Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man ha getter så??  (läst 8820 gånger)

Katla.PåRiktigt

• Uppland
SV: Får man ha getter så??
« Svar #20 skrivet: 25 sep-13 kl 18:56 »
Pappa såg att jag hade startsidan på Alternativ uppe och sa "Aha, djurporr!" Vad var det jag sa?

Hur mycket tid lägger du uppskattningsvis ner på dina getter varje dag?
Ifrågasätt allt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 26 sep-13 kl 10:03 »
Pappa såg att jag hade startsidan på Alternativ uppe och sa "Aha, djurporr!" Vad var det jag sa?

Djurporr är något helt annat, hälsa pappa det.  Jag har inga getter längre, de är döda varenda en.   :'( :'(  Men jag kan ju inte låta bli att hjälpa till hos andra.  Hur mycket tid det går åt är olika, men den som mjölkar och gör ost för försäljning och inkomster, den får JOBBA!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Janne på Näset

• -
« Svar #22 skrivet: 26 sep-13 kl 11:10 »

Det beror bl.a. på antal djur, årstid, växtzon, om det är mjölkproduktion.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 26 sep-13 kl 15:41 »
Jag skulle vilja ha två getter. Har för mig att jag hört att de kan mjölka runt en liter om dagen och det skulle nog vara lagom för oss. Vill inte sälja mjölken, bara ha för egna behov. Måste de få nya killingar då och då för att fortsätta ge mjölk eller är det som med kor, att det liksom fortsätter att rinna så länge man mjölkar? Tror att vi bor i zon 3, lite oklart när jag tittar på zonkartan... Eftersom vi inte har superstort skulle deras hage bara vara på ca 1500 kvm, (om jag inte lyckades arrendera en bit mark i anslutning till vår tomt)  dvs jag skulle väl få tilläggsfodra en hel del.

Jag försöker komma fram till om det är realistiskt att fortsätta tänka på getter eller om jag ska ge upp. Vill ju inte att de ska ha det trångt och vantrivas.
Ifrågasätt allt.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 26 sep-13 kl 16:21 »
Måste de få nya killingar då och då för att fortsätta ge mjölk eller är det som med kor, att det liksom fortsätter att rinna så länge man mjölkar?

Så är det väl verkligen inte med kor?

I Sverige är det brukligt att man låter getter killa 1 gång om året för att det ska bli något att mjölka. I USA brukar man låta geten killa bara en gång vartannat år, då det är jobbigt med killingar, men för att det ska funka ger man getterna jättemycket kraftfoder och mängder med bikarbonat för att de inte skall bli "förgiftade" av allt kraftfoder.

SussiloII

• Småland
« Svar #25 skrivet: 26 sep-13 kl 16:29 »
Måste de få nya killingar då och då för att fortsätta ge mjölk eller är det som med kor, att det liksom fortsätter att rinna så länge man mjölkar? Jag försöker komma fram till om det är realistiskt att fortsätta tänka på getter

Oj då, sådana kor har jag aldrig träffat på  ;)! Getter som används i mjölkproduktion får killingar en gång/år. Killingar som kan vara mycket svårsålda. På den ytan du har måste du stödutfodra getterna hela året och du kan inte framställa vinterfoder utan måste köpa allt. Det blir dyr mjölk. Bra att du skaffar kunskap före inköp av djur och du har hamnat alldeles rätt. Getforumet är fullt av användbar info - bara att sätta igång och läsa  :).

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 26 sep-13 kl 16:42 »
Haha, är inte kor så? Ja, jag vet ju inte vad jag fått detta ifrån, hade bara för mig att det var så. Kanske för att kvinnor kan ge mjölk i en herrans massa år efter att ha fött ett barn.  :-\

Om mjölken blir lite dyr gör inte så mycket, men om den blir helt galet dyr är det kanske inte genomförbart. Inte meningen att behöva lönearbeta extra mycket för att ha råd med mjölk. Tror ni det skulle bli mer än 15 kronor/litern?

Hmm... killingar varje år. Ja, det låter knepigt. Min man skulle säkert kunna tänka sig att äta upp dem, men det vänder sig i magen på mig när jag tänker på det. Tror inte att barnen, som ändå äter kött till skillnad från mig, skulle vilja äta djur de känner. Och sälja vill jag ju inte heller. Har sett på Blocket hur många som försöker bli av med sina djur, de har nog inte råd att vara riktigt kräsna med köparna.  :(
Kanske får försona mig med tanken på slakt då.

Läser allt jag kommer över! =) På biblioteket hade de inte en enda bok om getter, men flera hyllor om hästar.  >:(
Ifrågasätt allt.

SussiloII

• Småland
« Svar #27 skrivet: 26 sep-13 kl 16:49 »
Kolla länksamlingen som finns i början av getforumet när du läst färdigt forumets info om getter :D På biblioteket kommer du knappast att hitta litteratur om dessa djur.
« Senast ändrad: 26 sep-13 kl 17:19 av SussiloII »

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 26 sep-13 kl 17:39 »
Enstaka individer kan väl mjölka några år på samma killning, men särskilt vanligt är det nog inte.

Böcker - var det inte vi som skulle samköpa "Stora Getaboken" av Mackenzie?

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 27 sep-13 kl 12:47 »
Ett ton hö (vilket borde vara ungefär vad två getter äter på ett år?) ligger runt 3000 gissningsvis. Om inte priset gått upp väldigt sen 2010, hittade en lite gammal tråd om priset på hö och halm. Sen behöver de förstås annat också, men det borde ändå inte bli dyrare att få mjölk från egna getter än köpa ekologiska mejeriprodukter i butik. Vår matkostnad ligger på 6000 i månaden och mycket av det kunde nog kapas om man gjorde eget smör, ost osv. Gör man getsmör förresten? Fil? Stora Getaboken? En sån vill jag ha!

I dagsläget tjänar äldste sonen ihop sina fickpengar genom att ta hundarna efter skolan. Kanske han skulle vara intresserad av att öka intäkterna med getprommisar!  ;)
Ifrågasätt allt.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 27 sep-13 kl 12:56 »
Eller nej, vänta. Runt 1500 kg hö blir det ju om två getter ska få två kg var om dagen. =)
Ifrågasätt allt.

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 27 sep-13 kl 19:01 »
"Stora Getaboken" brukar vi kalla klassikern

Goat Husbandry av David Mackenzie.  Den kan vara svår att få tag på.'

2 kg per dag gånger 210 foderdagar (om du har bete) gånger 2 getter skulle bli 840 kg.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 28 sep-13 kl 16:11 »
Jag var till en getgård här i Jämtland för några veckor sedan som hade massor av getter på en åker. Det växte alltså bara gräs och det såg ju inte heller ut som en optimal gethage och jag förstår inte hur de lyckas få getterna att stanna kvar där eftersom stängslet var så lågt också. De hade inget sly heller utan gick och betade gräs som om de vore får!
Det är inte ovanligt bland lite större getgårdar att getterna får gå på rena gräsbeten delar av betessäsongen, oftast är det vallåterväxt som getterna får ge sig på när det vuxit upp efter hö/ensilageskörd - ingen dålig mat, det är ju ändå det getterna får leva på hela vintern! Så har vi det här på gården oxå. En kan förstås, i anslutning till vallarna, se till att hägna in åkerrenar, diken, åkerholmar och stengärdsgårdar där det gärna växer lite sly, men det är inte många som har så mycket ungskog och slyhien på drivavstånd från lagården att getterna kan få gå på sån mark hela sommaren.

Katla, du har listat ut att 1500 kvadratmeter är för litet för gethållning - men räcker det för människohållning, då ;) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 28 sep-13 kl 16:32 »
-Du skrev att du hade för dig att en get mjölkar en liter om dagen men det stämmer inte riktigt... en get av mjölkras ger 3 liter om dagen och till och med mer om hon får mycket kraftfoder! Då killingarna blivit lite större kan man skilja mor och barn på nätterna om man har dom inne så att dom omöjligt kan ta sig in till varandra och sedan mjölka ur en liter på morgonen - dom små får tillräckligt ändå Har hon bara en killing kan du behöva mjölka lite på kvällen också för att hon inte ska bli för stinn.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 28 sep-13 kl 18:47 »
Ja, idag har jag varit på studiebesök på en getgård med eget mejeri och där berättade de att vissa av deras getter mjölkar fyra liter. =) Och somliga av de unga så lite som en liter. Så det är visst en väldig variation. Och jag har fått min första getpuss mitt på munnen...  :-[

Ifrågasätt allt.

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 28 sep-13 kl 19:31 »
Grattis!  Du pussade väl tillbaka, torrt och mjukt?  De gillar inte att bli blöta om nosen.

Egentligen är det en ID-koll som du blev utsatt för:  "Vem är du, hur luktar du?  Så här luktar jag.  Nu är vi bekanta!"

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 28 sep-13 kl 19:39 »
GIVETVIS pussade jag tillbaka. Inte blött, det var inget hångel. =) Jag lyste som en sol av glädje efteråt. Ägaren sa att just den geten förmodligen var blivit flaskmatad och att det var därför hon var så kelen. De har 100 getter (som verkade ha det superbra i stora hagar!) så det är väl kanske annars lätt att de inte blir så sällskapliga med människor. Hade kunnat vara där hela dagen och ställa frågor, men dessvärre åkte vi (Naturskyddsföreingen) vidare efter bara en timme. Köpte mycket god ost, ska baka bröd imorgon som kan göra osten rättvisa.   :)
Ifrågasätt allt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 29 sep-13 kl 07:46 »
Härligt med getpuss :-* ! Ofta är mjölkgetter rätt tama, vissa mer och andra mindre, förstås. Men de måste ju ändå vara så pass människovana att de fungerar ihop med mjölkarpersonen och rutinerna. Det kan vara betydligt värre med s k landskapsvårdargetter, de kan vara riktigt vilda och människorädda!
En liter mjölk per dag och get är ett minimum för en get som mjölkar rätt dåligt, även en allmogerasget (lapp-, jämt eller göingeget), vilka även kan vara 3-litersmjölkare om en får tag på de rätta individerna! Såg att du bekymrade dig över killingar, det går lättare att sälja dessa genbankskillingar än de som är av dvärgras, svensk lantras som inte kommer från en stor mjölkbesättning eller korsningsgetter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Janne på Näset

• -
« Svar #38 skrivet: 29 sep-13 kl 12:44 »
Såg att du bekymrade dig över killingar, det går lättare att sälja dessa genbankskillingar än de som är av dvärgras, svensk lantras som inte kommer från en stor mjölkbesättning eller korsningsgetter.

Kanske till köpare intresserade av bevarandearbete. Tyvärr finns det köpare av mindre seriöst slag. Och så finns dom som ska bara ska ha "ett par getter." Men getter är inte helt enkla djur och skulle inte rekommendera lantrasgetter från mjölkgårdar till nybörjare helt utan kunskap. Man måste kunna litet om juverhälsa för att ha mjölkgetter. Ett par robusta göingegetter är bra och fina djur.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 29 sep-13 kl 12:54 »

Kanske till köpare intresserade av bevarandearbete. Tyvärr finns det köpare av mindre seriöst slag. Och så finns dom som ska bara ska ha "ett par getter." Men getter är inte helt enkla djur och skulle inte rekommendera lantrasgetter från mjölkgårdar till nybörjare helt utan kunskap. Man måste kunna litet om juverhälsa för att ha mjölkgetter. Ett par robusta göingegetter är bra och fina djur.

Kanske fjällgetter? De är också mycket fina. Och ännu mer hotade har jag förstått. Men kanske inte trivs så långt ner som i Uppland? Ja, jag kan ju inte något om juverhälsa. Tänkte åka tillbaka till mejeriet och be dem lära mig mjölka. Om de har tid förstås. Djuren behöver inte ge så mycket mjölk, utpräglade mjölkgetter måste det absolut inte vara. Bara vi får så vi kan göra lite ost och smör. =)
Ifrågasätt allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser