Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mullsorkar, också kallade vattensork, är också farliga.  (läst 2923 gånger)

Nina W

• Värmland
Jag fick en fin kull med tio kycklingar i slutet av augusti. Två små försvann spårlöst och direkt därefter flyttade jag dom till Lolla och där levde och frodades de åtta kvarvarande tills räven gjorde inbrott... Nu är det tre kvar där.  Idag höststädar jag hönshuset och då hittade jag resterna efter den ljusa kycklingen i en hög med lite smått och gott som sorkarna dragit ihop. Det var alltså som jag misstänkte, att det var dom som var dom skyldiga. Så nu måste jag klura ut hur jag ska skydda kycklingarna mot sorkarna till våren. Svetsnät tar dom sig säkert inte igenom men inte helt lätt att få till lättskötta burar av det. Jag har hört att stora, nakensvansade brunråttor tar kycklingar men inte att mullsorkar gör det också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Mullsorkar, också kallade vattensork, är också farliga.
« Svar #1 skrivet: 11 okt-13 kl 14:54 »
Är du säker på att det är sorken, låter konstigt?

Nina W

• Värmland
SV: Mullsorkar, också kallade vattensork, är också farliga.
« Svar #2 skrivet: 11 okt-13 kl 18:30 »
Jag är säker på att det inte finns brunråttor här så det måste vara dom. Jag talar alltså inte om vanlig småsork utan dom där stora murvlarna som brukar underminera potatislanden och samla potatis och andra rotsaker i sina vinterförråd. Finns en pöl nära hönsens hage och där trivs dom. Jag kan inte hindra dom från att komma in i hönsens husvagn, tyvärr. Och jag har försökt fånga dom med bufälla men dom är för smarta för att gå in i den, tyvärr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser