Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra av sjuka almar?  (läst 3674 gånger)

octavianus

• Uppland
Vad göra av sjuka almar?
« skrivet: 25 sep-13 kl 07:04 »
Jag har ett gäng stora almar på gården som har dött pga almsjukan som har tagit alla almar i krokarna runt om kring. Nu är frågan vad jag kan göra med almen. Ved är ju ett alternativ men mer än det? Det luktar ju inget vidare så att såga några golvbräder osv av det som jag tänkte först känns inte så lockande, eller avtar lukten helt när det torkat?

Jag har läst någon stans att alm är fattigmans ek, och är hårt och står emot röta bra osv. Skulle man kunna göra störar av det och tex bygga en hönsgård av dem, utan att de ruttnar? Typ som gamla ekstolpar som bara är klyvd ek.

Fiddler

SV: Vad göra av sjuka almar?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-13 kl 10:52 »
Alm används ju bl a till gitarrbygge .I stora almar måste det finnas material till väldigt många gitarrer. Det går nog att tjäna en rejäl hacka om du sågar upp det på rätt sätt och låter det torka. http://fuzz.se/artikel/husemoen-guitars-norwegian-wood-series

octavianus

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-13 kl 18:20 »
problemet är ju att de har dött pga almsjukan. Så går nog inte att sälja, framförallt bör man inte sälja det för att inte sprida sjukan mer än nödvändigt. Men att använda det på gården där sjukan redan finns känns ju inte som ngt problem.

Hur är det med lukten, försvinner den helt när det är torkat?

Om de nu går att använda till tex golvplank, hur låter jag stockarna torka då? Bara såga ner dem och låta de ligga i en hög, eller krävs det lite mer kanske?

mohsart

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 25 sep-13 kl 18:58 »
Ang torkning:
Såga upp så snart du kan efter fällning, förvara luftigt med sol- och regnskydd.
Lägg ut dem plant på tex ett antal bockar, en per meter kanske. Nån cm mellan planken.
Lägg läkt mellan varje nytt lager direkt ovan sågbockarna.
Låt stå åtminstone till våren. Sen kan du ta in dem om du vill ha dem möbeltorra.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-13 kl 19:03 »
Hur länge har de varit döda? Det kan snart bli missfärgning i död ved och till slut kommer röta

octavianus

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-13 kl 20:22 »
Ett dog nu i år eller förra året. De andra dog innan jag flyttade hit för tre år sedan. Så skulle tippa därikring, tre år alltså.

Men som sagt, lukten, ngn som har ngt svar`?

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 06:57 »
Jag har också haft almar som dött. Inte tänkt på att de luktat något. Vad är det för lukt? Luktar almträ på ett särskilt sätt?

octavianus

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-13 kl 21:15 »
ja alltså de luktar ju när du klyver dem. Luktar typ ensilage.

epon

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 okt-13 kl 13:26 »
Det slutar lukta när det torkat. Om du skall slipa om golven nån gång kanske det kan lukta en gnutta men inte när det ligger. Alm är hårt men inte alls lika rötatåligt som ek så utomhus skulle jag inte rekommendera.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 18:14 »
Har hört lite olika bud om möjligheterna att ta hand om almvirke ( kan skilja mellan länen, tex Gotland där det kan finnas möjligheter att  stopp på almsjukan). Enligt en del källor så får am ta hand om sjukt virke förutsatt att det barkas på plats och att barken bränns ( kolla med berörd länsstyrelse vad som gäller).

Egnskaperna är ganska lika ask, men det är mer livfullt i färg och textur. Ett smeknamn är nordens teak, kanske inte ur rötsynpunkt men ur utseende synpunkt. Skall dock fungera bra till båtbygge som ersättning för ask. Börjar vara svår att få tag på, hos virkeshandlarna. (har köpt in för en båtöverbyggnad, då enbart 1tum kunde levereras)

Har ingen erfarnehet om alm skulle lukta särskilt, fällde däremot en asp som hade symptom som liknade almsjuka, den luktade vedervärdigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser