Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadliv: En fuskfuton för baslägret  (läst 9370 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Nomadliv: En fuskfuton för baslägret
« skrivet: 22 sep-13 kl 16:18 »
Vill ersätta min säng och drömmen är att få göra det med futonmadrasser som kan plockas undan på morgonen. Naturligtvis är sådana bortom min ekonomi. Så efter lite sökande på nätet så hittades lite olika versioner av fuskfutoner.

En riktig futon består av flera lager bomullsvadd. Så det borde gå att lägga flera lager av något annat för att uppnå samma resultat. En på nätet hade köpt billiga sovsäckstäcken som sedan lades på varandra inuti ett madrassfodral. Min tanke är att köpa en bunt billiga vaddtäcken från jysk, vika dem dubbla och stoppa dem i ett dubbelvikt lakan. På så sätt borde den färdiga madrassen bli ungefär 75cm bred och därför få plats i den garderob som är tänkt som bäddskåp (oshiire). Garderoben är 60cm djup och 80cm bred.

Varje täcke kostar 50SEK. Fyra eller fem täcken borde räcka för en madrass. Det blir ett tjockt lakan av god kvalitet så det blir nog dyrare. Sedan återstår bara att hämta symaskinen (som är utlånad).

Inser att det jag försöker åstadkomma bara är för fantaster (eller galningar?) men frågar ändå. Har jag gjort några grova tankefel eller kan det faktiskt gå?

Lägger med en bild på en riktig shikibuton som jämförelse.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nomadliv: En fuskfuton för baslägret
« Svar #1 skrivet: 23 sep-13 kl 12:12 »

Galningar Nej
                             Fantaster jo!

Jag sovar själv på ett `bräda` på flera lag av lätta fiber-täcken!
                             och trives med detta!
                             Är ej Ikea fantast men har faktisk köpt mina täcken där
                             priset 29:- kr pr.stk! En fantatisk sömn och lätta att lufta!
                             Och
                             ingen fjäderallergi eller använding av materialer från djur
                             vilket är viktigt i mitt tillfälle!

Länken som jag nämnte i den andre tråd lager på lager är
                             http://www.nordicnaturfiber.se/

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-13 kl 12:30 »
Det där var riktigt smart! Genom att använda fler lager och sy ihop dem kan man "lätt" skapa sitt eget perfekta liggunderlag. Bara att kombinera täcken, fleecefiltar, bommullsväv i rätt ordning efter egen smak på mjukhet, och när man är nöjd syr man ihop skikten. När man blir lite äldre och stelare så är det skönt att inte behöva sova på 13mm skummad polyeten.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 23 sep-13 kl 12:36 »
Verkligen smart idé ;)  Jag hade nog sytt ett överdrag av ett oömt lite kraftigare tyg än lakan och satt dragkedja, knappar eller kardborreband i ena kortsidan för att lättare kunna tvätta madrassens delar vid behov.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 23 sep-13 kl 19:09 »
Galningar Nej
Fantaster jo!

Jag sovar själv på ett `bräda` på flera lag av lätta fiber-täcken!
och trives med detta!
Är ej Ikea fantast men har faktisk köpt mina täcken där
priset 29:- kr pr. stk! En fantatisk sömn och lätta att lufta!

Killen som jag hittade sovsäcksmadrassidén hos hade förresten gjort sängunderredet av rätt många av ikeas lack hörnbord.

Bra pris på täckena. 300g fyllning i varje (jämfört med 400g fyllning i jysks billigaste). I det här fallet ger ikea mer för pengarna. Synd bara att närmaste ikea är 35 mil bort medan jysk finns här... Hur många lager täcken har du att sova på, anne-li?

Verkligen smart idé ;)  Jag hade nog sytt ett överdrag av ett oömt lite kraftigare tyg än lakan och satt dragkedja, knappar eller kardborreband i ena kortsidan för att lättare kunna tvätta madrassens delar vid behov.

Jag lutar åt knapphållet just nu. Gillar inte dragkedjor eller kardborreband.

När du tänker dig ett lite kraftigare tyg, vad tänker du dig då? Lakansväv är ju lite tunt, ja. Det kraftigare tyget i min nuvarande futon (också från ikea men utgången) håller på att rämna i sömmarna. Men för ett snabbt experiment borde ett lakan räcka, tror jag.
« Senast ändrad: 23 sep-13 kl 19:21 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 23 sep-13 kl 19:15 »
Det där var riktigt smart! Genom att använda fler lager och sy ihop dem kan man "lätt" skapa sitt eget perfekta liggunderlag. Bara att kombinera täcken, fleecefiltar, bommullsväv i rätt ordning efter egen smak på mjukhet, och när man är nöjd syr man ihop skikten. När man blir lite äldre och stelare så är det skönt att inte behöva sova på 13mm skummad polyeten.

Det där med att kunna fylla med lite vad som helst är inte dumt. Det borde vara ett rätt billigt sätt att skaffa sig en sängplats. Det är bara att fylla madrassfodralet med det man har och det man kan få tag på. Klurigt.

Förresten... Sover du verkligen på en tretton millimeter tjock madrass eller ska det vara centimeter?
« Senast ändrad: 23 sep-13 kl 19:25 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 23 sep-13 kl 20:56 »
Ja visst räcker ett lakan, jag menade bara något kraftigare bomullstyg än lakansväv det är nog svårt att få till hållbarhet i ex knapphål i lakanstyg.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-13 kl 22:34 »
Förresten... Sover du verkligen på en tretton millimeter tjock madrass eller ska det vara centimeter?
Inte hemma, då sover jag i vanlig säng. Och nästa år skall jag ta mig tusan sova mjukt ute också, nu när din ide har visat på ett bra alternativ till de obehagliga (och dyra) självuppblåsande liggunderlagen som en del rekommenderar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 sep-13 kl 22:48 »
Hängmatta kan kanske vara ett alternativ? Både hemma och ute.

Ute är det enormt mycket bekvämare än liggunderlag. Men har inte testat hemma, annat än i trädgården sommartid. Kör annars med normal resåmadrass och en grov yllefilt som bäddmadrass.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 sep-13 kl 23:07 »
Hängmattor kan vara sköna att ligga och koppla av i, men jag föredrar framstupa sidoläge och det blir obekvämt då. Sedan har man det där med kylan och så förstås att hitta två passande träd på en kobbe eller kalfjället ;)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 23 sep-13 kl 23:18 »
Christelle, googlade lite och tror mig få tag i något kraftigare att använda som överdrag för madrassen. ...om experimentet visar sig vara användbart i längden. Tror att det behövs senare.

Inte hemma, då sover jag i vanlig säng. Och nästa år skall jag ta mig tusan sova mjukt ute också, nu när din ide har visat på ett bra alternativ till de obehagliga (och dyra) självuppblåsande liggunderlagen som en del rekommenderar.

När jag sover i tält har jag en av Expeds Multimattor underst för värmen (och storlekens) skull. För att ligga bekvämare så har jag Biltemas uppblåsbara liggunderlag. ...juniorstorleken då jag bara behöver stoppning för överkroppens muskler. Totalt sett är det inte mycket pengar som gått åt till sovkomforten. Men det behövs nog en bättre sovsäck nästa år. Sovsäckstäcket är för tunt. Hängmattor går fint att sova framstupa i om man har en bred en där det går att ligga diagonalt.

Bara för att klargöra: Jag hittade idén på nätet och bollade den bara vidare.

Hängmatta kan kanske vara ett alternativ? Både hemma och ute.

Ute är det enormt mycket bekvämare än liggunderlag. Men har inte testat hemma, annat än i trädgården sommartid. Kör annars med normal resåmadrass och en grov yllefilt som bäddmadrass.

Har provat hängmattor både ute och inne eftersom jag har en Hennessyhammock. Väldigt bekvämt om man vill sova ensam. Hängmatta är lite underligt i sammanhanget eftersom man kan fixa tjockare isolering utan att komforten ändras nämnvärt. Extrem kyla tillsammans med hängmatta har jag dock aldrig provat.

Behovet av en annorlunda sänglösning kommer av att min lägenhet är så liten. Dessutom fungerar den enkla bäddsoffan i stora rummet allt sämre som gästsäng p.g.a. ett stag i konstruktionen. Får jag in fyra fuskfutonmadrasser i garderoben så blir jag väldigt nöjd.
« Senast ändrad: 23 sep-13 kl 23:26 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 23 sep-13 kl 23:32 »
Nja, jag kanske inte gett hängmattan en ärlig chans, men jag föredrar nog att kura ihop mig på hyffsat plant underlag. Sovsäckar är jag inte heller så förtjust i (om man inte kan koppla ihop den med någon annans förstås), utan har fastnat för fleecefiltar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 23 sep-13 kl 23:42 »
Om du inte redan gör det så kolla efter annonser på futoner på t ex blocket. Tycker man ser sådana för och under femhundringen med jämna mellanrum.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 23 sep-13 kl 23:50 »
Är man lite kreativ så går det att spänna upp en hängmatta utan träd. Men man behöver ju ha med sig lite extra utrustning då.

Googla efter bilder för "hammock without trees".

Hemma har jag snickrat en upphängningsanordning så jag kan hänga mig var jag vill. Och använder en brasiliansk bomullshängmatta.

Vid kyla använder jag en underquilt. I princip ett täcke som spänns upp under hängmattan med elastiska rep. Är det riktigt kallt även ett liggunderlag. Har DD-hammock som är av dubbelt tyg. Går att stoppa in liggunderlaget där. Eller en hopvikt yllefilt eller fleecefilt. Typiskt blir det kallast om ryggen i en hängmatta.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 24 sep-13 kl 00:00 »
Om du inte redan gör det så kolla efter annonser på futoner på t ex blocket. Tycker man ser sådana för och under femhundringen med jämna mellanrum.

Att "bygga" en shikibuton (futonmadrass, alltså) gör det möjligt för mig att få madrassen som jag vill ha den. Dessutom känns det rätt bra att få göra sin egen utrustning. När jag började knåpa med sandaler så visste jag inte om jag skulle få till något vettigt alls. Nu vet jag. Min balans är bättre och mitt självförtroende likaså.

Den futonbäddsoffa som står här nu (ikeas grankulla) köptes för tusenlappen för fem år sedan. En sådan borde man nog kunna få tag på för några hundralappar även i ganska bra skick. Min håller på att rämna så den kommer nog inte att säljas alls. Tack ändå för tipset. :) Blocket har många guldkorn, minsann...

sɹǝpuɐ, hängmattor är jättetrevliga, helt klart. Det har bara inte blivit av att testa en underquilt. För mycket annat som man ska hinna med.

Brutal formulering, förresten:
Citera
Hemma har jag snickrat en upphängningsanordning så jag kan hänga mig var jag vill.

Bör ej misstolkas... :D
« Senast ändrad: 24 sep-13 kl 00:09 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 24 sep-13 kl 10:49 »
Bra pris på täckena. 300g fyllning i varje (jämfört med 400g fyllning i jysks billigaste). I det här fallet ger ikea mer för pengarna.

Rättar mig själv... Det är faktiskt 500g fyllning i jysks billigaste täcke (pricestar fiber).
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #16 skrivet: 24 sep-13 kl 16:34 »
                               Du får färre fibertäcken att hantera i din förvaring om du köper dina täcken på Jysk.

Jag använder 3 fibertäcken under hösten och fleece till fodralet.
                               Vinter förhöjer jag antalet av täcken efter temperaturen ute/inne och
                               luft under `brädan` fibertäcken, fleece, ger en optimal funktionell funktion
                               och rätt kroppstemperatur för min del under sömnen.
                               Band kunna du använde till ditt fodral istället för knappar?
                               Sy exempelvis band på alla sidor av materialet du väljer till ditt fodral.
                               Lin är ett bra material till ett fodral istället för ett strävt bomullsmaterial!

jo det var rätt länk i tråden lager på lager!

« Senast ändrad: 24 sep-13 kl 17:32 av anne-li »
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 25 sep-13 kl 12:57 »
Var på jysk och köpte en bunt täcken igår. La en multimatta på golvet och började stapla. Efter fyra täcken började jag prova hur det kändes. Vid sex täcken började det kännas bra men bäst blev det när åtta täcken låg på varann. Svepte ett påslakan runt täckstapeln och tog fram täcke och kudde.

Räknade inte med att sova gott och vaknade två gånger under natten. Högen med täcken bär en på ett underligt sätt, rätt annorlunda än en vanlig madrass, så det var av att kroppen låg i ovanliga ställningar som jag vaknade.

Försov mig i morse så madrassen måste ändå fungerat rätt bra. Musklerna kändes smidiga. ...men det räcker inte med att bara prova en natt
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #18 skrivet: 26 sep-13 kl 08:26 »

En enkel japansk livsstil är inspiration!

Till de som ej har sett en futon:
google på instyle house under futon.

Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 26 sep-13 kl 11:28 »
En enkel japansk livsstil är inspiration!

Tack vare wabi och sabi så törs man experimentera. Det är ett bra svar om man återanvänder eller tar reda på saker i skogen.

Men det enkla livet finns överallt, även i länder där man tävlar i konsumtion.

Mysminimalism är kul, helt enkelt.

:)
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser