Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Highland Cattle  (läst 21665 gånger)

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Highland Cattle
« Svar #20 skrivet: 25 feb-07 kl 19:39 »
Om det finns någon som har haft highland cattle och tycker de bara varit problem så skriv gärna och berätta..

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Highland Cattle överlevande % kalvar totalt
« Svar #21 skrivet: 25 feb-07 kl 19:44 »
Statistik för Highland Cattle i KAP.

2006
788 kalvningar Highland cattle % döda kalvar totalt 6,8 procent
 sämsta ras tillsammans med Simmental
2005
871 kalvningar Highland cattle % döda kalvar totalt 8,7 procent
sämsta ras

Var det bättre förr:
2004
Highland cattle % döda kalvar totalt 5,7
näst sämsta ras
2003
Highland cattle % döda kalvar totalt 5,g
näst sämsta ras
2002
Highland cattle % döda kalvar totalt 6,4
näst sämsta ras

De andra raserna är
Angus..Blonde..Charolais..Hereford..Limousin..Simmental.

KAP
Besättningar som deltar i KAP rapporterar födslar och djurförflyttningar till KAP. Uppgifter som bokförs och rapporteras är bland annat kalvningsförloppet, kalvarnas vikt vid födelse, avvänjning och ett års ålder samt utgångsorsaker.

Avelsbesättningar ansluter sig till KAP via närmaste husdjursförening. Husdjursföreningarna är fälthuvudmän för KAP. Jordbruksverket har via länsstyrelserna ansvar för att kontrollen efterlevs. Det är endast avelsbesättningar, dvs de som deltar i KAP som officiell kontrollform, som får officiella härstamningar och som kan stambokföra djur.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Highland Cattle
« Svar #22 skrivet: 25 feb-07 kl 19:48 »
Tack för den utförliga informationen :) Mvh mattias

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Highland Cattle
« Svar #23 skrivet: 25 feb-07 kl 20:03 »
en stor fördel med H.C är att under alla de år som vi haft dem så har de aldrig varit sjuka.klövarna har verkats på de som har gått på mjuk mark.det som pratar mot dem är att det är svårt att få upp slakt vikten på dem om man jämnför med simmental tex(som vi har nu)där i mot är de bra om man är som vi var i början "månskens bonde"har man dem ute så behöver de inte alls samma tillsyn som djur som står inne.man körde ut insilagebala och hällde upp vatten och kraftfoder på morgonen+kväll ingen gödsel hantering.vind skyddet med tak som vi byggde stort för att husa alla har de aldrig varit inne i :)jag tycker ändå att om man bara ska ha några få djur så ska man prova.det är vackra djur./Anna

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Highland Cattle
« Svar #24 skrivet: 25 feb-07 kl 21:18 »
Om en besserwisser vill vara en nyttig besserwisser är det en bra idé att uppge källor och kvantifierbar och verifierbar information, så som Rosa gjord nu sist. Informationen "Highland Cattle har mest % döda kalvar av alla köttraserna" är säkerligen sann men inte så upplysande i sig: är det 1, 10 eller 75 procent som dör? Vad är dödligheten för andra köttraser? Vad är källan? Utan något att relatera till blir det bara ännu ett påstående på ännu ett internetforum, och det är svårt att veta vad det är värt om man inte redan känner till svaret. Det framförs en massa saker på en massa forum, inklusive detta, som är rätt, fel, eller bara rätt under vissa omständigheter (som ofta inte redovisas).

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Highland Cattle
« Svar #25 skrivet: 25 feb-07 kl 21:32 »
Håller verkligen med dig ulric

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Highland Cattle
« Svar #26 skrivet: 25 feb-07 kl 21:57 »
Om en besserwisser vill vara en nyttig besserwisser är det en bra idé att uppge källor och kvantifierbar och verifierbar information, så som Rosa gjord nu sist. Informationen "Highland Cattle har mest % döda kalvar av alla köttraserna" är säkerligen sann men inte så upplysande i sig: är det 1, 10 eller 75 procent som dör? Vad är dödligheten för andra köttraser? Vad är källan? Utan något att relatera till blir det bara ännu ett påstående på ännu ett internetforum, och det är svårt att veta vad det är värt om man inte redan känner till svaret. Det framförs en massa saker på en massa forum, inklusive detta, som är rätt, fel, eller bara rätt under vissa omständigheter (som ofta inte redovisas).

Intressant diskussion detta.

Jag tar Ulric först :)

Hädanefter kommer alltså Ulric och alla andra att presentera källförteckningar till alla påståenden de skriver här eller ???
   
Det kommer att bli ett väldigt strikt forum här framöver om ni ska hålla på så. Eller gäller denna källregel bara vissa som skriver om saker här ?

Sedan är det konstigt att ni alltid hänger er åt personangrepp mot de som skriver åsikter som inte stämmer med er egen eller era egna åsikter. Väldigt lågt i tak här må jag säga.

Om man skriver att man vill ha info om en ras får man ju räkna med att få både för och nackdelar med rasen. Vilket väl är precis vad man vill eller ?
Men tydligen inte. Här skulle tydligen bara fördelarna med rasen skrivas. Och fördelarna med HC är nog inte så många egentligen men det har ju framgått tydligt.

Storbonden som tycker att det ska vara lika för alla på ett forum :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Highland Cattle
« Svar #27 skrivet: 25 feb-07 kl 22:21 »
Hej Storbonden och välkommen till kriget.

Jag försöker redovisa var jag får information ifrån. Det är ingen strikt regel men ett bra sätt att låna lite trovärdighet till det man skriver. Du är välkommen att peta på mig om jag brister i detta. Jag försöker verkligen.

Om du anser att jag har ägnat mig åt personangrepp så blir jag mycket förvånad.

Om du å andra sidan anser att jag har fel när jag skriver att det är bra att uppge vad man har för källor så får du gärna förklara varför. Den här tråden är nämligen ett lysande exempel på motsatsen: det var inte förrän Rosa gjorde det och dessutom fyllde på med fakta som det blev något annat än tjafs i tråden. Anna.D undantagen, personliga erfarenheter smäller alltid högt.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Highland Cattle
« Svar #28 skrivet: 25 feb-07 kl 22:38 »
Hej Storbonden och välkommen till kriget.

Jag försöker redovisa var jag får information ifrån. Det är ingen strikt regel men ett bra sätt att låna lite trovärdighet till det man skriver. Du är välkommen att peta på mig om jag brister i detta. Jag försöker verkligen.

Om du anser att jag har ägnat mig åt personangrepp så blir jag mycket förvånad.

Om du å andra sidan anser att jag har fel när jag skriver att det är bra att uppge vad man har för källor så får du gärna förklara varför. Den här tråden är nämligen ett lysande exempel på motsatsen: det var inte förrän Rosa gjorde det och dessutom fyllde på med fakta som det blev något annat än tjafs i tråden. Anna.D undantagen, personliga erfarenheter smäller alltid högt.
Jag krigar inte. Jag bara undrar lite över hur det kunde gå så snett i denna och en del andra liknande trådar. Det verkar svårt att framföra oliktänkande fakta på detta forum.......

Det var bara det första jag skrev som var ängat dig personligen. Detta eftersom du är en av de som jag sett skriver ganska mycket här och inte anger du i alla lägen exakta källor till allt. Då ska man inte kräva att andra gör det jämt heller.
Man kan ju fråga efter källan om man inte tror på vad nån skriver, men då har man ju risken att den man misstror känner sig misstrodd....

Det var inte du som kom med personangreppen och det var inte heller skrivet till dig ! Men vissa andra var snabba att skriva om bezzervissrar och sånt !!

Personliga erfarenheter som någon påstår sig ha på ett anonymt forum smäller inte speciellt högt i mina öron. Det gör däremot statisktiskt säkra undersökningar gjorda av kunniga människor.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Highland Cattle
« Svar #29 skrivet: 25 feb-07 kl 23:32 »
Det var bara det första jag skrev som var ängat dig personligen. Detta eftersom du är en av de som jag sett skriver ganska mycket här och inte anger du i alla lägen exakta källor till allt. Då ska man inte kräva att andra gör det jämt heller.


Har jag krävt det? När? Gjorde jag det i den här tråden eller någon annan? Har jag gjort det i ett PM eller kanske via e-post? Via telepati? Kan jag få se en kopia?

Du har fortfarande en stående inbjudan att peta på mig om jag slarvar med att skriva var jag får saker ifrån.

Citera
Personliga erfarenheter som någon påstår sig ha på ett anonymt forum smäller inte speciellt högt i mina öron. Det gör däremot statisktiskt säkra undersökningar gjorda av kunniga människor.


Mina också. Det är därför det här är ett bra inlägg:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=24;action=display;threadid=16008;start=msg102160#msg102160

Mattias som startade tråden tycks hålla med. Gör du?

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Highland Cattle
« Svar #30 skrivet: 25 feb-07 kl 23:44 »
Har jag krävt det? När? Gjorde jag det i den här tråden eller någon annan? Har jag gjort det i ett PM eller kanske via e-post? Via telepati? Kan jag få se en kopia?

Du har fortfarande en stående inbjudan att peta på mig om jag slarvar med att skriva var jag får saker ifrån.Mina också. Det är därför det här är ett bra inlägg:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=24;action=display;threadid=16008;start=msg102160#msg102160

Mattias som startade tråden tycks hålla med. Gör du?



Att du bara orkar hålla i !!

Hoppas Mattias får den rättrogna info han önskar :)

Storbonden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

alo

  • Inlägg: 128
Re:Highland Cattle
« Svar #31 skrivet: 26 feb-07 kl 09:31 »
Tänkte mtias kunde få lite erfarenheter på Highland istället.
Vi har två kor en tjur och de kalvar som kommer från dem. Bor utanför Skellefteå. Anledningen till att skaffa var att vi behövde slyröjning, köttet blir bonus varje år. De håller undan slyt bra utom alen men det verkar gälla de flesta betesdjur. Kötter är mkt gott.
Växelbete med hästar, stängslet är två eltrådar och det funkar mkt bra utom för de nya kalvarna som traskar igenom hela tiden.En ko har dock fått tråden bakom hornen två gånger och raserat del av stängslet när hon sträckt sig efter bättre bete på hösten. Tillväxten är dålig men vi ger inte kraftfoder så det bidrar säkert till det. Dom är fredliga och lugna, speciellt tjuren är rent av påträngande sällskapssjuk för att bli kliad, kan kännas lite obehagligt med långhornen. Vi har hunnit med tre kalvningar som alla har gått bra men en kalv behövde hjälp efter kalvningen, förmodligen fosdtervatten eller nåt i lungorna, 4 liter råmjök i flaska och pencillin sedan hämtade han sig.
Det skull förmodligen bli cirkus om jag försöker binda upp dem eftrsom jag aldrig tagit fast dem, jag tror det gäller alla nöt som hanteras lite. Vi skulle just hämta en halvvild fjällkokviga som vi fått, hon panikade och hoppade tvärsigen lilla fönstret längst fram i hästtransporten, bynglade till bilen, slet sönder grimman och rymde till skogs.
Egentligen skulle dom nog korna behöva verkas frampå våren när dom gått på snö länge, jag "klipper naglarna" på dem med sekatör men det blir inte riktigt bra, dom gillar det inte. Under sommaren nöts klövarna ner så att det blir ganska bra. Tjuren klarar sig bra utan verkning. Problemet med en så liten besättning tycker jag är att styra betäckningar osv, det känns inte kul att ha tjuren ensam i eget vindskydd och hage. Vi vågar inte ha honom med hästarna i vintrhage pga skaderisk i samband med foderhäcken. Inga problem med kylan. Har vindskydd som vi ströar och mockar dagligen, djuren tillbringar mkt tid där. Highland är mina första nöt, det har funkat bra på det stora hela, de är snälla och snygga, såna flickor tycker jag om ;), tjuren är stilig och snäll, även han ett fördöme alltså.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Highland Cattle
« Svar #32 skrivet: 26 feb-07 kl 14:48 »
Har lite information som kanske kan vara till nytta. Har inte haft egna HC men har varit i många besättningar med sådana.
1. hanterade HC är lika lätthanterliga som övriga hanterade köttdjur.
2. hornen är ofta ett problem (även om de är vackra). I Skottland vet jag att det har blivit relativt vanligt att avhorna djuren som kalvar. Då slipper de det bekymmret. Vad jag menar med bekymmer är för övrigt: skaderisk mellan djuren/mellan djuren och människor/mellan djuren och inredning i t.ex. vindskydd. Slakterier rapporterar även att HC kor har en anmärkningsvärd hög skadefekvens på blygd mm (allt under svansen) eftersom korna i en flock ofta trycker in sina horn där när de bråkar. Även slakttransporter är i princip omöjligt (om man inte slaktar hemma förstås) då djuren inte går transportera ihop på slaktbilarna (efter information från slakttransportörer) de går ej heller igenom slaktgångarna på slakteriet.
3. har man många ohanterade HC kan märkningen av djuren bli ett problem, de som man lyckats märka kan man inte se märkena på för allt hår, och de som man inte lyckats märka när de är nyfödda är i princip omöjliga att tränga ihop och märka när de är större. Vet besättningar där de har fått söva alla djuren en-två ggr/år för att kunna märka dem och kolla skador under den tjocka pälsen.
4. avhornade hanterade HC är väldigt trevliga djur, dock växer de sämre än övriga köttdjur, men det har vi redan hört i den här tråden.... ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Highland Cattle
« Svar #33 skrivet: 26 feb-07 kl 15:14 »
Det är mycket vi hört i den här tråden. Och nu ska ni få höra lite mer.

Att avhorna H.C måste väl vara det utimata tokeriet  ;D tycker jag.
Då hornen är en av de få unika (2) egenskaper rasen har tillsammans med långpälsen..

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Highland Cattle
« Svar #34 skrivet: 26 feb-07 kl 15:37 »
mycket möjligt Grimla....
Om du dock läser mitt inlägg noggrant så ser du vad mkt elände hornen orsakar, håller dock med om att det är det karakteristiska för just HC. Det är även vackert med horn, men tror nog att de har tjänat ut i den djurhållning vi har, tänk på djurhälsan! Varför skulle annars skottarna (som ju avlat fram rasen) avhorna sina djur nuförtiden ;)

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Highland Cattle
« Svar #35 skrivet: 26 feb-07 kl 17:14 »
Gud vad mycket bra information jag fått. Både possitivt och negativt för rasen. Tackar alla för det. Det blev visst lite stormigt här ett tag. Det var inte min mening att det skulle bli så. Hoppas jag inte har sårat rosa, var inte det jag var ute efter, bara efter att få konkret fakta och info. Idag när jag var på jobbet så tänkte jag på det där med kalvdödlighet. Är det så att de köttdjurs raser som går ute året om ligger i topp? Kan det vara isåfall att där inte alltid är människor i närheten och kan assistera vid kalvning när komplikationer uppstår. Någon som vet?
« Senast ändrad: 26 feb-07 kl 17:19 av mtias »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Highland Cattle
« Svar #36 skrivet: 26 feb-07 kl 20:02 »
Djur som går ute har lättare kalvningar än de som står inne.
Djur som får kalvningskomplikationer skall man inte ha.
Vanligtvis är det fadern till kalven som avgör om kalvningen går bra eller inte. För relativt många år sedan så visade det sig att vissa charolais-tjurar gav stora kalva rmed mycket många dödfödslar och svåra kalvningar. Dessa kunde identifieras och man använde istället tjurar som gav små kalvar. Tillväxten och slaktvikten avvek inte. Dvs vid slakttillfället efter samma tid att de småfödda kalvarna vuxit till sig.

Kvigor kan också få problem med kalvningar om de inte är färdigvuxna - har lång tillväxt. Var inte så ovanligt i fjällrasen. Lättaste kalvningar av alla som kor men mångasvåra kalvningar som kvigor.

Highland cattle är en ganska primitv ras - inte så mycket överförädlad som de flesta andra.

Det innebär att de måste växa till sig i tden betydligt längre än andra raser innan de kalvar första gången. Sedan finns det mycket konstig folk (enligt min bestämda mening) som envisas med att ge nötkreatur kraftofoder och annat för arten olämplig föda.

Eftersom Highland är en ras som är mindre saboterad än de andra, av människan, starkt manipulerade raserna så skall man vara mer försiktig att ge dem foder de utvecklingsmässigt inte är så lämpade för.

Bryter man Guds skapelser (om man är troende vilket jag inte är) eller bryter mot naturens basfundamenta så fårman naturligtvis problem.

Det går inte att jämföra de raser som är primitva med de andra, (vad man nu skall kalla dom.) Det är som att jämföra avkastningen på vildgurkan med F1-hybrdider.

Det jämförelsematerial som finns är alltså fel.

Jag hade Highland för ett antal år sedan. Det var ena lustiga djur. Dom hoppade bra. Primitva raser, vad de än är för slag, har också ett annat förhållningssätt till människan. Hos dom finns en berättigad misstänksamhet kvar mot människan.

Denna viktiga egenskap har man försökt ta bort genom att slå ihjäl djur med sådana egenskaper. Detta måste man beakta när man har Highland eller närbesläktade egenskaps/evolution-raser.

nattis

  • Inlägg: 44
    • Blekinge
Re:Highland Cattle
« Svar #37 skrivet: 27 feb-07 kl 15:01 »
Kanske lite OT men som ett brev på posten så hoppade vår HC-ko Mysan över stängslet igår :D, antagligen blev hon förnärmad då jag varit och fyllt på mat till rådjuren och bara gick förbi. Men det var bara och ta en hink havre så kom hon störtande och följde snällt med in i hagen igen.
Våra får bara hö, men på vinter brukar vi ge en skvätt korn med mineralerna.

Nattis
På gården finns Värphöns, dvärgsilkeshöns, Islänska, Barnevelder, Plymouth Rock, vaktlar m.m
Ankor, gäss, kaniner, linderögrisar, en flock får och några getter samt en ponny

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:Highland Cattle
« Svar #38 skrivet: 03 mar-07 kl 14:35 »
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Highland Cattle
« Svar #39 skrivet: 03 mar-07 kl 14:44 »
Idag när jag var på jobbet så tänkte jag på det där med kalvdödlighet. Är det så att de köttdjurs raser som går ute året om ligger i topp?

Alla köttraserna går ute året om. Finns ju inga "inomhus köttraser"  ;)
Fast jag kanske missförstår dig nu..

Djur som går ute har lättare kalvningar än de som står inne.
Tillväxten och slaktvikten avvek inte. Dvs vid slakttillfället efter samma tid att de småfödda kalvarna vuxit till sig.
Highland cattle är en ganska primitv ras - inte så mycket överförädlad som de flesta andra.
Eftersom Highland är en ras som är mindre saboterad än de andra, av människan, starkt manipulerade raserna så skall man vara mer försiktig att ge dem foder de utvecklingsmässigt inte är så lämpade för.
Det jämförelsematerial som finns är alltså fel.

källanvisning?
anbefalls av andra i denna tråd...
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 22:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser