Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det för kallt?  (läst 1533 gånger)

Smålandsanna

• Småland
Är det för kallt?
« skrivet: 28 sep-13 kl 17:39 »
Nu går jag och mina höns in i den första hösten tillsammans :) Jag har en fråga till er som varit med förr. När är det för kallt för dem att gå ute? Vi har stor utegård men nu börjar de flesta stanna allt mer inne. Nu i kväll har vi 10 plusgrader men det blåser lite och de blir lite vresiga på mig när det är kass väder...:) När är det liksom dags att hålla dem inne för vintern? Har en lampa redo för extra värme vid behov. Vänder mig till er för bra-att-tänka-på-tips:)

Anna
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

zeina66

• Värmland
SV: Är det för kallt?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 17:56 »
Hej. Mina höns gillar inte vara ute när det blåser för mkt, de samlas på ställen där dom hittar lä. Se till att det finns lä åt dom nånstans i hönsgården så kanske de går ut. +10 räknar jag inte som kyla men när det är nollgradigt ute kan det bli väldigt kyligt inne om en lucka står öppen, i synnerhet om det låser in...då går ingen ut.

Du kan bygga en liten hall (låda) som rymmer ca 3 höns, ska ha en öppning åt det håll varifrån det blåser minst så att inte vinden går rakt in i hönshuset, finns säkert ritningar men jag har inga. Då kan du ha luckan öppen även om det blir några minusgrader.

Eftersom jag har en värmefläkt i hönshuset vill jag inte "elda för kråkorna" mer än nödvändigt, det kostar ju liksom. Så hönsen blir "instängda" när det blir kallare än -5 ute eller så mkt snö att de vägrar gå ut trots att jag skottar. Inomhus har de +5 hela vintern. Höns tål kyla men de behöver ha frostfritt vatten inne
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 18:33 »
Mina höns går ut hela vintern om jag bara skottar bort snön. Än så länge är de ute till ca 17.30, men till vintern går de in vid 14-tiden. De vill hoppa upp på sina platser på sittpinnarna i god tid innan skymningen.
Jag har inte märkt att det kan vara för kallt för hönsen, förra vintern hade vi riktigt kallt, men de var ändå ute hela dagarna. Om det är höst-kallt och dessutom busväder med blåst och regn, då kan de gå in en liten stund emellanåt. Men de har lite olika tillhåll i trädgården, som de kan få skydd mot sådant väder också. Deras favorittillhåll är under en stor en, där har de regnskydd, vindskydd och på sommaren solskydd.
MVH Rosita zon 1

Smålandsanna

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-13 kl 09:17 »
Tack för hjälpen:) Har fått svar som verkligen hjälper mig.
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #4 skrivet: 09 okt-13 kl 19:41 »

Hej!

De kan gå ute hela året, bara de har tillgång att gå in till plusgraderna i hönshuset (bör ej vara minusgrader där, några plus är bra). Men inte säkert de gillar allt, blåst och regn gillar inte våra. Snö kan de tycka är läskigt så man kan locka ut dem genom att skotta lite i hagen så de ser marken. Riktigt kalla dagar öppnar vi inte luckan, mest för att hålla nere driftkostnaden för uppvärmningen.

Mer om uppvärmning och annat kring höns i min blogg:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/

http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser