Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterbona ett gammalt uthus till gästhus  (läst 12291 gånger)

Honken79

• Uppland
Vinterbona ett gammalt uthus till gästhus
« skrivet: 13 okt-13 kl 13:51 »
Jag har ett idag oisolerat uthus från början av 1900-talet som är byggt i två våningar, där större delen används som förvaringsbod, vedbod etc samt en del är ombyggt till gästhus för cirka 30 år sedan. Jag skulle vilja göra om detta till ett vinterbonat gästhus även inkluderat vatten och avlopp för badrum och bastu.

Finns massor av saker jag behöver råd kring, men en sak är själva isoleringen. Jag tänker mig att isolera väggarna inifrån då det finns reglar som redan ger ett utrymme att lägga in isolering för att sedan lägga nytt lager av innervägg. Däremot golven vet jag inte riktigt hur jag gör med... Det är ett brädgolv som ligger där idag, som jag tror ligger en bit ovanför mark och sedan är det jord rakt under. Kan jag isolera direkt på brädgolvet och sedan läga nytt innergolv? Eller kommer detta att vid uppvärmning göra en helt annan fuktbelastning på det nuvarande brädgolvet och att detta inte kommer att klara det? Annat alternativ jag har tänkt är att försäka bevara brädgolvet genom att ta upp det varsamt och sedan isolera upp och lägga på brädgolvet. Men vet inte hur krångligt detta blir... Tacksam för all vägledning och fallgropar!

kurt

SV: Vinterbona ett gammalt uthus till gästhus
« Svar #1 skrivet: 13 okt-13 kl 16:25 »
Här är i alla fall en detaljerad beskrivning från en annan som byggt om ett uthus till bostad, allt från bygglov till detaljer i inredning:

http://36organicm2.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser