Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera bort styrservo  (läst 22784 gånger)

krikav

• Hälsingland
Montera bort styrservo
« skrivet: 10 okt-13 kl 22:22 »
Någon som provat detta?
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Power_steering_delete

Det finns risk att jag behöver skruva loss generatorn, och funderar på att utföra det där medan jag ändå håller på.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Montera bort styrservo
« Svar #1 skrivet: 11 okt-13 kl 06:32 »
En bil utrustad med styrservo blir tungstyrd när man plockar bort servot. Jävligt tungstyrd.   
Dock fungerar det att köra men det krävs en del spenat och gröt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-13 kl 13:23 »
Den blir inte "djävligt tungstyrd".
3-tons bilar blir tunga att styra.
Entonsbilar är inga problem så länge det inte är väldigt låg hastighet, i vilken fall man får ställa ned kaffekoppen och köra med två armar. ;)
Det kan innebära en 5% reduktion i förbrukning. Vilket jag tycker är väl värt lite mindre bekvämlighet då man ska parkera.

Två frågeställningar jag har:
Ett styrservo styr-rack kanske är klenare dimensionerat, så att det slits ut fort om man monterar bort servon?
Vad säger besiktningen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-13 kl 14:50 »
Tror inte man får så mycket besparing på servot som 5%, oftast vispar pumpen bara runt oljan utan något större motstånd. Jag hade en 245:a med dieselsexan i ett par år, och den saknades remmen på. Tungstyrd, men det gjorde inget, det var i stort sett bara jag som körde den. Men hade det bara varit att hänga på en ny rem så hade jag valt servots bekvämlighet framför en besparing på vad jag tror 1 max 2% (remmen skulle skrika om det var 5%).

krikav

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-13 kl 15:22 »
"I have seen testing data graphs (done by OEM's) of several cars with PS vs e-steer systems. For most cars with hydraulic power steering (PS) changing the system to electric power steering (e-steer) improves the car efficiency by 1-2MPG."
Från artikeln jag länkade.

Hur som helst.
Även om det bara var 1%, så är jag intresserad av detta.
Jag är inte intresserad av att höra hur dum idé det är även här på alternativ.
Det finns redan ett helt samhälle, en hel umgängeskrets och en släkt som påpekar att det är en dum idé.
:)

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 11 okt-13 kl 15:31 »
Du kan ju helt enkelt göra en loop på servopumpen och styrsnäckan och testa.
Är det inge kul så återmonterar du helt enkelt.

En ombyggnad till elservo är ett bra mycket större ingrepp som kan bli nog så klurigt det oxå.
Är det en bil som är helbilsgodkänd så är dessa ombyggnationer stora NEJ.
Men inte nödvändigtvis.

Håning

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-13 kl 15:44 »
Vet inte ja men e att plocka bort servon blir jäkligt tungstyrt det råder inge tvivel på Du får skaffa större ratt och börja träna alla sextiotalet  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-13 kl 16:12 »
Men om man som i mitt fall hade läck på systemet så fanns det ingen olja kvar som kunde bromsa, alltså ingen ide att modifiera alls ;D Men frun gillade inte bilen ;)

krikav

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-13 kl 16:43 »
Men om man som i mitt fall hade läck på systemet så fanns det ingen olja kvar som kunde bromsa, alltså ingen ide att modifiera alls ;D Men frun gillade inte bilen ;)

Vad sa besiktningen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 11 okt-13 kl 16:57 »
Vad sa besiktningen?

Inga problem, det hade slutat droppa ;D

Jag tror inte man behöver ha fungerande hjälpservo på gamla bilar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 12 okt-13 kl 10:48 »
Jag skulle inte rekommendera att koppla ur en gammal servostyrning. Ofta medför det ett ganska stort spel i ratten eftersom styrventilen måste gå ut i ändläget innan någon kraft kan överföras mekaniskt från rattstången till styrväxeln. Ofta har styrningen mer "direkt" utväxling, eventuellt kombinerad med en mindre ratt, på en bil som har haft servostyrning från fabrik än på motsvarande bil utan servo. Det finns också en del bilar där styrväxeln är beroende av oljecirkulation från servopumpen för sin smörjning.

Om man vill hålla ner effektförbrukningen hos sin servostyrning finns det andra saker som är bättre att göra. Börja med att byta servoolja (i hela systemet, inte bara den deciliter som syns i behållaren) och rengöra den sil eller filter som brukar sitta på sugsidan om pumpen. Ofta sitter silen i behållaren och går inte att ta loss för rengöring, då får man ta bort hela behållaren och diska ur den, gärna med ultraljudstvätt.  För att göra ett fullständigt oljebyte i servostyrningen (gäller "normala" bilar där samma hydraulsystem inte används för andra ändamål) kan man göra på följande sätt:
-Lossa returledningen från servostyrningen och dra den till en hink istället för till behållaren. Plugga igen returanslutningen på behållaren och fyll på olja.
-Ställ en medhjälpare vid motorrummet och se till att han övervakar vad som kommer ut ur returslangen och är beredd att fylla på mer olja.
-Starta motorn och vrid styrningen snabbt mellan ändlägena flera gånger. Medhjälparen fyller på olja i samma takt som det försvinner ur behållaren. Stäng av när bara ren och fräsch olja kommer ut ur returslangen.
-Sätt dit returslangen igen, starta motorn, och fyll på eller sug ur olja till rätt nivå.

Kolla också noga att remtransmissionen är i bra skick så det inte går onödigt tungt där - alla remskivor perfekt i linje med varandra, inga skeva eller skadade remskivor, bra lager för eventuella spännrullar, remmen lagom sträckt.

krikav

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 13 okt-13 kl 22:07 »
Jag vill ändå montera bort styrservon.

Ofta medför urkoppling av styrservo ett ganska stort spel i ratten eftersom styrventilen måste gå ut i ändläget innan någon kraft kan överföras mekaniskt från rattstången till styrväxeln.
Jag körde en EPA-traktor med ett kvarts varvs spel innan man fick överföring när jag var grabb. Ingen höjdare!
Gäller detta alla styrservos, eller kan det hända att jag är förskonad från det?
Hur stort spel är "ganska stort" isåfall?

Ofta har styrningen mer "direkt" utväxling, eventuellt kombinerad med en mindre ratt, på en bil som har haft servostyrning från fabrik än på motsvarande bil utan servo.
Ja, i denna bils fall så tar det 3 varv att vrida ratten från sida till sida.
På motsvarande modell med manuella racket, så tar det 4 varv.
Ratten är lika stor.
Så det innebär 25% skillnad från en fabriksmonterad.
Jag tänker mig, att om jag tycker att det blir outhärdligt, så kan jag montera ett manuellt rack.

Det finns också en del bilar där styrväxeln är beroende av oljecirkulation från servopumpen för sin smörjning.
Med lite olja kvar i systemet, och om jag sluter systemet efter jag kopplat om, så borde väl inte detta vara något problem?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 13 okt-13 kl 22:20 »
På äldre Citroënservostyrningar är nog spelet i ratten ca 45 grader när systemet är trycklöst, jag förmodar att de flesta andra servostyrningar har mindre spel men jag vet inte säkert.

När det gäller smörjning av styrväxeln så är det inte säkert att det räcker med att det bara finns olja där, om konstruktören har räknat med att det alltid ska finnas oljecirkulation. Jag skulle tro att risken för sådana bekymmer är störst på sådana kuggstångsservostyrningar där hydraulcylindern ligger i linje med kuggstången och integrerad i kuggstångshuset, det är nog inga problem på t ex Peugeot som har en helt separat hydraulcylinder bredvid kuggstången. Förmodligen är det inte heller några större bekymmer på snäckstyrningar med servo (t ex äldre Mercedes och diverse tunga fordon).

Vad är det för bil det rör sig om?

krikav

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 14 okt-13 kl 02:19 »
Det är en skoda felicia 1.3
En nätt liten bil, med aluminium-motor, så tror inte det ska bli speciellt tungt.

Här är någon som bytt ut sitt manuella rack mot styrservo, mycket bilder på de olika delarna.
http://www.briskoda.net/forums/topic/143731-felicia-power-steering-retro-fit-thread/

krikav

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 16 okt-13 kl 14:41 »
Fick till det såhär häromdagen:

Då fläktremmen är av, så har jag ingen generator och ingen vattenpump, men kunde ändå ta mig en liten provtur.
Sambon fick också pröva.

Det fungerade utmärkt. Märks inte alls över 10km/h, det är lite krångligare då man ska parkera (speciellt för sambon) men inget man inte klarar av.
Att vrida på hjulen då bilen står stilla är ett otyg som sliter rejält, så det ska man undvika även om man har styrservon kvar.

Jag leker nu lite med idén att koppla in en elektriskt driven vattenpump, och på så vis kunna skippa fläktremmen helt och hållet. (Skippa generator också, och slänga in ett extra fritidsbatteri.)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 16 okt-13 kl 15:00 »
Akta så du inte får för dåligt flöde i motorn med en elektrisk vattenpump. Spräcker du motorn får du dålig besparing ;D

krikav

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 16 okt-13 kl 15:38 »
Självklart drängen! Flödet måste vara bra. ;)
Helst skulle man ha någon dator som reglerar flödet utifrån vad termostaten säger.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 16 okt-13 kl 15:55 »
Det är inte styrningen som är problemet, utan att du måste ha en bra cirkulation runt cylindrarna. Vattnet möter olika motstånd på sin väg runt i motorn och det kan ge ojämn kylning. Och aluminiummotorer brukar vara känsliga.

Sedan kan det vara bra att ha generator, speciellt om du skall ha elektrisk vattenpump. Det går snabbt att dra ur batteriet med halvljuslagen, spär du på med ytterligare 50-100 watt på pumpen så går det fortare att nå point of no return. Det är annat med min Grålle som inte drar en milliwatt om jag rullar igång den ;D

krikav

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 16 okt-13 kl 23:27 »
Ja, elpump och ingen generator är ingen vidare kombo. Men det fina hade ju varit att man då kunde köra helt utan fläktrem, och på så vis sluppit massa motstånd där.

Meeen...
Det blev att jag började snickra på ett nytt generatorfäste istället.
Mekanisk vattenpump får vara kvar.
Jag har en generator liggandes, och har inte ork att göra detta projekt större än vad det redan är.
Får vara nöjd med att ha fått bort styrservo! :)

Generatorn kan jag koppla ur sladden till, för att på så vis bli av med mekaniskt motstånd.
Men jag kan ha kvar den på remmen, för att kunna slå på den då jag vill kunna göra om bensin till el.
Bäst vore att ha någon brytare inne i kupén!

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 17 okt-13 kl 00:18 »
Det finns redan en dylik anordning i generatorn. Den kallas regulator.
Då är det bättre att underhållsladda batteriet på natten tillsammans med motorvärmaren, då har man alltid ett fulladdat batteri och bränslebesparande varmstartande motor
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser