Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67127 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #40 skrivet: 28 sep-13 kl 19:06 »

Producenten kan eventuellt välja att sälja/exportera sitt
unika produkt till övriga världen!
Svensk honung i USA ?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 28 sep-13 kl 19:33 »
Jag köpte en 500-gramsburk idag för 85 kr. Det tyckte jag var alldeles utmärkt. Jag tar betalt när jag jobbar, det tycker jag biodlaren också ska göra.
Ifrågasätt allt.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #42 skrivet: 28 sep-13 kl 21:06 »
Man ska inte prissätta sitt honung på hösten när man har hela huset fult med honung.

Tänk ut vad du ska ha för din honung den dag du står och smälter om gamla  :-X äckliga  :-X ramar och skurar kupor från döda bin + du har just köpt några samhällen dyrt på våren för att säkra årets skörd.

När björnen slog sönder mitt bigård åkte priset upp 5kr på 700gr burken.

När det blev stora vinter förluster åkte priset upp 5kr till.

När jag inte hittade dom billiga guld locken till burkarna och endast hade de dyra motiv locken blev de 5kr dyrare, men nu för första gången klagade en kund om priset  >:(

"Hade det varit jag som sålde denna burken hade jag tagit en hundring jämt!" var hans klagan  ;D

Så taket är inte nått ännu för att jag ska komma upp på ett marknads pris.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #43 skrivet: 28 sep-13 kl 22:58 »
Priset på alla butiker runt Umeå efter åren då skörden slog fel och inget svensk lokal honung fanns att köpa = brist vara och ett marknads pris.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #44 skrivet: 29 sep-13 kl 12:25 »
Hej, jag köper honung på "låda" som innehåller 12 st 700 grams burkar. Hälften sommarhonung och resten lite mörkare ljunghonung. Betalar 450:- för lådan.  :)

450-6för lådan/12=37kr burken

Om man utgår att man kan köpa sälja bulk honung för 40kr/kg kostar honungen 40/.700=28kr är kostnaden för honungen i burken

37-28=9kr i vinst per burk

90-28=62kr i vinst per burk

62/9= 6.88

Vad visar detta? den som skänker billigt bort sitt honung måste sälja nästan 7 burkar honung för att få in lika mycket pengar i kr som när jag säljer EN burk!

OCH jag får min honung SÅLD, så det är inget fel på min pris bild!

Ibland får jag frågan att sälja kartong vis med honung, jag tackar vänligt nej, jag vet att jag blir av med mitt honung och ser det som ett tjänst och service att jag kan leverera min honung till alla kunder under hela året, inte bara till dom som råka ha mycket pengar och vill bunkra under ett kort period.

Kundskaps kanalen bruka ha roliga program om mänskligt beteende, de ge barn godis, du kan få 3 st nu, eller om du väntar 15 minuter så får du 5st godisar.

Vid ett viss ålder (kan var 4 år) så kan barnen tänka ut det hela och har utvecklat kontroll och förståelse att om de vänta så får de mer.

Det finns även en vuxen variant med pengar och flera deltagare där om de delar lika så får gruppen en stor slant om de samarbetar.

Efter att har arbetat 20 inom inköp och försäljning inom handel i olika sidor så kan jag konstatera att priset är bara en liten del av de drifter som styr kundens köp lust och vanor.

Inom försäljning finns det två giganter som har slagits mot varan sedan 1893 coca-cola och pepsi.

Konkurera dom med varan med priset som vapen ?

Varför inte?

Vad är det som styr kundens val?

Varför ska ett småskalig svenskt hantverks honung kosta mindre än industri processad honung på en låg pris stor marknad?

? VARFÖR ! ?
« Senast ändrad: 29 sep-13 kl 12:36 av Edward. »

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 29 sep-13 kl 21:12 »
Jag tar 70:- för 700gram och 55:- för 500 g vanlig honung, samt 50:- för 350 gram smaksatt. Funderar på att höja något till nästa år då jag sett att andra tar mer. Dessutom har ingen kommenterat priset utom en som jämförde med ICA Basic (29:- för 700g...), men då jämför han ju äpplen och päron (ICA Basic är dels inte 700g utan som alltid med butikernas "egna" märken lite mindre, tror det är 650g, dels är det ospecificerad honung från okänt land utanför EU, gissningsvis en blandning av diverse partier från forna östblocket).
Problemet är alltså inte priset, utan att få till en tillräckligt stor försäljning utan mellanhänder. Man kan ju inte sälja hur mycket som helst till grannar och på den lokala hembygdsdagen.
Edward, utveckla vad du menar med "låda vid vägen"!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #46 skrivet: 29 sep-13 kl 22:58 »
Funderar på att höja något till nästa år då jag sett att andra tar mer. Dessutom har ingen kommenterat priset utom en som jämförde med ICA BasicEdward, utveckla vad du menar med "låda vid vägen"!

Passa på och höj redan nu i år, 25% av samhälle dog bort i vintras, motivation nog för att på ett enkel sätt motivera en höjning.

Stod bakom en i kön på willys som la upp en burk eldorado honung, tänkte fråga varför de köper elände, men så såg jag att det var en student, förmodligen med begränsad ekonomi.

Man kan se det på två sätt, vilken skit som köper detta elände från okänd ort  :-X

Eller så studerar han klart får en vanlig jobb och sedan har han råd att köpa svenskt  ;D, honung verka han gilla eftersom han köpte en stor burk  :P

Lådan vid vägen ska jag försöka att komma ihåg att ta en bild på, den är ganska enkel men fyller sin funktion, liknar en gammal tidnings eller reklam utkörnings låda.

Att stå på marknader är roligt, prata lite med kunder, gör reklam för biodlingen.

Att sälja honung hem ifrån går bra, men det tar tid, en burk kan ta 10-15 minuter att sälja, med lite prat om väder och vind, och ditan och dat och allmän surr , mitt i maten, lokal nyheterna eller mitt i en ny Simpsons  >:(

Lådan är själv betjäning med ett kassa skrin med hål för mynt, en femma bred och en tia tjockt som man även kan stoppa sedlar i.

Ibland fattas det pengar i den,  (:) fast sen kommer de igen och ibland är det för mycket  o:)  under de år jag har haft den igång har den fungerat bra.
Somlig har inte jämna pengar fast de flesta uppskattar att man litar på dem i dagens samhälle och tar det vid nästa tillfälle.

Kräver minimalt med arbete.

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #47 skrivet: 30 sep-13 kl 08:50 »
Jag köpte en 500-gramsburk idag för 85 kr. Det tyckte jag var alldeles utmärkt. Jag tar betalt när jag jobbar, det tycker jag biodlaren också ska göra.

Precis!! Håller med till 100%!!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Lasse-hatten

« Svar #48 skrivet: 30 sep-13 kl 10:53 »

Om man utgår att man kan köpa sälja bulk honung för 40kr/kg kostar honungen 40/.700=28kr är kostnaden för honungen i burken

37-28=9kr i vinst per burk

90-28=62kr i vinst per burk

62/9= 6.88

? VARFÖR ! ?
Minus fem kr för burk mm ger en ännu sämre/bättre kalkyl...

Sunil

• Västerbotten
« Svar #49 skrivet: 30 sep-13 kl 13:25 »
Priset på alla butiker runt Umeå efter åren då skörden slog fel och inget svensk lokal honung fanns att köpa = brist vara och ett marknads pris.

I år är prislappen på västerbottenhonungen du har på bilden 85kr/burken i Umeå.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #50 skrivet: 30 sep-13 kl 19:08 »
Minus fem kr för burk mm ger en ännu sämre/bättre kalkyl...

37-28-5=4kr i vinst per burk

90-28-5=57kr i vinst per burk

57/4= 14.25

Eeep det blir värre ändå, stackarn måste sälja en hel låda plus två burkar till för att få ihop samma peng när jag säljer en burk  ::) + all arbete bakom att sköta bin och kupor
Att få samma lönsamhet måste denne ha 14 gånger mer kupor, verkar lite jobbigt  ;)

4kr vinst på en 700gr burk blir 4/,700=5.71kr/kg mer per kilo om denne hade sålt iväg allt grov silad på bulk i 28kg hinkar.

170kr/kg i Umeå och de blir av med honungen, verkar finas utrymme för många att justera sitt pris bild i en positiv riktning.

mvh Edward
« Senast ändrad: 30 sep-13 kl 21:24 av Edward. »

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #51 skrivet: 30 sep-13 kl 20:32 »
ÄR det verkligen många biodlare som har svårt att bli av med sin honung för att priset är för högt?? Jag tänker att det kan vara svårt för att man inte har någon "arena" där man kan sälja, att man inte känner att man har tid att jobba på att sälja och det kan vara svårt av andra anledningar också, men att det oftast inte har att göra med just att priset skulle vara för högt... Och om man nu ändå gör sig omaket att ta sig till en marknad eller så, då kan mn ju lika gärna försöka få lite bättre betalt... Och skulle någon tycka att priset är högt så får man väl stå ut med det, vara nöjd och stolt över sin fina honung och vänlig ändå.

larsa66

• Västerbotten
« Svar #52 skrivet: 01 okt-13 kl 10:08 »
jag har gjort min första sommar som biodlare med 2 st samhällen.
var lite orolig över hur det skulle gå att bli av med min honung så jag satte priset till
60 kr för en 500g burk.all honung var såld före bina hade hämtat hem den så många blev utan , jag har nu en kölista inför nästa år.
och nu  har jag uppgraderat till 4 samhällen och tänker ta  140 kr/kilot . :)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #53 skrivet: 01 okt-13 kl 10:27 »
Det finns många gamla biodlare som upplever att de hotas av deras kunder att om de höjer priset så kommer de att sluta handla av dom!

Vad blir då alternativen när de inte köper svensk lokal producerat honung för ett under pris av biodlaren?  Högst tveksam att de slutar att äta honung!

De få gå till ica,konsum,city gross och i bästa fall köpa svensk honung som inte är lokal till ett marknads anpassade pris, typ 108kr/kg och uppåt.

Så egentligen är hotet rätt så tom i sitt innehåll.  ;)

När man är ny som honungs försäljare kan det var ide att köra med små burkar, 350-250gr så räcker de till flera kunder och man kan hålla ett högre ingångs pris.
Når man ut till flera kunder under uppbyggnads tid så skapar man ett bred bas att stå på den dag man ökar produktionen.

kul att du blir av med all din honung, sälj inte allt så att du själv blir utan  :(

anne-li

• -
« Svar #54 skrivet: 01 okt-13 kl 10:49 »

Tur att många äldre biodlare lämnar marknaden till yngra biodlare i framtiden.
En utmärkt ide med högre ingångspriser!
« Senast ändrad: 01 okt-13 kl 10:54 av anne-li »
Sko-storlek 42!

zeina66

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 01 okt-13 kl 11:03 »

Varför ska ett småskalig svenskt hantverks honung kosta mindre än industri processad honung på en låg pris stor marknad?

? VARFÖR ! ?

Jag förbrukar 1 burk i månaden och tycker att jag får bra pris, har inte prutat utan betalt vad odlaren vill ha. Skulle priset gå upp skulle jag köpa ändå men däremot vill jag inte ha utländsk honung eller honung med smaktillsatser...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

larsa66

• Västerbotten
« Svar #56 skrivet: 01 okt-13 kl 13:21 »
Det finns många gamla biodlare som upplever att de hotas av deras kunder att om de höjer priset så kommer de att sluta handla av dom!

Vad blir då alternativen när de inte köper svensk lokal producerat honung för ett under pris av biodlaren?  Högst tveksam att de slutar att äta honung!

De få gå till ica,konsum,city gross och i bästa fall köpa svensk honung som inte är lokal till ett marknads anpassade pris, typ 108kr/kg och uppåt.

Så egentligen är hotet rätt så tom i sitt innehåll.  ;)

När man är ny som honungs försäljare kan det var ide att köra med små burkar, 350-250gr så räcker de till flera kunder och man kan hålla ett högre ingångs pris.
Når man ut till flera kunder under uppbyggnads tid så skapar man ett bred bas att stå på den dag man ökar produktionen.

kul att du blir av med all din honung, sälj inte allt så att du själv blir utan  :(

Hmm mindre burkar och högre pris, jag kommer att testa den varianten nästa år.
jag tror att vi människor  kommer att bli mer nogranna med vad vi stoppar i oss
jag själv har slutat köpa danskt kött, ger gärna våra bönder i närheten den extra slanten svenskt kött kostar.
jo har sparat burkar så jag klarar vintern.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #57 skrivet: 01 okt-13 kl 13:39 »
Hur folk ser på saker och ting svänger.

För var det kanske fint med nya saker som kom från stora fina fabriker långt bort, det gamla genuinal lokala hantverket ratades och kändes passé, bättre med lite plast saker från fjärran land!

Många gamla är kanske kvar i detta tänk och har inte märkt att det har svängt.

Hur många är det inte som har rivit upp och ut en skit ful linoleum matta och hittat ett gediget mosaik till stav parkett golv under.

Saker ändras och den nya hightech mattan alla 50-70talet var bara en fas när vi nu åter tar de gamla genuina igen  ;)

anne-li

• -
« Svar #58 skrivet: 01 okt-13 kl 14:03 »

Just precis!
Det handlar om att vi igen värdesätter kvalitet/kvaliteter
efter många års vilse!

Sko-storlek 42!

Existens

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 02 okt-13 kl 09:23 »
Jag köpte en burk import igår  ;D  *Svea Honung*.. låter ju lite förvillande.. 42 kr för 700 gram. *inga tillsatser* står det på, och jämn och fin konsistens.
Normalt köper jag alltid svensk, men igår började varukorgen kännas väldigt dyr efter en massa nödvändigheter, så då fick det bli ett undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser