Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok om spannmål?  (läst 3242 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Bok om spannmål?
« skrivet: 08 okt-13 kl 08:46 »
Finns det nån bok om ekologisk odling av spannmål och gamla sorter av spannmål?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Bok om spannmål?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-13 kl 22:17 »
Jag har tre böcker, samtliga på engelska:
The organic grain grower: http://www.chelseagreen.com/bookstore/item/the_organic_grain_grower:hardcover,%20plc
Det är en tjock historia som är mycket innehållsrik. Men mest om lite större skala än vad jag satsat på. Mycket om skalning, malning osv

Två tunnare är "small-scale grain raising" och "Homegrown whole grains" Lite mer inriktade på hur man odlar spannmål på "hobbynivå". Också mycket informativa. Homegrown whole grains är fint illustrerad.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 14:46 »
Finns det inget skrivet om Svensk sädesodling

Finns det inget skrivet om svensk sädesodling och historia säd är ju kanske den viktigaste av all typ av odling för konsumtion, om inte borde nån verkligen sammanställa en sådan bok.

+
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 20 okt-13 kl 15:15 »
Jag har tre böcker, samtliga på engelska:
The organic grain grower: http://www.chelseagreen.com/bookstore/item/the_organic_grain_grower:hardcover,%20plc
Det är en tjock historia som är mycket innehållsrik. Men mest om lite större skala än vad jag satsat på. Mycket om skalning, malning osv

Två tunnare är "small-scale grain raising" och "Homegrown whole grains" Lite mer inriktade på hur man odlar spannmål på "hobbynivå". Också mycket informativa. Homegrown whole grains är fint illustrerad.

Är det någon av dessa böcker som tar upp tröskning på ett mer omfattande sätt? Som har olika lösningar på tröskningen för småskalig spannmålsodling? Med t ex ritningar och anvisningar för självbygge?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 okt-13 kl 15:16 »
Sågaren, du har ca 20 sidor här till att börja med:
http://www.froodling.se/pdf/sad.pdf

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 17:38 »
Är det någon av dessa böcker som tar upp tröskning på ett mer omfattande sätt? Som har olika lösningar på tröskningen för småskalig spannmålsodling? Med t ex ritningar och anvisningar för självbygge?

Inte på ett mer omfattande sätt, dessvärre. I "Homegrown..." finns en skiss på en cykeldriven "drumtresher" ("cylindertröska"?). "small-scale..." tipsar om att en gräsklippare eller en kompostkvarn kan fungera. Gräsklipparen är jag lite sugen på att testa på resten av mitt korn.

Själv tröskade jag med borrmaskin och bladarstav igår. Jag skrev lite om det här:
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/10/19/troskningsexperiment/

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 20 okt-13 kl 17:39 »
Finns det inget skrivet om Svensk sädesodling
Pröva gamla jordbruksböcker. Finns några hos projekt Runåberg gratis. Annars brukar dom inte kosta många tior på antikvariat.

piggetröska

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 okt-13 kl 20:01 »
"Skörden genom tiderna" av Karl Mattisson, utgiven 1953. Bra bok, finns på Bokbörsen.

Piggetröskan

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #8 skrivet: 21 okt-13 kl 20:17 »
"Skörden genom tiderna" av Karl Mattisson, utgiven 1953. Bra bok, finns på Bokbörsen.

Tack för tipset. Den hade jag missat!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 10:09 »
Vad gäller småskalig tröskning, vad tror ni om denna?
Kätting som vispar runt. Svetsad (?) vid axel som drivs av borrmaskin.
Plasttunnan undrar jag hur länge den håller.
grain thresher designs and winnowing - how to

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 11:12 »
Vad gäller småskalig tröskning, vad tror ni om denna?
Hur smått menar du med småskalig?

Efter mina borrmaskinsexperiment tror jag det blir svårt om för mycket och för långa strån är med. Allt trasslar ihop sig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 22 okt-13 kl 11:19 »
Hur smått menar du med småskalig?

Efter mina borrmaskinsexperiment tror jag det blir svårt om för mycket och för långa strån är med. Allt trasslar ihop sig.

Småskalig är ett relativt begrepp. Tröskning i tunna kanske funkar för något-några kg åt gången. Det kan vara skörd från 2-10 m2. Hur många gånger orkar man fylla, tröska och tömma tunnan? Kanske funkar för upp till 100 m2 om det tröskar ur bra.

Jag undrar om kättingar tröskar ur bättre än en målarfärgsvisp. Skulle tro det. Det var därför jag postade länken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser