Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning/se-nummer  (läst 2446 gånger)

OlleiBorgs

• Försöker bygga upp något hållbart och meningsfullt
    • Jämtland
Märkning/se-nummer
« skrivet: 04 okt-13 kl 21:02 »
Haloj!

I sena november eller tidiga december får jag hem mina tre tackor, mina första får. Dessa kommer från en oregistrerad men helt frisk och mycket välskött besättning. Och då undrar jag; hur går jag till väga för att få fåren "lagliga"? Har hört olika varianter och undrar hur jag ska göra?

siken

• Blekinge
SV: Märkning/se-nummer
« Svar #1 skrivet: 04 okt-13 kl 21:30 »
Enligt Jordbruksverkets (egentligen EU's) regler så får du inte ta emot djuren om de inte är korrekt märkta. (Eftersom du skriver att säljaren inte är registrerad så förutsätter jag att djuren är omärkta. )
För att bespara dig från en väldig massa framtida besvär så får du helt enkelt meddela säljaren att du bara tar emot märkta djur.
När du tar emot djuren så måste du rapportera till Jordbruksverket antal djur, datum för när du tog emot dem, och säljarens produktionsplatsnummer (dvs säljaren måste vara registrerad). Du skall också journalföra inköpet, med uppgift om djurens nummer, datum för inköp. Säljaren skall ge dig ett transportdokument med uppgifter om transporten av djuren.

Alternativet är att du tar emot omärkta djur, och sedan får en massa besvär om detta skulle komma till Jordbruksverekts eller länsstyrelsens kännedom. I det läget kan du eventuellt få med dem i systemet, men då får du göra allt jobb som säljaren egentligen skulle fixat, dvs meddela fastighetsnummer för säljarens fastighet, hans/hennes organisationsnummer osv för att verket skall kunna skapa en produktionsplats där, och sedan försöka fixa till brickor med säljarens nyskapade produktionsplatsnummer. Om nu verket går med på det. Eller så får du kanske ett beslut om avlivning av djuren. Och så åker säljaren på en kontroll från länsstyrelsen...

Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 okt-13 kl 21:38 »
Haloj!

I sena november eller tidiga december får jag hem mina tre tackor, mina första får. Dessa kommer från en oregistrerad men helt frisk och mycket välskött besättning.

Hur VET du att detta är en frisk besättning? Du är ju är ju helt grön...eller är du veterinär?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Vilhelm Nilsson

• Uppland
    • Uppsala Naturbete
« Svar #3 skrivet: 04 okt-13 kl 21:39 »
Grattis till dina första får! Kul!

Håller med sikens inlägg.

Det är säkert hälsosamma djur men jag skulle nog själv inte köpa från någon som inte är registrerad hos JBV. Dessutom vill du ju veta vad de har för MV-status och om besättningen varit med i Svenska Djurhälsovården och genomgått träck- och parasitprov årligen.
Har för mig att man måste ha ett PPN (produktionsplatsnummer, eller SE-nr) för att vara med i både Maedi Visna-programmet samt djurhälsovården.
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.

Existens

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 okt-13 kl 22:17 »
Finns ju en liten motsägelse i trådstarten.. *mycket välskött besättning*.  Numera får man nog anse att märkningen hör till om man ska kunna kalla den välskött.

ewe

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-13 kl 22:20 »
Haloj!

I sena november eller tidiga december får jag hem mina tre tackor, mina första får. Dessa kommer från en oregistrerad men helt frisk och mycket välskött besättning. Och då undrar jag; hur går jag till väga för att få fåren "lagliga"? Har hört olika varianter och undrar hur jag ska göra?

Kul att du ska skaffa får!
Kan du inte ringa jordbruksverket och fråga hur det funkar med omärkta djur? Dom vill ju att alla djur ska finnas i register så jag tycker dom borde krångla mer med förra ägaren än med dig eftersom du vill ha dom reggade. Ska du överta hel besättning eller bara några? Jag tror inte att dom tar livet av djuren men du måste säkert ta hem vet. för koll. och testar och mer krångel för att jbv ska bli nöjda.
MV-status och djurhälsovården är dom inte med i men det finns många får med öronmärken som inte är det heller så det är kanske inte det viktigaste.

OlleiBorgs

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-13 kl 22:35 »
Ja, men jag VILL ju få de undersökta så det är ingen fara. Kan ju inte vara säker men jag är tämligen övertygad om att dessaa djur är friska. De har bott väldigt avlägset. De är avmaskade när de kommer hit. Vill att allt ska gå rätt till... Har inte fått helt klarthet i hur MV-grejjen funkar. Vad kostar det att "va med"?

ewe

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-13 kl 22:49 »
Jo, jag förstår att du vill de. Därför kanske man ska höra med jordbruksverket. För dom vill ju samma som du.
Maedi-visna är en virus sjukdom. För att få MV status tas blodprov med ett års mellanrum, MV1, MV2 och till sist MV3 status. Därefter görs kontroller mer sällan.

OlleiBorgs

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-13 kl 22:53 »
jo, jag vet vad det är för sjukdom. hemska saker..

ok, tack! Ett sånt besök kan gå loss på... 1500-2000 va? Alltså ett blodprov utfört av vet.

ewe

• Västergötland

Björntorparn

• Närke
« Svar #10 skrivet: 31 okt-13 kl 11:46 »
Man måste ha ett ppn nummer, för att överhuvudtaget ha får. Du borde nog fundera på att skaffa får någon annan stans ifrån, eftersom du vill att allt ska vara rätt. Då slipper du mycket besvär, köp märkta djur, gärna med MV-3 status, men skaffa ett SE nummer först, kostar inget.
Sen kommer den du köper djuren av inte heller bli överlycklig, för han har ju aktivt valt att av någon anledning inte rapportera att han har djur på gården, och kommer få länsstyrelse på besök ganska omgående.
Mvh Tomas

oops, såg nu att Siken skrivit samma sak fast utförligare..

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 31 okt-13 kl 12:34 »
Vad jag vet svarar jordbruksverket aldrig annat än yxskaft på frågor om hur man skall göra med omärkta får.
Lösning 1: Strunta i att rapportera in innehavet. Massor av får hålls på det sättet.
Lösning 2: Rapportera in innehavet, men inte var de kommer ifrån.
Lösning 3: Förmå säljaren att skaffa ppn och märka fåren.

Lösning 3 är by the book men förutsätter att säljaren är villig att samarbeta.

Vilhelm Nilsson

• Uppland
    • Uppsala Naturbete
« Svar #12 skrivet: 31 okt-13 kl 15:00 »
jo, jag vet vad det är för sjukdom. hemska saker..

ok, tack! Ett sånt besök kan gå loss på... 1500-2000 va? Alltså ett blodprov utfört av vet.

Vet inte riktigt vad vet. kostar/timme men skaffar du det lilla paketet hos Svenska Djurhälsovården har jag för mig att du får ett veterinärbesök på gården och år. Eftersom du har så få djur borde den säkert kunna ta tid och ta några prov. Dock måste du ju gå med i MV-programmet först så de kan skicka provrör.

Det kanske kommer kännas som en stor investering just nu i början med så få djur men om du funderar på att utöka din besättning i framtiden är det absolut värt arbetet och kostnaderna nu. MV kan finnas i en besättning utan att man märker av det direkt. Ett får kan t.e.x leva 3-4 år med sjukdomen innan den bryter ut, och då är det främst lammen som garanterat kommer smittas via råmjölken. Marddrömmen är att man skippar sådana viktiga saker i början eftersom man inte tycker man har råd, och sedan om några år börjar djuren plötsligt bli sjuka och måste avlivas.

Vore jag dig skulle jag skaffa djur som redan har MV3 status och ta reda på när de behöver provtas nästa gång. Då kan det hända att du inte behöver ta prov själv eftersom du inte för in några djur till en befintlig besättning och därmed kommer dina inte kunna smittas. Har man MV3-status på sin besättning så brukar det kunna dröja 3-4 år mellan provtagningarna så därmed kanske du slipper utgifter för vet samt besväret.
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1752 gäster, 3 användare
Erik Forsman, fri, Karl P

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser