För att få fram färgen på sporpulvret behöver du lägga hatten på ett vitt papper över natten eller några timmar i varje fall.
Observera: Alla kamskivlingar har vid något tillfälle gett lättare förgiftningstillstånd vid rå förtäring. Det har olika orsaker och beror inte på vilken sort det är. Bortsett från detta faktum kan du ha nytta av följande:
* Ljus eller kamelbeige hatt, vita skivor, ingen doft, vitt kött, vitt sporpulver = ätlig
* Vit eller beige hatt, vitt kött, mycket svagt rodnande när man tar på den eller skrapar den, först rosa sedan chokladmörka skivor, svag aromatisk doft, smak svagt kryddig, sporpulver brunsvart = ätlig
* Vit eller gulvit hatt, först gråvita därefter grårosa och sedan chokladfärgade skivor, vid beröring gulfläckig och fläcken behåller sedan denna färg, vitt kött som gulnar något vid genomskärning, lätt mandeldoft, sporpulver svartbrunt = ätlig
* Samma som nyss nämnda men den får snabbt gula fläckar vid skrapning på även foten, den gula färgen försvinner efter ett tag och fläcken blir mörkare gulbrun, Den luktar karbolliknande vid uppvärming men man kan missa det vid plockningstillfälllet = giftig!
Det finns svampböcker som hävdar att man även kan äta giftchampinjoner efter uppvärming, men jag tycker inte det är någon bra idé eftersom våra ämnesomsättningar är olika, likaså kan växtplats och andra omständigheter ha inflytande på vad svampen innehåller. Tänk även på att champinjoner akkumulerar tungmetaller rätt bra. De kan ha 400 till 600 gånger kadmiumkoncentrationen jämfört med marken den växer i!
Jag har för mig att de med rosa sporpulver, men inte de med ockragult sporpulver var ätliga också, men jag har inte tillgång till min bättre svampbok just nu. Så håll dig till ovan bskrivningar, då har du bäst chans att hitta en god champignon.
MvH
Christina G