Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hullbedömning av gutefår  (läst 1199 gånger)

Hadoque

• Gotland
Hullbedömning av gutefår
« skrivet: 27 sep-13 kl 21:51 »
Jag och min fru har gutefår tillsammans med mina svärföräldrar. Svärföräldrarna har haft besättningen i många år och har en del kunskap om fårskötsel som jag försöker tillägna mig. Dock så finns det vissa kunskapsluckor som behöver fyllas igen, bl.a. så vet vi ej hur man hullbedömer fåren! Har läst om hur det skall gå till men har också hört att gutefår lägger på sig hull på annat sätt än andra fårraser. Är detta sant och hur hullbedömmer man isåfall gutefåren?
Tacksam för svar! Henrik

zeina66

• Värmland
SV: Hullbedömning av gutefår
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 14:35 »
Hej, här är en bra beskrivning.
Gutefår har en annan köttansättning än tex köttraser...inte att dom lägger hullet annorlunda men det bror ju på hur man använder språket  ???
Ett köttrasfår är framavlad för att det ska bli KÖTT har kompaktare/kortare muskler i tex låren och "biffigare" sadel medans gutar har längre muskler och sadeln är tunnare. Gutefåret är en ras som man inte har förädlat utan försöker bevara för framtiden..

http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/2010/e/306/hullbedomning---ett-bra-hjalpmedel-for-koll-av-utfodringen/
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

1162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser