Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte från kutterspån till torvströ!  (läst 1418 gånger)

EmilP

• Skåne
Byte från kutterspån till torvströ!
« skrivet: 25 sep-13 kl 23:51 »
Har haft kutterspån på golvet i hönshuset sen hönsen flyttade in för knappt ett år sedan. Nu städade jag ut ordentligt och bytte till torvströ. Nu vill hönsen inte gå in, de dröjer sig kvar på kvällen och är väldigt skeptiska över det nya. Det går väl över antar jag men vad beror det här på? Jag som tänkt bygga ett nytt och större hönshus på en annan del av gården, kommer det ta lång tid för dem att fatta att de ska sova 50 meter bort? Åsbohöns!
/Emil 

Håning

• Gäst
SV: Byte från kutterspån till torvströ!
« Svar #1 skrivet: 26 sep-13 kl 00:12 »
Har det blivit för mörkt tro ?

EmilP

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 00:40 »
Jo, det blev ju mörkare men jag har lagt ut hö och lite kutterspån ovanpå torvströet. De går in iaf men motvilligt.

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 sep-13 kl 02:03 »
Då är det kaske omställningen som gör det .

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 26 sep-13 kl 08:33 »
Så där tycker jag hönsen beter sig varje gång man storstädar. Det är som om de tycker att man stulit något.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-13 kl 09:21 »
Jag får alltid onda ögat av mina höns när jag städat, flyttat om för mycket ELLER när första snön kommit. Har försökt förklara för mina höns att vädret kan jag inte bestämma över- dom tror mig inte.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 07:46 »
Mina hönor blir helt tossiga av glädje när de får nytt strö. Då ska det badas och sprättas runt.  ;D

Kommer du att ha hönsgård till det nya hönshuset? Då kan du stänga in dem där ett par dagar så att de lär sig vart de ska bo. Mata gärna med något gott i nya bostaden.

Jag har själv flyttat mitt lilla hönshus. Hönorna tyckte att det var väldigt konstigt första tiden, men de vande sig efter ett par dagar. De var mest arga över att behöva vara instängda i hönsgården.

Mina hönor får gå fritt i trädgården och kommer på inkallning, det underlättade enormt när man skulle locka in dem i den nya hönsgården.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Torry

« Svar #7 skrivet: 27 sep-13 kl 20:40 »
Mina hönor vägrar gå in när jag slitit en hel dag och storstädat hönshuset. Vad är detta? Så här såg det inte ut i morse, måste vara nåt nytt livsfarligt ställe.  ::)
Till slut får man lyfta in dem och sätta dem på pinnen, så de slipper trampa i det rena ströet.
Höns är kul  ;D
//Torry

EmilP

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 sep-13 kl 23:14 »
Tack för alla svar, nu går de in men dröjer sig kvar ute lite extra länge. Bra tips om att stänga in dem i den nya hönsgården i några dar vid flytten.
/Emil 

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser