Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Highland Cattle  (läst 21725 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Highland Cattle
« Svar #40 skrivet: 03 mar-07 kl 20:37 »
En "Guest" har anmält inlägget om fröbaserat foder som "Har INGET med HC att göra!". Då jag själv saknar kunskap om HC men vet att dom tillhör idisslarna, väljer jag att låta inlägget stå kvar. Du Guest, får gärna starta en egen tråd om fröfoder och skriva till mig privat och förtydliga varför detta ska tas bort.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Highland Cattle
« Svar #41 skrivet: 03 mar-07 kl 22:13 »
Inlägget är nu flyttat och har bildat en ny tråd under Kor.

Rombotten

  • Inlägg: 3
    • Rombotten.zoomin.se
Re:Highland Cattle
« Svar #42 skrivet: 05 mar-07 kl 12:05 »
 :)Hej.

Jag har ett 15 tal Djur 8 kossor kalvar och en tjur, mina djur är inte arga utan dom beter sig som kor gör mest! Hihland har sina klara fördelar dom är lättskötta och man har ju ett naturligt avstånd när man kammar och behandlar dom. Mina kalvningar har gått bra, utom med den senast som blev ett flaskbarn de är lite jobbigt.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Highland Cattle
« Svar #43 skrivet: 05 mar-07 kl 13:39 »
källanvisning?  anbefalls av andras i denna tråd...
Vi har tydligen olika uppfattningar om vad som är allmänt kännt och vad som behövs källhänvisning till. För mig låter det som om du skulle fråga om källhänvisning när jag en mening skriver att Stockholm är huvudstad i Sverige.
 :P :P :P

Under 1900-talet utvecklade bröderna Heinz och Lutz Heck i Munchens djurpark en rekonstruktion av uroxen, däri ett flertal gamla oxraser ingick. Man utgick från de mest primitva raserna som fanns i Europa. Med primitiva raser menas så lite förädlade som möjligt. Eller så lite avelsförändrade eller förstörda eller manipulerade - vilket ord man nu vill använda.

Heinz Heck crossed Hungarian Steppe, Scottish Highland, Brown, Murnau-Werdenfels, Angeln, German Friesian, Podolic and Corsican breeds. In Berlin, Lutz Heck crossed Spanish and French fighting cattle with other breeds. The resulting animals’ configurations were largely similar. The Berlin breed later was lost because of the hardships in the times after World War II and modern Heck cattle are descended only from the Hellabrunn breed. At the end of the 20th century, other so-called primitive breeds were crossbred with Heck cattle to come closer to the aim of creating a cattle breed that resembles the extinct aurochs in external appearance.

Tidiga europeiska bondesamhällen använde sig av redan tama nötkreatur som härstammade från Turkiet och Mellanöstern hellre än att försöka domesticera lokala uroxar. Det visar en internationell forskargrupp ledd från Uppsala universitet i dagens nummer (Pressmeddelande 2005-06-07 från Uppsala Universitet) av den amerikanska vetenskapsakademiens tidskrift Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS.

De djur som man fått fram kallas Heck cattle eller Heck boskap. finns drygt 2000 stycken i världen. De liknar uroxen, men de nötrkreaturraser, som man utgick från har sannolikt mycket liten inblandning av uroxgener - mer än i de former man kan finna från de domesticerade "asiatiska  uroxar" som gett upphov till de nötkreatursraser man nu har.

Den europeiska uroxen har alltså inte gett upphov till de nötkreaturraser vi nu har.

Denna redogörelse klargör kanske vad som betraktas som primitiv.

För de övriga (förädlade, överförädlade, sönderförädlade, absurda, onaturliga, osv) koraserna kan man lätt söka information hur förstörelsen (förädlingen) gått till hos repsektive rasförening. Jag tänker inte komma med ytterligare källhänvisningar än så. Det är fritt att tro vad jag säger eller förkasta det.
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 13:41 av Anders »

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Highland Cattle
« Svar #44 skrivet: 05 mar-07 kl 22:52 »
Vi har tydligen olika uppfattningar om vad som är allmänt kännt och vad som behövs källhänvisning till. För mig låter det som om du skulle fråga om källhänvisning  :P :P :P
Jag skrev källanvisning anbefalls av andra
 :P :P :P

"andra" är inte samma ord som ordet "mig"  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Highland Cattle
« Svar #45 skrivet: 05 mar-07 kl 23:35 »
Ok, då avser jag med detta mitt föregående svar att detta skall anses vara ett meddelande till andra då.
 :D

Om folk körde med sina personummer istället för nickname (pseudoidentiteter) så skulle många misstag kunna undvikas.

 ;D

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Highland Cattle
« Svar #46 skrivet: 06 mar-07 kl 00:19 »
Jag har bara erfarenhet en kalv som jag fick ta hand om för att mamman inte ville ha dem...

Så jag tog den till min mjölkbesättning och födde upp den med hink o komjölk... hon blev oerhört kärvänlig.. och trevlig...
sålde henne nu i våras då jag ju har mjölkkor...

Hon kom till en gård med 2 hc kor o en tjur...

De är väldigt nöjda...med henne..

Vad jag förstått av tex semin personalen så är de ofta mycket lunga om de hanteras mycket  ... eller Galna som semin personaeln sa...

de var ohanterade djur som hon skulle provta...

Detta är nog problemet...
Att folk har djuren i lös drift och aldrig binder upp dem.. sen kommer vetrinär eller semin och då blir det rodeo...

Detta gälla ju alla lösdrifts djur...

Att hanteringen är aO...

Helst att hålla på med kalvarna när de är så...
Men när de gäller hC och även fjäll o rödkullor i löst drift så kan de vara MYcket vaktande på sina kalvar då du tex skall märka dem...


varför de ev inte har respekt för el är ju pälsen precis som får så issolerar dem ju... så man måste någ ha ett stort agregat...

och gärna en till vänjnings fålla.

Har en garnne som har HC han har 1 el trod åt sina 20 kr... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

jansson

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
Re:Highland Cattle
« Svar #47 skrivet: 15 mar-07 kl 20:49 »
Hej!
Vi har 26 st highland cattle och dom är helt underbara.
Dom går på lösdrift med ligghallar, stängslat med vanlig stolp med två eltrådar. Ordentligt spända och alltid el på, inga problem med rymningar el dyl.
Och daglig kontakt (vid påfyllning av ensilage, kraftfoder o dyl.) som gör att dom inte är skygga alls. Visst är dom mer reserverade om det är någon främmande människa med nångång men inte att dom flyr för livet. Vår sexåriga dotter smekte en av fjolårskvigorna igår (med mej bredvid såklart, även dom små har juh horn) så nog är dom hanterbara.
Tyvärr är det kanske så att dom som har highland låter do gå lite "vind för våg" för att dom "klarar sej själva", och då blir dom ätt skygga.

Och nåt som också kanske bidrar till att  djur är lugna och trygga är nog hur man är som människa runt om kring dom. En nervös och burdus person är nog inte rätt person att hantera highland cattle.  Tror jag iallafall :)

Hoppas du skaffar några av dessa härliga individer!!!

Lycka till :)
Arbete går före framgång - även i lexikon.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Highland Cattle
« Svar #48 skrivet: 15 mar-07 kl 23:37 »
En nervös och burdus person är nog inte rätt person att hantera highland cattle.  Tror jag iallafall :)
En nervös o burdus person, är nog inte rätt person att hantera någon köttras..!  ;D


Mina kalvningar har gått bra, utom med den senaste som blev ett flaskbarn de är lite jobbigt.
Och vad hände ?
Flask kalv förresten, kalvar brukar man ju mata i hink  ;)

/Rosa
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 11:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fractal

  • Inlägg: 1
  • Månskensbonde
    • Uppland
Re:Highland Cattle
« Svar #49 skrivet: 19 mar-07 kl 06:25 »
Underbara djur. Kräver lite arbetstid,  men mer social omtanke, annars blir de förvilldade. Bedömer att deras kött kommer bli det mest efterfrågade och exklusiva i framtiden.

Har två avelskalvar till salu.

jad@fek.su.se

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Highland Cattle
« Svar #50 skrivet: 19 mar-07 kl 11:19 »
Bedömer att deras kött kommer bli det mest efterfrågade och exklusiva i framtiden.

Av vilken anledning då ?

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Highland Cattle
« Svar #51 skrivet: 19 mar-07 kl 11:54 »
Jag fundrar om det är -B- att avhorna sina HC. ? Då slipper man ett utav bekymren...? Eller vad säger ni?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

alo

  • Inlägg: 128
Re:Highland Cattle
« Svar #52 skrivet: 19 mar-07 kl 12:46 »
Nog vore det mer praktiskt utan styrena men inte lika charmigt. Det beror väl på hur man prioriterar, stil eller säkerhet.
det finns ju också en djurskyddsaspekt på det hela.
Vi har horn på våra än så länge


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tobias Baggman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser