Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterbalk till häst  (läst 7717 gånger)

RomDoll07

• Gäst
Slåtterbalk till häst
« skrivet: 26 sep-13 kl 01:42 »
Hej!

Jag blev idag lycklig ägare av en slåtterbalk som jag har tänkt slå lägdorna med till sommarn. Jag är dock ingen expert på hur jordbruksredskap funkar och har ännu inte lyckats lista ut hur man får knivarna att gå. Hur man fäller ner och vinklar knivarna har jag koll på men när slåtterbalken rullar går inte knivarna. Det finns en slags pedal som har två lägen som jag tycker ser ut att ha med knivdriften att göra men jag har testat att köra både med pedalen uppe och nertrampad och knivarna går fortfarande inte hur jag än gör. Så snälla, finns det nån vänlig själ där ute som på något sätt kan förklara hur man gör för att få igång knivarna?

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Slåtterbalk till häst
« Svar #1 skrivet: 26 sep-13 kl 06:56 »
Hej!

Jag blev idag lycklig ägare av en slåtterbalk som jag har tänkt slå lägdorna med till sommarn. Jag är dock ingen expert på hur jordbruksredskap funkar och har ännu inte lyckats lista ut hur man får knivarna att gå. Hur man fäller ner och vinklar knivarna har jag koll på men när slåtterbalken rullar går inte knivarna. Det finns en slags pedal som har två lägen som jag tycker ser ut att ha med knivdriften att göra men jag har testat att köra både med pedalen uppe och nertrampad och knivarna går fortfarande inte hur jag än gör. Så snälla, finns det nån vänlig själ där ute som på något sätt kan förklara hur man gör för att få igång knivarna?
Är allt hel? Finns vevarmen som går från växellådan till knivarna? Är allt väl smort? Palla upp maskinen så att ett hjul hänger i luften då kan du rotera det ena hjulet och borde kunna se vad det driver. Är allt väloljat eller smort? Är det en maskin där kugghjuken går i ett oljebad eller ska de fettas? Ta några detaljerad kort så kanske det bättre att se. Det finns många varianter en del har till och med två knivhastigheter.......

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 08:32 »
Vår maskin har en växelspak med två lägen bakom sitsen. Ibland hoppar växeln ur och då går förstås inte kniven.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 26 sep-13 kl 20:21 »
Hej!
Har du inte nån gammal bonde som du kan få hem som visar?

MVH/ Bosse

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-13 kl 17:40 »
Har kvar en maskin fast jag inte ha häst längre på den finns en stor spak ca 80 cm med tre lägen (kniv upp, kniv halvt upp, kniv ner). En mindre spak som har många lägen för att vinkla kniven. En pedal som ser lite ut som en 'stigbygel' som man snabbt höja och sänka kniven när man kör. Sist finns det en liten pedal som är 'tvådelad' : en pedal framför och en bakom axeln. Med den kan man i nedfälld läge koppla in och ur kniven. Min maskin är en växelad, men som sagt finns det två växlade med en pedal eller spak för snabbt och långsamt. Grejen är du måste ha kniven helt nerfälld (stora spaken i läge 3); Smörj allt så att du säker på att allt rör sig som det ska när du rör alla spakar. Som sagt bild är bra. Min maskin är en Herkules av Arvika Verken. 

RomDoll07

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 02:39 »
Balken är gjord av Westeråsmaskiner, just nu har jag bara en bild på hela alltet, ska försöka ta detaljbilder senare.

Vår maskin har en växelspak med två lägen bakom sitsen. Ibland hoppar växeln ur och då går förstås inte kniven.

Det finns en spak bakom sitsen men det enda den verkar göra är att låsa hjulen. Det lustiga är dock att när hjulen är låsta och man försöker dra slåtterbalken rullar den någon centimeter och då börjar knivarna röra sig, men sen låser sig hjulen och då stannar så klart också knivarna. Så det verkar inte som att nått är trasigt eller så, eftersom jag har sett knivarna röra sig lite, men dom har bara rört sig när spaken bakom sitsen är i det läge då hjulen låser sig. Har man spaken i det andra läget rullar hjulen utan problem men då går inte knivarna istället... :P
« Senast ändrad: 28 sep-13 kl 02:45 av RomDoll07 »

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-13 kl 08:07 »
På högra sidan på bilden ser du ju växellådan, allstå på vänstra sidan om du sitter på den. Går den att öppna? Är det ett oljabad i den? Det finns två versioner, en som man smörjer med fett och en som man i princip är stängd (går säkert att skruva upp men bara att öppna så där) och som har ett oljebad till utväxlingen. Dessutom kan det finnas (beror på om det är en oljebadsvariant eller ej) små luckor lite här och där som man hälla i olja.

Se till att allt gammalt fett tas bort, gammalt fett kan bli riktigt hårt och hindra rörelse. Ta bort det mekaniskt och med hjälp av bensin. Smörj upp allt på nytt. Prova igen!

Att hjulen låser sig är inte normalt. Det låter som om det är körläget men att det kärva någonstans nåt hemskt. Finns det rost nånstans? I så fall kan krypolja typ MoS2  hjälpa. Spruta in det lite här och där. Om drivmekanismen kärvar så låser hjulen sig. Förutom en sorts differential som gör att varje hjul kan röra fritt är ju hjulen direkt kopplade till kniven. I alla fall på min finns ingen funktion som låser hjulen.
Sedan får man inte glömma att det faktiskt är en TUNG mekanism så även om allt är väl smort så krävs det lite kraft att driva den.
Men om du ska använda den så ska den gå lätt annars är det synd om hästen. Vassa knivar, välsmord maskin och du klipper ett tunnland på en timme.  ;)
Så mitt stora tips fortfarande, rengör, smörj.....

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 08:49 »
Jag har en sådan som jag sätter bakom fyrhjulingen ,Den startar endast när kniven är nerfälld ,Funkar din om du kör den nerfälld utan kniven  monterad,Mvh

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-13 kl 09:34 »
Jag har en sådan som jag sätter bakom fyrhjulingen ,Den startar endast när kniven är nerfälld ,Funkar din om du kör den nerfälld utan kniven  monterad,Mvh
Så ska det var. Annars skulle man knäcka vevarmen. Men att hjulen låser sig är skumt. antingen rullar hela maskinen utan kniv på, tick-tick-tick, eller så rullar den med kniv på, men låsta hjul??? Till vad nytta?

Som sagt ett tips så man slipper dra hela maskinen (tungt), är att hissa upp ena hjulet så det hänger fritt i luften och snurra den med spaken och pedalerna  i olika lägen, då ser man vad som  händer.

Existens

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 sep-13 kl 09:35 »
Ja, det måste ju finnas en spärr som hindrar driften när kniven är uppfälld. Annars skulle ju vevstaken brytas av om knivdriften råkade hoppa i när man kör i transportläge.

RomDoll07

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 sep-13 kl 22:19 »
Tack för alla bra svar, det var till stor hjälp. Efter att ha fått hjälp av en stark karl (pappa) visade det sig att hjulen faktiskt inte låste sig när man fällde ner kniven utan bara blev jättetröga men pappa klarade i alla fall av att dra balken en liten bit och då gick knivarna, jippie! Så det blir till att rengöra och smörja maskineriet så ska den nog gå bra igen. Så tack åter igen!

Håning

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 sep-13 kl 23:12 »
Hoppas du även haren bra och trygg häst som dragare  . Och glöm inte att kniven ska vara vass när du klipper och alltid ha foten på pedalen så du snabbt kan lätta kniven  om det hugger i .Annars så kan det faktiskt gå illa. Lycka till

RomDoll07

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 sep-13 kl 01:27 »
Hoppas du även haren bra och trygg häst som dragare  . Och glöm inte att kniven ska vara vass när du klipper och alltid ha foten på pedalen så du snabbt kan lätta kniven  om det hugger i .Annars så kan det faktiskt gå illa. Lycka till

Tack för tipset. Hästen som ska dra balken är fortfarande under inkörning men han är väldigt lugn och trygg och hittills har inkörningen gått jättebra, så det bör inte vara några problem för honom att dra en slåtterbalk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser