Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67225 gånger)

Hans Andersson

• -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #140 skrivet: 12 jan-14 kl 13:23 »
Bara indirekt, och jag fick veta det i samtal med dom om en annan sak.

Tittar man i den nyaste broschyren om hobby      http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

så ser man att det inte står ett ord om moms längre.  Det som talades om för mig var att man nu tittar på om det är hobby eller näringsverksamhet istället.
Drivs rörelsen kontinuerligt och med vinstsyfte, så är det näring, och då gäller moms.

Andra verksamheter är då hobby, och då är det ingen moms.  Dvs man tar ett pris när man säljer, och på saker man köper in drar man hela kostnaden.  Momsen finns inte, helt enkelt.

Så både enklare och svårare kan man säga. Det gäller att definiera sin verksamhet.

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #141 skrivet: 12 jan-14 kl 16:39 »
Oavsett om man är momsregistrerad eller ej så skall försäljningen deklareras. För oss utan firma och som säljer i mindre skala, och alltså inte behöver vara momsregistrerade, så är det försäljning inkl moms minus kostnader inkl moms som skall tas upp i vanliga inkomstdeklarationen. Vilket man kan ha synpunkter på - jag kan tycka att man borde stimulera biodlingen genom att låta oss små slippa deklarera vår lilla honungsförsäljning.
Men för att följa reglerna måste vi komma ihåg att ta upp varje såld honungsburk i deklarationen! Vilket vi alla naturligtvis aldrig glömmer bort....

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #142 skrivet: 12 jan-14 kl 17:35 »
Det låtet rätt smart att det är vinstsyftet som avgör. Det stämmer med hur jag gjort,  första två åren var det hobby, sedan när jag började annonsera så blev det näringsverksamhet.

Det är mest fördelar att driva det som näring tycker jag, men deklarationen tog någon timme mer.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #143 skrivet: 12 jan-14 kl 22:10 »
Finns det någon som kan redovisa NÄR ni tycker att det är lämpligt att göra en momsregistrering? Vad är fördelarna med detta? Nackdelarna?

forestman78

• Södermanland
« Svar #144 skrivet: 12 jan-14 kl 23:20 »
Finns det någon som kan redovisa NÄR ni tycker att det är lämpligt att göra en momsregistrering? Vad är fördelarna med detta? Nackdelarna?

Jag anser att det är smart att ansöka om FA-skatt och momsregistrering så snart man ska sälja någon honung. Första åren får man dessutom kvitta en eventuell förlust i näringsverksamheten en mot ens inkomst av tjänst vilket innebär att man får lägre skatt ifall det inte går med vinst. Största fördelen är att korrekt skött blir du inte skönstaxerad om någon mupp på skatteverket skulle få för sig att syftet med det du kallar hobby är att tjäna pengar.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #145 skrivet: 12 jan-14 kl 23:29 »
F skatt kan man ju däremot hoppa över. Finns ju varken krav eller nödvändighet på om man bara säljer varor så det är onödigt att krångla med.

forestman78

• Södermanland
« Svar #146 skrivet: 13 jan-14 kl 01:42 »
Du har rätt i att man inte behöver f-skatt om man bara säljer varor Hans.
Dom flesta väljer ändå att ha det för att visa att man uppfyller kraven för att få driva företag. Egentligen inte så mycket krångligare än att endast vara momsreggad. Man kan ju göra som man vill i det fallet.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Hans Andersson

• -
« Svar #147 skrivet: 13 jan-14 kl 09:12 »
Tyvärr finns det ju en omfattande diskriminering när det gäller det här med F-skatt.  Föreningen Bondens egen marknad kräver t.ex F-skattsedel för att man ska få sälja på deras marknader. Det är ett helt lagvidrigt krav eftersom det inte finns några som helst krav på att ha F-skatt för att få driva företag. Men det är som vanligt dubbel bestraffning: Har du gjort nåt så du inte blir godkänd för Fskatt, så ska du heller inte få en chans att rätta upp din situation.

Lars i skogen

« Svar #148 skrivet: 14 jan-14 kl 23:51 »
Hela diskussionen väcker förstås andra frågor. Är det någon som klarar av att sälja all sin honung för 100 kr/kg?

Det är klart man kan sälja all sin honung för 100kr/kg, och mer därtill. Sen är ju fråga vad "all sin honung" betyder, men det finns exempel på de som lever på sina bin genom att sälja mycket själv och få ut ett bra kilopris, istället för att ha massor av samhällen.
Men den här diskussionen är konstig, som så ofta när biodlare ska diskutera priser. Det finns den här utbredda rädslan för att hobbyodlare dumpar priserna. Jämför med grönsaksodlare eller vad som helst, inte f*n klagar de på att folk odlar hemma och ger bort till grannarna. Skillnaden är att de allra flesta biodlare, i princip alla, är supersmå och inte alls kan leva på sina bin, även fast de gärna vill verka vara större. Vad hobbyodlare gör påverkar förstås inte priset i stort, slåss mot framför allt import och storföretagande istället om ni vill göra något för småskaliga företag!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #149 skrivet: 15 jan-14 kl 00:20 »
Det finns den här utbredda rädslan för att hobbyodlare dumpar priserna.

Det är en myt att hobby odlarna dumpar priserna, de som leder lågpris ligan är några stor odlare  >:(
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Olllle

• Skåne
« Svar #150 skrivet: 15 jan-14 kl 17:12 »
slåss mot framför allt import och storföretagande istället om ni vill göra något för småskaliga företag!

HELT RÄTT INSTÄMMER HELT.

Två exempel
Här i Göteborg har vi ett antal" invandrarar" affärer. En av det största är Göteborgs Orienthus i Gamlestaden. Jag roade mig med att kolla deras utbud av honung. Jag gissar att det inte finns en affär i Sverige med liknande utbud. Ca 5 hyllmeter från golv till tak med 60-70 olika burkar. Sen kollade jag vem som var importör, 7 olika svenska bolag hittade jag som importörer. Här finns honung från världens alla hörn och alla sorters sorthonung. Dom hade "tillbud"  vad gäller en 500 grams flytande mörk honung från Cuba ( 100 % honung inga sockerlösningar) ordinarie pris 29.95/ burk.  Tillbudet var 2 burkar för 50 kronor. De flesta burkarna med icke EU ursprung låg på kg priser ( inkl moms ) på 70-75 kronor.  Om det blir ett handelsavtal mellan EU och Ukraina  upphör såväl exporttullar från Ukraina som Importtullar i EU för Ukrainsk honung. Dom producerar "bara" 80000 ton och dagspriset i bulk i Ukraina är 2 euro. Kommer detta handelsavtal blir det ännu värre. ( Polska och Ungerska biodlara fasar för detta )
IMPORT  är det största hotet för oss svenska biodlare.
Lyckligtvis är det bara ett storföretag vad gäller honung som etablerat i Sverige med eget dotterbolag. Det är Lune du Miel.  (Michaud Nordic Distribution AB ) dom är 2 anställda placerade i Sthlm om har på kort tid gått från noll till 43 miljoner (2012) i omsättning.

Vad göra !

En slogan skall till exempelvis få  ICA handlare att sälja  bara honung som pollinerat svenska blommor ( Code of Conduct )

En Likhet

Ärligt talat tycker jag om vitlöksmarinerade kingprawns (kungsräkor ). Dom är fantastiskt goda.  Om jag nu (hypotetiskt ) skulle få för mig att köpa sådana, hur gör jag då ???
Jo jag går till min ICA- handlare och frågar var jag kan hitta kungsräkor. Svaret är . Vi har ej längre denna produkt den är struken ur sortimentet pga miljöskäl. Vad gör jag nu. jag vill ju ha mina kungsräkor. Jag går till Axfood och får där samma svar, sen går jag till COOP och får samma svar igen.
Vi i Sverige är dj... bra på att idka miljöpolitik i Thailand- men urkass på att idka miljöpolitik i Sverige

Code of conduct kanske är en bra grej

Olle

Edward.

• Gästrikland
« Svar #151 skrivet: 15 jan-14 kl 18:40 »
slåss mot framför allt import och storföretagande istället om ni vill göra något för småskaliga företag!

Här i Göteborg har vi ett antal" invandrarar" affärer. En av det största är Göteborgs Orienthus i Gamlestaden. Jag roade mig med att kolla deras utbud av honung. Jag gissar att det inte finns en affär i Sverige med liknande utbud. Ca 5 hyllmeter från golv till tak med 60-70 olika burkar.

Nordic Distribution AB ) dom är 2 anställda placerade i Sthlm om har på kort tid gått från noll till 43 miljoner (2012) i omsättning.

Vad göra !  Code of conduct kanske är en bra grej

Håller med en hel del MEN, nu är det så att svenska bi odlare under presterar och levererar bara hälften av de honung som behövs för den svenska marknaden.

Det finns inget svensk honungs berg som någon inte blir av med!

Låter väldigt trevligt med en affär som har 5 meter honung, där bör det även finnas behov och plats för ett flertal svenska tillverkare  ;D

Det är inte så konstigt att Nordic Distribution AB lyckats på så kort tid om de kan lova att alltid, 365 dagar om året och varje år leverera sin produkt till svenska butiker utan uppehåll. + De som alla andra biodlare verkar på en brist marknad.

Har vid flera tillfälle sett kunder med två burkar honung i händerna, lokal producerad och ekologiska icke eu honung och funderar över vilken de ska välja.

Kan inte vi svenska biodlare leverera så kommer någon annan att göra det, eller ska vi förbjuda kunderna att äta honung?

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Olllle

• Skåne
« Svar #152 skrivet: 15 jan-14 kl 20:54 »
nu är det så att svenska bi odlare under presterar och levererar bara hälften av de honung som behövs för den svenska marknaden.

D

Kan inte vi svenska biodlare leverera så kommer någon annan att göra det, eller ska vi förbjuda kunderna att äta honung?

Ja. du pekar på problemet. Finns det ingen svensk honung att tillgå då är det svårt att sälja svensk honung

Varför är den svenska honungsproduktionen så liten ?  Varför saknas pollinatören till svensk natur ?

NP har som målsättning att antalet samhällen skall öka med 2 % / år. ( En mycket aggressiv målsättning ! ) NP allokerar alla pengar till bihälsa, avel ( viktigt i och för sig ) och inga medel alls till en av de sex punkterna som är ökning av antalet samhällen och underlätta för biodlaren  .

Sverige har ca  100 000 samhällen ( Jag läste en tråd på facebook i villken jag förstod att vi inte ens vet hur många samhällen vi har, imponerande ! ) av EUs 14 500 000 samhällen och vi får mycket litet pengar från EU. Andra länder som får mycket mer allokerar 15-20 % av de tilldelade medlen till ökning av antalet samhällen.
Jag anser vi har ett systemfel i hela biodlingspolitiken och ingen strategi för att bli självförsörjande på honung och pollinering. Ju längre tid det tar till dess vi är självförsörjande ju starkare fäste får dessa importprodukter. Tråkig utveckling och ingen verkar ta detta problem på allvar och göra något konstruktivt.
Trådens titel är "vad tar ni för honungen" Min känsla är att fler och fler lär sig att betalt. Priset har ju gått upp de senaste åren och det är positivt. För att denna utveckling skall fortsätta krävs att svensk honungsproduktion ökar annars tar importhonungen över

Något måste göras för att öka antalet samhällen i Sverige. Detta av flera skäl men att ändra NPs målsättning från 2 % per år till 100 % på en 5 års period är vad som krävs. Till exempel  är  Tjeckiens yta är mindre än Sveriges och dom har 700 000 samhällen så att Sverige skulle ha 200 000 samhällen inom en 5 årsperiod är ingen orimlighet.  Det är bara Eskil Erlandsson som kan ge direktiv till sina undersåtar att verka i den riktningen.  Np, Leader pengar, arbetsmarknadsprojekt etc , etc kunde lätt lokalisera ett antal miljoner för att stötta Svensk biodling

olof

• Skåne
« Svar #153 skrivet: 15 jan-14 kl 21:32 »
Varför är den svenska honungsproduktionen så liten ?  Varför saknas pollinatören till svensk natur ?
En sak som skiljer Sverige från de flesta andra länder är att vi har av tradition ett hobbybiodlande snarare än ett familjeföretagsbiodlande. Orsaken till det tror jag vi hittar i vårt gamla skattesystem (fram till 1990) där tröskel- och marginaleffekterna av att utöka över hobbynivå var sådana att bara idioter ens skulle få för sig tanken. Det har skapat den kultur vi verkar inom. Dock har det ju börjat hända saker, det kommer en ny generation biodlare som inte var skattebetalare då och ser det mera företagsekonomiskt och spänner bågen högre. Och yh-utbildningen fyller en viktig funktion.

Att hobbybiodlande dominerar har flera negativa effekter på den nationella honungsförsörjningen. Dels är det hobbymetodik som lärs ut, dels ses det inte som en seriös yrkesmässig verksamhet i andras ögon och dels skapar det en bild av att vem som helst kan ha bin utan förkunskaper, det är bara att gå en kvällskurs.

Visst är det så att det räcker med en kvällskurs, men det krävs betydligt mer både kompetens och erfarenhet för att få en tillräckligt lönsam verksamhet så det går att expandera och då bidra mer än marginellt till Sveriges honungsproduktion och pollinering.

Någon jättebusiness kommer dock aldrig biodling att bli i Sverige, det är för stora kommersiella risker med AY-karensen på 60 dagar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #154 skrivet: 15 jan-14 kl 21:50 »
Min känsla är att fler och fler lär sig att betalt. Priset har ju gått upp de senaste åren och det är positivt.

Dom stora bovar i låg pris problematiken är även många gamla odlare med dålig självförtroende över sin produkt, oftast hotade och kuvade av sina kunder som hotar att sluta handla om de höjer priset.

De har dålig koll eftersom om kunderna skulle köpa svensk honung i affären skulle de få betala mycket mer + inte lokal producerad.

de flest nya biodlare tar betalt eftersom det är dyrt att starta.

Att sälja lokal producerade svensk honung är lite av ett skyddad verkstad eftersom det råder brist på produkten.

Lars i skogen

« Svar #155 skrivet: 15 jan-14 kl 22:05 »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5754354&playaudio=4821132

Att svensk natur saknar pollinatörer har inte så mycket med biodling i sig att göra. Det är de stora arealerna med energigrödor som saknar tillräcklig pollinering, men det beror mer på att det är stora monokulturer, än brist på honungsbin i sig. Det är ju en mycket liten del av rapsodlingarna som är ekologiska, så tillsammans gör monokultur och gifter att förutsättningarna för vilda pollinatörer förstörs.

Jag tycker att vi som biodlare som ser det livsavgörande jobb våra husdjur gör på så nära håll självklart ska vara rädda även om andra pollinatörer. Och det är ju de flesta också. Men när vi pratar om att producera mer honung och ha fler samhällen så blir det ju i praktiken detsamma som att tala för storskalighet. Eller åtminstone har det sett ut så nu ett tag, att utvecklingen varit mot mycket större företag och att det ska vara "lönsamt" att ha biodling. Det går (åtminstone oftast) hand i hand med storskaligt jordbruk och gynnar i förlängningen knappast varken vilda eller honungsbin, eller biologisk mångfald.

Just saying. Menar att det lätt blir att man bara argumenterar för svenskt av miljöskäl, men det är ju långt ifrån alltid så. Och kanske vore det en bättre utveckling om biodlare inte tog så mycket betalt, men att alla hade ett par kupor var? Om man nu ska bråka lite med er här  o:)

Olllle

• Skåne
« Svar #156 skrivet: 15 jan-14 kl 22:21 »
En sak som skiljer Sverige från de flesta andra länder är att vi har av tradition ett hobbybiodlande snarare än ett familjeföretagsbiodlande. Orsaken till det tror jag vi hittar i vårt gamla skattesystem (fram till 1990) där tröskel- och marginaleffekterna av att utöka över hobbynivå var sådana att bara idioter ens skulle få för sig tanken. Det har skapat den kultur vi verkar inom. Dock har det ju börjat hända saker, det kommer en ny generation biodlare som inte var skattebetalare då och ser det mera företagsekonomiskt och spänner bågen högre. Och yh-utbildningen fyller en viktig funktion.

Att hobbybiodlande dominerar har flera negativa effekter på den nationella honungsförsörjningen. Dels är det hobbymetodik som lärs ut, dels ses det inte som en seriös yrkesmässig verksamhet i andras ögon och dels skapar det en bild av att vem som helst kan ha bin utan förkunskaper, det är bara att gå en kvällskurs.

Visst är det så att det räcker med en kvällskurs, men det krävs betydligt mer både kompetens och erfarenhet för att få en tillräckligt lönsam verksamhet så det går att expandera och då bidra mer än marginellt till Sveriges honungsproduktion och pollinering.

Någon jättebusiness kommer dock aldrig biodling att bli i Sverige, det är för stora kommersiella risker med AY-karensen på 60 dagar.

Olllle

• Skåne
« Svar #157 skrivet: 15 jan-14 kl 22:25 »

Ursäkta jag tryckte fel. är inte så van
.
Olof, Menar du att risken för amerikansk yngelröta uppfattas så stor att biodlare avstår från att utvidga pga risken med amerikask yngelröta ??

olof

• Skåne
« Svar #158 skrivet: 15 jan-14 kl 22:56 »
Olof, Menar du att risken för amerikansk yngelröta uppfattas så stor att biodlare avstår från att utvidga pga risken med amerikask yngelröta ??
Jag vet inte hur andra resonerar, men jag tycker inte man kan bedriva biodling som utomlands på samma sätt med hundratals samhällen som flyttas mellan olika drag, flyttas på trailers och samlas in i övervintringsbigårdar där de är lätta att sköta, eller avläggarbigårdar med hundratals lättskötta samhällen som bara matas. En enda smittad cell i ett enda av de samhällena ställer alla i en bigård i minst 60 dagar innan de får flyttas. Det betyder i princip hela säsongen vår korta sommar och var det tillräckligt med samhällen från början kommer de att behöva stödfodras istället.  Men det är klart att det går, men antingen tar man då en obefogat stor risk eller räknar man med att bryta mot bisjukdomslagen om det händer något.

Men missförstå mig inte, 60-dagars karensen är ett mycket effektivt hinder för smittspridning och en viss karens och ombesiktning är helt nödvändig för att kunna bedriva biodling utan antibiotika. Det ska vi värna i Sverige och vi behöver helt enkelt planera vår biodling för att inte riskera för mycket med tanke på att de i vilket läge som helst kan tvingas stå kvar just där de är i två månader.

Dock gör det att storskalig biodling i Sverige inte kan bli lika kostnadseffektiv, vandring blir mindre lönsam eftersom man inte bör köra stora transporter, kapitalbindningen större eftersom då binas förmåga att samla på flera drag inte används och det kan behövas mer drivfoder. Med andra ord, vandringsbiodling och pollineringsbiodling är mindre lönsamt här, medan det inte är någon skillnad för stationär biodling.

Den importerade honungen och den svenska konkurrerar därför inte på lika villkor. Precis samma problem som den svenska köttproduktionen.

Olllle

• Skåne
« Svar #159 skrivet: 16 jan-14 kl 20:56 »

de flest nya biodlare tar betalt eftersom det är dyrt att starta.

Att sälja lokal producerade svensk honung är lite av ett skyddad verkstad eftersom det råder brist på produkten.

Helt rätt och egentligen en drömsituation. Hur många andra produkter förutom honung och bostadsrätter i centrala Sthlm har denna situation. Tänk om motsatsen rådde, vi producerade en mängd honung som inte efterfrågades. Ur marknadssynpunkt kanske inte dagsläget är så dåligt för oss hobbybiodlare.
Olle

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser