Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  låter när jag växlar  (läst 18000 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: låter när jag växlar
« Svar #20 skrivet: 24 okt-13 kl 18:43 »
Jag har ett liknande problem. Även om det inte börjat låta än så tjärvar det. Jag har fyllt på med olja ett par gånger men tänker nu byta ut oljan helt mot en Gastrol-blandning som verkar bra.

Hur mycket olja kan det tänkas gå i en låda? Det står inte i manualen. Det är en Subaru Forester.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #21 skrivet: 24 okt-13 kl 19:12 »
Jag har ett liknande problem. Även om det inte börjat låta än så tjärvar det. Jag har fyllt på med olja ett par gånger men tänker nu byta ut oljan helt mot en Gastrol-blandning som verkar bra.

Hur mycket olja kan det tänkas gå i en låda? Det står inte i manualen. Det är en Subaru Forester.
Det går i 3,5 - 4 liter. 75/90 olja i en manuell låda
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 24 okt-13 kl 19:31 »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 24 okt-13 kl 19:35 »

Är det just synkroniseringen som är problemet, dvs att det går lätt att växla upp men det tar emot vid nerväxling om du inte dubbeltrampar?
Kolla noga vilken oljekvalitet som ska användas (det har jag nog skrivit tidigare i både denna tråd och andra). Det kan vara förödande att t ex förväxla GL1 och GL5. Lita inte på hörsägen eller suspekta källor utan följ anvisningar som står i instruktionsboken eller biltillverkarens verkstadshandbok. I vissa växellådor ska inte "växellådsolja" användas, utan istället t ex ATF eller vanlig motorolja.
På en del japanska bilar finns en skylt i motorrummet med uppgifter om oljekvaliteter och volymer.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 24 okt-13 kl 20:38 »
Är det just synkroniseringen som är problemet, dvs att det går lätt att växla upp men det tar emot vid nerväxling om du inte dubbeltrampar?
Kolla noga vilken oljekvalitet som ska användas (det har jag nog skrivit tidigare i både denna tråd och andra). Det kan vara förödande att t ex förväxla GL1 och GL5. Lita inte på hörsägen eller suspekta källor utan följ anvisningar som står i instruktionsboken eller biltillverkarens verkstadshandbok. I vissa växellådor ska inte "växellådsolja" användas, utan istället t ex ATF eller vanlig motorolja.
På en del japanska bilar finns en skylt i motorrummet med uppgifter om oljekvaliteter och volymer.

Det bär emot att lägga i 1, 2 och 3 när bilen rör sig, speciellt när växellådan är kall. Jag har försökt med dubbeltramp men inte märkt någon större skillnad, men det kan också vara bristande teknik. Steget 1-2 direkt efter start på morgonen tar tex emot så jag brukar växla 1-3. Sen efter ett par mil är det inga problem.
Oljan är noga utvald och kontrollerad mot databasen hos detaljhandlaren. Castrol 80w 90 GL-5.

Det går i 3,5 - 4 liter. 75/90 olja i en manuell låda
Tack.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #25 skrivet: 24 okt-13 kl 20:42 »
Det bär emot att lägga i 1, 2 och 3 när bilen rör sig, speciellt när växellådan är kall. Jag har försökt med dubbeltramp men inte märkt någon större skillnad, men det kan också vara bristande teknik. Steget 1-2 direkt efter start på morgonen tar tex emot så jag brukar växla 1-3. Sen efter ett par mil är det inga problem.
Oljan är noga utvald och kontrollerad mot databasen hos detaljhandlaren. Castrol 80w 90 GL-5.

Som du beskriver det så kan jag tänka mig att kopplingen är lite sjuk den oxå.
Men oavsett vilket så mår inte växellådan dåligt att frisk olja. Och minskar problemen så har du hittat rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 24 okt-13 kl 22:07 »

Det har hänt att det har funnits grova fel i de här oljerekommendationstabellerna och databaserna, just därför bör man jämföra med biltillverkarens egna uppgifter också. Och gärna kolla om det har kommit ut några servicemeddelanden/rättelser/ändringar i efterhand.

Om det verkligen är GL5 som rekommenderas, så är ett tips att prova med någon modern växellådsolja som uppfyller både GL4 och GL5, de kan vara snällare mot synkringarna än en "ren" GL5-olja. Både OKQ8 och Biltema har syntetiska GL4/GL5 -oljor. En del sådana får en bottensats när flaskorna har stått länge, man bör skaka dem innan man fyller på olja så att inte de viktiga tillsatserna blir kvar i oljeflaskan.

I samband med oljebytet är det såklart intressant att se efter hur den gamla oljan ser ut och om det har fastnat några intressanta saker på avtappningspluggens magnet.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 25 okt-13 kl 09:09 »
Om det verkligen är GL5 som rekommenderas, så är ett tips att prova med någon modern växellådsolja som uppfyller både GL4 och GL5, de kan vara snällare mot synkringarna än en "ren" GL5-olja. Både OKQ8 och Biltema har syntetiska GL4/GL5 -oljor. En del sådana får en bottensats när flaskorna har stått länge, man bör skaka dem innan man fyller på olja så att inte de viktiga tillsatserna blir kvar i oljeflaskan.
Det skulle jag gärna prova men en klok man rådde mig att inte lita på hörsägen. ;)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 25 okt-13 kl 11:50 »
Det skulle jag gärna prova men en klok man rådde mig att inte lita på hörsägen. ;)

Det jag menade var att om en pålitlig källa anger GL5, så är det ju fullt acceptabelt både att använda en "ren" GL5 och en GL4/GL5. Och i det fallet skulle jag nog föredra GL4/GL5-oljan när det rör sig om en växellåda med synkringar.

Snowy

• -
« Svar #29 skrivet: 07 jan-14 kl 11:47 »
Vad brukar det kosta att byta växellådolja hos verkstad?
Och kan bilen bli underkänd på besiktningen om det skrapar när man lägger i tvåan?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 07 jan-14 kl 13:54 »

Helt omöjligt att säga. En liten, kunnig och servicemindig verkstad (och rätt bilmodell) kan göra det för några hundra, en märkesverkstad lär förmodligen ta betydligt mer. Det beror helt på vilken bil, vilken verkstad och säkert även månens fas eller våran finansministers frisyr eller nåt annat okänt.

Och kan bilen bli underkänd på besiktningen om det skrapar när man lägger i tvåan?

Besiktningen bryr sig inte om saker som kan leda till att du inte kommer hem en dag, de bryr sig bara om vad som kan anses vara trafikfarligt. Om bromsarna är så kassa så du inte kommer få stopp på fordonet (eller värre, att en tvärnit leder till att du tappar kontrollen!) eller inte längre kan manövrera det säkert (tex om servosystemet läcker) så kommer du definitivt få en tvåa (eller tom körförbud) men växellådan ska nog vara i REJÄLT dåligt skick för att de ska börja titta närmare på den.

Undantag; utsläpp, bälten, krockkuddar och andra saker som, av någon obegriplig orsak, anses vara inom besiktningens ansvar trots att det inte innebär risk för omgivningen... :P
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 07 jan-14 kl 16:18 »

Jag skulle nog vilja säga att en sådan sak som ett oljebyte gör man alltid själv hellre än att låta verkstaden göra det. Större chans att allting blir rätt - rätt sorts olja påfylld, rätt nivå, pluggarna lagom fastdragna efteråt osv.

Det är ingen risk att bilen blir underkänd bara för att det skrapar, men om växellådan är så svårhanterad att bilprovaren inte lyckas lägga i växeln under provturen eller om växeln har tendens att hoppa ur så kan det bli en anmärkning.
Det är nog lämpligt att förvarna bilprovaren om att man måste dubbeltrampa vid nedväxling till 2:an.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Maycandra, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser