Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paragraf 28 - på hund  (läst 11142 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Paragraf 28 - på hund
« Svar #20 skrivet: 15 okt-13 kl 19:29 »
...Det ekonomiska kan ju inte ha betydelse här...Som sagt jakthundar i hönsgården betyder bort med dom fort som ögat med alla till buds stående medel  :o... Här en fårvaktare som får låsa in sig i traktorn när gråhundarna eller älghundarna är i farten...

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.5573328-hundar-bet-ihjal-far

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 15 okt-13 kl 22:01 »
Här hittade jag ett typ 28 fall ,en kvinna dödade en jakthund i hönsgården.... som sagt går aldrig att bevisa om man försöker fånga eller skrämma bort jakthunden...här behövdes det inte ens...Ska man fånga en upphetsad jakthund får man nog vara väldigt försiktig så man inte blir biten vilket nog är lätt hänt i upphetsningen....Dessutom är väl dom flesta jakthundar typ asociala eftersom dom troligtvis hyses i en hundgård mestadels...Är bara familjemedlem om dom dödas av ett rovdjur sägs det...

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=41&t=86929

Jonte76

• -
« Svar #22 skrivet: 15 okt-13 kl 22:41 »
 Det lättaste är ju o ta bort alla andra djur som finns i hönsgården som Tännlappen skriver skjut allt annat än hönsen :)  i en hönsgård ska bara höns få vara

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 16 okt-13 kl 03:23 »
OOOps...Såg sign johe71 hade skrivit om samma fall tidigare som jag petade in i ett inlägg...ursäkt för det naturligtvis...Men här ett fall med sonen till en bonde som jagar hundar med traktorn och sköt en... men si det var inte tillåtet...hundarna ansågs ha lämnat platsen...

http://www.skanskan.se/article/20080701/NYHETER/235236374/-/skot-hund-som-jagade-djur--fick-boter

Här en jakthund som kanske utövar typ 28...om hunden bötfälldes vet jag inte  :D ...

http://swedish.ruvr.ru/2012_09_18/88544292/

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 okt-13 kl 19:45 »
Hej
Har varit i kontakt med länstyrelsen & polisen ang min fråga.

Ifall man inte kan ta fast hunden i hagen har man rätt att skjuta den för att förhindra att den skadar tamdjuren, får/kalvar.  Även om ett får kanske inte har lika högt värde som en hund så kan hunden skada fler än ett tamdjur, man väntar ju inte för att se vad som händer.

Tamdjursägaren/skytten kan bli polisanmäld och det kan gå till domstol - det finns fall. Tamdjursägaren vinner ett sådant mål men kan självklart få problem med jägare/jakthundsägare efteråt...rent socialt.

Jag brukar bjuda in jägare med unghundar i koppel för att de ska ha möjlighet att träna sin hundar att INTE ställa mina gutefår.
Dock har inte de två hundägare velat göra detta för de verkar tro att hunden tappar jaktlusten om de får en stöt av mitt stängsel.
Det är olydiga, heta unghundar som inte kan passera i koppel när de promeneras förbi mina hagar utan att gör attacker mot fåren, jagskulle önska att de släppt fram dom så det hade fått stötar... De börjar jaga nu på fredag morgon  :(

Var inte för säker på att du vinner i domstol. Jag vet inte vem som svarat så kategoriskt på den saken. Länsstyrelsen? Det är faktum inte dom som avgör den saken.

Elstängsel är ett utmärkt sätt att lära hundar av med dumheter, som att jaga får och sedan finns ju faktum munkorgar. Den unghund som får testa elstängsel och förknippar detta med fåren lär aldrig en försöka ingen

blizzard

« Svar #25 skrivet: 16 okt-13 kl 20:17 »
Med löst springande problemhundar finns bara en sak att göra och det är att skjuta dem.
Det har jag gjort och det var inget snack om saken.

Det var ingen jakthund för de är oftast inget problem utan det är hundar som är lika sjuka i huvudet som sina ägare,då blir det problem.

Men problem är till för att lösas ;)

Håning

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 okt-13 kl 20:24 »
Med löst springande problemhundar finns bara en sak att göra och det är att skjuta dem.
Det har jag gjort och det var inget snack om saken.

Det var ingen jakthund för de är oftast inget problem utan det är hundar som är lika sjuka i huvudet som sina ägare,då blir det problem.

Men problem är till för att lösas ;)
Då skulle det gällt den jakt hund som tog en höna för mig med i alla fall om han åter kommer?

blizzard

« Svar #27 skrivet: 16 okt-13 kl 20:32 »
Då skulle det gällt den jakt hund som tog en höna för mig med i alla fall om han åter kommer?

I ditt fall skulle jag hellre rekommendera att se till att bevisa att det är den hunden och sedan konfrontera ägaren med en kostnad för hundens utsvävningar ;)
Torde vara ett mer ödmjukt sätt om värdena för dig är av det mindre slaget...

Håning

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 okt-13 kl 20:41 »
I ditt fall skulle jag hellre rekommendera att se till att bevisa att det är den hunden och sedan konfrontera ägaren med en kostnad för hundens utsvävningar ;)
Torde vara ett mer ödmjukt sätt om värdena för dig är av det mindre slaget...
Bevisa var ju lätt då ja fånga in hunden med hönan i käften Och låste in hunden i väntan på jägaren. Precis vad ja gjorde . Så nu får ja lite älgkött fram över. Men vill ju inte hjärna bli av med fler höns då kanske ja tappar tålamodet. Men ska se om han är intresserad att träna bort eländiga beteendet när han kommer med kött biten.

blizzard

« Svar #29 skrivet: 16 okt-13 kl 21:07 »
 :)Mycket bra gjort,så ska en slipsten dras...
Jag skulle nog tro att ägaren som ju verkar vara en rekordelig människa säkert är intresserad av att få bort detta beteende.
Frågan är ju bara om det är enkelt genomförbart ???
Men skjut inte hunden om det inte funkar utan ha ett allvarsamt samtal med dess ägare i stället ;)
Hoppas att allt löser sig till det bästa.

Håning

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 okt-13 kl 21:23 »
:)Mycket bra gjort,så ska en slipsten dras...
Jag skulle nog tro att ägaren som ju verkar vara en rekordelig människa säkert är intresserad av att få bort detta beteende.
Frågan är ju bara om det är enkelt genomförbart ???
Men skjut inte hunden om det inte funkar utan ha ett allvarsamt samtal med dess ägare i stället ;)
Hoppas att allt löser sig till det bästa.
Nä kanske inte enkelt men det borde gå det har ju gått med andra hundar . Annars så finns ju det den möjligheten att när dom jagar i närheten att dom säger till så kan ja ju låsa in hönsen den dagen dom jagar här .

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 okt-13 kl 06:56 »
Nä kanske inte enkelt men det borde gå det har ju gått med andra hundar . Annars så finns ju det den möjligheten att när dom jagar i närheten att dom säger till så kan ja ju låsa in hönsen den dagen dom jagar här .

Det är en god ide. Det är precis så man gör om man jagar in unghundar. Det är också bra om höns/djurägaren har möjlighet att slänga en spann vatten över hunden och skrämma iväg den om det skulle vara utanför inhägnaden och springa runt.

zeina66

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 17 okt-13 kl 12:20 »
Var inte för säker på att du vinner i domstol. Jag vet inte vem som svarat så kategoriskt på den saken. Länsstyrelsen? Det är faktum inte dom som avgör den saken.

Elstängsel är ett utmärkt sätt att lära hundar av med dumheter, som att jaga får och sedan finns ju faktum munkorgar. Den unghund som får testa elstängsel och förknippar detta med fåren lär aldrig en försöka ingen

Skogsnatt, man kan aldrig vara säker på nånting när det gäller domstolar. Det finns flera fall där djurägare skjutit jagande jakthund i hagen, inga sprätthöns utan får. Tamdjursägaren har fått rätt i domstol och jag har inte ärendenummer men det är offentliga papper.  (:)

Med det inte sagt att ALLA går fria i ett sådant fall - men jag tänker inte titta på med armarna i kors om en jakthund jagar mina får.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Jonte76

• -
« Svar #33 skrivet: 17 okt-13 kl 19:42 »
väldigt liten risk o åka dit även om du nu så skjuter en duvhök inne i hönsgården ju .. o testa o skjut ett par lösa skott i luften reagerar inte hunden då så frågan om vad som hjälper

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 17 okt-13 kl 20:31 »
Nu är det ju så att ingen kommer att sakna duvhöken. Men ett skott där hundägaren ingår i jaktlaget går inte obemärkt förbi. Riktning, troligt avstånd och gissad kaliber noteras av alla som väntar på att hunden skall göra sitt jobb.

Tännlappen

• -
« Svar #35 skrivet: 18 okt-13 kl 21:01 »
Nu är det ju så att ingen kommer att sakna duvhöken. Men ett skott där hundägaren ingår i jaktlaget går inte obemärkt förbi. Riktning, troligt avstånd och gissad kaliber noteras av alla som väntar på att hunden skall göra sitt jobb.
Finns säkerligen många som kommer att sakna duvhöken så du får tala för dig själv. Bra om jaktlaget noterar var skottet kommer ifrån så dom lär sig att deras hund är på  fel ställe...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 19 okt-13 kl 00:41 »
Vad jag vet sitter ingen och väntar hem duvhökar, eller ens vet om om var de jagar eller hur många de är. Det är omöjligt att sammankoppla ett skott med att det blivit en duvhök mindre i skogen. Det är bara grannen som möjligen kan vara intresserad av vad jag sköt. När duvhökens vänner ger sig ut för att kontrollera vad varje avlossat skott hade för syfte, då skall det skjutas ;D

Tännlappen

• -
« Svar #37 skrivet: 19 okt-13 kl 01:20 »
Vad jag vet sitter ingen och väntar hem duvhökar, eller ens vet om om var de jagar eller hur många de är. Det är omöjligt att sammankoppla ett skott med att det blivit en duvhök mindre i skogen. Det är bara grannen som möjligen kan vara intresserad av vad jag sköt. När duvhökens vänner ger sig ut för att kontrollera vad varje avlossat skott hade för syfte, då skall det skjutas ;D

Finns fågelskådare som kanske inte är att leka med...Håller nog mer koll än du kan ana...plus andra människor som lätt kan bli misstänksamma om dessa vackra rovfåglar mystiskt försvinner...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 19 okt-13 kl 10:21 »
Finns fågelskådare som kanske inte är att leka med...Håller nog mer koll än du kan ana...plus andra människor som lätt kan bli misstänksamma om dessa vackra rovfåglar mystiskt försvinner...
Det skall gudarna veta att de inte är att leka med >:D Skarvkramare uppstår i den skaran och ställer till det. Och skrämma upp ejderhonor det finns det en specialavdelning för förmodar jag.

Inte försvinner duvhöken för att ett exemplar dör. Det finns gott om dem och det är en försvinnande liten del som möter döden för att folk skyddar sina höns. Så länge det inte blir efterfrågan på duvhöksägg hos fågelskådarna eller att miljön drastiskt förändras så kommer duvhöken att vara kvar som ett trevligt, men ibland jobbigt, inslag i vår natur.

Jonte76

• -
« Svar #39 skrivet: 19 okt-13 kl 10:50 »
  precis o dom ställer till upprepade problem i hönsgården ska bort om det så är oansvariga hundägares hundar eller duvhökar  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 6 användare (1 dolda)
ärt, landet78, Tur-Johan, Stengrim, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser