Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söndertvättad katt-päls  (läst 2751 gånger)

Caija

• Västergötland
Söndertvättad katt-päls
« skrivet: 18 sep-13 kl 17:41 »
Har en 2 årig honkatt som senaste året börjat tvätta sig väldigt, och nu det sista så pass att hon tvättar sönder sig och har nu ett sår på ena låret och ett på svansen till följd av överdrivet tvättande. På magen och insidan av låren är hon alldeles tunnhårig för hon tvättat så mycket, men inga sår där tack o lov!

Ringorm är uteslutet då varken jag, hunden, den andra katten eller några djur i vår omgivning har eller har haft ringorm. Katten är innekatt och har vart inne sen hon kom till mig som 12 veckor gammal. Avmaskad och inga andra ohyror what so ever.
Vi har både mjukmat (Pussi eftersom de har högst köttinnehåll)  sedan 2 månader tillbaka och friskies hårdmat på fri tillgång sedan hon flyttade hit. Valde pussi för det har minst tillsatser i form av socker och annat trams.

Jag har även provat att ge vitaBe-tabletter som hon gärna äter men blir ingen skillnad i hennes päls eller beteende.

Ända annat som ändrats miljömässigt är att husse jobbar inkl resor 11-12 timmar om dagen, och jag är borta lika mycket som jag alltid varit sen hon flytta in. Har provat att ha på henne tratt, även tratt fastsatt i sele men det tar lilla fröken sig ur hur jag än gör. Jag har provat med bandage och plåster men det hjälper inte.

vi använder inga starka tvättmedel eller rengörignsmedel pga allergier hos oss människor, så det är inte det heller....

hon är okastrerad, så det är ju inte hormonella problem pga det. Har planer på att kastrera henne nu under hösten för husfridens skull.

Hon är pigg o glad, leker med gammelkatten som inte alls är så leksen, vi leker med henne lite varje dag, gosar och grejjar.... så kan inte komma på vad för något som är problemet? Om jag inte kommer tillrätta med detta inom nån månad nu så blir det en tur till vet så får vi se vad han säger. Hon har inte ont av det, det bara ser väldigt illa ut. Plus att jag vill ju gärna att hon får ha sin fina päls kvar utan att tvätta sönder den.
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

Nina W

• Värmland
SV: Söndertvättad katt-päls
« Svar #1 skrivet: 18 sep-13 kl 18:07 »
Du kan väl testa att sluta med Friskies torrmat? Den är lika onyttig som Mjau blötmat är nyttig! Finns fiskolja speciellt för katter, kan kanske vara bra?

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 sep-13 kl 18:44 »

De flesta Pussy produkter till katter har en bra kvalitet!
                     En god ide är att testa Royal Canin Exigent protein care i några veckor!
                     Här kan du se en test på olika torrfoder produkter till katter:
                     http://www.testfakta.se/sport_fritid/article 14103.ece
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Caija

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-13 kl 22:52 »
Jo, hon kanske är känslig mot torrmaten..... inte direkt reflekterat över det innan då min hankatt levt på det hela livet (8 år) förutom nångång emellanåt när ekonomin vart i bottnen och han fick äta willys billigaste kattmat....

Jag har inte möjlighet att barfa mina katter, dels pga att vi inte äter kött själva och dels pga att katterna totalratat kött de gånger de fått färs och annat gotta (hunden vart överlycklig när katterna vägrade äta och det stått i två dar.... blä.... han har stålmage den jycken!)

Genom en hemsida som privatforskat på barf och blötmat så har de kommit fram till att Pussi är det bästa lågprisblötmaten som finns och fungerar över förväntan som mellanting mellan barf och torrfoder. Speciellt med tanke på att katter har en dåligt utvecklad törstreflex.

Blir ett foderbyte sen då när denna påsen är slut, kommer fasa över, men är väl knappt en halv månads ranson kvar så det blir nog lagom omställning för magen då.... får helt enkelt testa o se vad som händer.... om hon blir bättre....

hur lång tid tror ni det skulle ta för att få effekt av att byta foder? 1 månad 2 månader? bara mest så man vet när man ska "call it" och bege sig för provtagning o annat hos vet istället..... det jag hittat på nätet hitendags är ju att ofta är det svårt om än nästintill omöjligt o hitta allergier på katt när det kommer till maten..... förmycket spannmål kan vara boven, det tror jag alldeles säkert.... som sagt, foderbyte blir anhalt 1 nu.

Monguru: Hade gjort det om jag fick, men problemet hade kvarstått och så hade man haft tre istället för två ^^ hujedamej, tror sambon min hade märkt om det plötsligt blev en kisekatt till i hemmet! :)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 19 sep-13 kl 07:51 »
Foderallergi, stress, inflammation i bukspottkötteln, understimulering, Sköldkörtelproblem, ohyra, damm... kvalsterallergi är bara några av orsakerna till varför en katt kan börja slicka av sig pälsen.

Mitt råd är att ta kontakt med en veterinär.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #5 skrivet: 19 sep-13 kl 08:10 »

Test ett nytt produkt i ca. 3-7 veckor
              du kan se doseringen på en dag i förhållande till vikt på produktet!
              Oftast kan en oregelbunden och obalanserad kost
              påverka pälsen och ett naturligt val
              för en katt är att ha fri tillgång till foder
              jämnt på ett dygn!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Caija

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 okt-13 kl 15:54 »
Har nu tagit bort torrmaten helt och nu får bägge katterna bara blötfoder med hög kötthalt (har kikat runt och jämfört och bland annat hittade jag en sida som recenserade bra mat förutom pratade om barf för katt.) i snart 2 veckor.

Vad jag märkt hitendags är att dels så skiter de mindre, bajsen luktar mindre illa, visst luktar det skit men det hänger inte kvar i luften en evighet när de vart på lådan. Aptiten är bättre på lilla fröken. Kissar gör de som vanligt men det luktar inte lika surt längre.

Till sårbehandling har jag kört på propopolis, det har gjort henne mindre benägen att slicka på såret. Magen är fortfarande kal, men det tar ju ett tag innan ny päls växer ut. Men hon verkar inte lika manisk i sitt tvättande längre.

Funderar på att ge henne ett bad också med bara ljummet vatten så man spolar bort eventuella större partiklar som stör. Däremot så är de ju lite känsligare mot schampon och annat. I och för sig så har jag Hexocil i stallet, har för mig att man kunde ha det till katt.

Har även börjat aktivera henne lite mera med aktiv lek för att "köra slut på henne" så hon inte orkar tvätta sönder sig. Och ifall det är understimulans som ligger till grund här. Har även hittat byggbeskrivning på ett katthjul som jag ska sätta sambon i arbete med när vi flyttat till nya lägenheten så vi har plats för det.

Caija

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-13 kl 12:19 »
För snart 2 veckor sedan fick jag hem det nya torrfodret från animail, och började ge katterna. Stora katten vart måttlig imponerad. Han vill ha sin snabbmat från friskies. Men nu nästan två veckor senare så äter han detta med bättre aptit.

Bägge katterna bajjar mindre, äter mindre i mängd (innan kunde de äta 3-4 dl frieskies om dagen och ändå vara utsvultna, nu får de totalt 2 dl per dag och de lämnar mat) och verkar vara mätta längre. Ett par gånger i veckan får de fortfarande blötmat.

Men lilla tjejens sår har blivit jättemycket bättre! Såret är ca 0,5x0,5cm stort nu, torrt och fint med en skorpa på. Hon tvättar sig inte lika frenetiskt längre och håret kring såret har börjat växa ut. På mage och insida av lår så tycker jag att hon börjat få tjockare päls igen eftersom där slickade hon också väldigt frenetiskt.

Så då vet vi, lilla fröken har foderallergi och ska inte ges foder som innehåller spannmål. Punkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser