Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shunt, självcirkulering  (läst 2115 gånger)

leinad

Shunt, självcirkulering
« skrivet: 23 feb-07 kl 18:38 »
Hej på er
Jag har en vedpanna med självcirkulering (7 element). Hur ska jag ha den manuellt inställda shunten för att få bäst effekt?

eka

• Värmland
Re:Shunt, självcirkulering
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 20:54 »
Svårt att säga när man inte vet exakt hur systemet ser ut.
Själv hade jag tidigare självcirkulation som jag nytjade när det var strömavbrott eller som problem på sommaren när varmvattnet försvan uti systemet.
Ja cirkulationspumpen behövde inte gå det läckte tillräckligt.

Jag tror att du får börja med helt öppen och sedan sänka och se om det stoppar.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

hönspappan

« Svar #2 skrivet: 01 mar-07 kl 10:38 »
Hej på er
Jag har en vedpanna med självcirkulering (7 element). Hur ska jag ha den manuellt inställda shunten för att få bäst effekt?

Installera automatisk shuntstyrning...;) 2000 kr på rinkabyrör, vilket kan vara ganska lite eller väldigt mycket pengar beroende på vilken ekonomi man lever i.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 14:36 »
Satt och pratade med min tyska granne i går. Vars fru är VVS ing.
Hon hade sett att systemet hade varit självcirkulationssystem därför att det satt en typ av Stryp och Backventil som användes i sådana. (skall kika när han åkt hem).

Det betyder att det kan behövas stängas något för att undvika för hög fart.
Har man självcirkulation vill man undvika el och då skulle jag inte krångla till det med en elektrisk shunt.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser