Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vrilar eller sprängtickor?  (läst 6719 gånger)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Vrilar eller sprängtickor?
« skrivet: 10 okt-13 kl 20:14 »
Har hittat en björk som är alldeles full av små klotrunda knölar, ljusbruna till färgen. Det ser ut som bark på ytan och jag tänkte först att det var vrilar men kanske är det sprängticka. Det är verkligen fullt av dem på trädet. Jag sitter med mobilen nu så kan inte bifoga ngn bild tyvärr men tänkte att ngn här kanske ändå kan ge ngt tips på hur man verkligen kan se att det är en vril och inte en sprängticka? Har googlat bilder men hittar ingen bild som direkt liknar dessa knölar.

Antar att jag får karva loss en och kolla kanske?
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
SV: Vrilar eller sprängtickor?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-13 kl 20:32 »
Hämtade datorn så nu kan ni kolla in bilden... :)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-13 kl 08:38 »
Ingen som tror sig veta?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 11 okt-13 kl 10:20 »
Känn efter med en kniv, går det att bryta loss så är det sprängticka. Porös och lätt att bryta loss.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #4 skrivet: 11 okt-13 kl 10:29 »
Det är tyvärr vrilar det där

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 okt-13 kl 11:26 »

eller knoppmasur som har en större samling av knoppar i barken?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #6 skrivet: 11 okt-13 kl 14:28 »
precis.

är det dina träd så ta ner dom och torka, prima slöjdvirke för små detaljer.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-13 kl 08:56 »
Tyvärr vrilar? Det är ju toppen om det är vrilar! ;) känns bra att kunna öva sigpå mindre vrilar innan man ger sig på de stora mastodontknölarna. Ännu hellre masur. Ska iväg till bonden och se vad han säger idag. Tyvärr är det inte min mark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare
NESSEN, skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser