Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dimensionering vattenledning  (läst 21489 gånger)

Halte

• Gäst
Dimensionering vattenledning
« skrivet: 18 sep-13 kl 10:44 »
Hejsan
Ska dra in en vattenledning från huset upp till ladugården, c:a 130 meter. Efter vad jag har förstått så är det bäst att ta 32 mm slang till detta för att minska tryckfallet i så hög utsträckning som möjligt.

Men inne i ladugården har jag 25 mm slangar, frågan jag har då är om 32 mm slangen från huset till ladugården spelar någon roll om jag ändå går ned till 25 mm när den går in i ladugården. Eller kan jag lika gärna då köra 25 mm hela vägen? Jag har inte en susning om hur detta fungerar...

Vitis

• Skåne
SV: Dimensionering vattenledning
« Svar #1 skrivet: 18 sep-13 kl 11:03 »
Snåla inte på slangdimensionen. Prisskillnaden är inte så stor men det är väldigt irriterande med dåligt vattentryck.

130m är lång väg för vattnet att ta sig igenom.

Hittade denna tabell hos Rinkaby rör. Som du ser är det stor skillnad mellan 25 och 32mm slang.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-13 kl 11:06 »
Hejsan
Ja det vet jag. Att man ska ha så stor dimension som möjligt. 32 mm var ju det jag tänkt att använda de där 130 metrarna.. MEN inne i själva ladugården är det ju 25 mm slangar redan, dvs ett befintligt system som jag helst inte vill byta ut. Min fråga är ju egentligen då om det hjälper att ha 32 mm från huset fram till ladugården för att sedan gå över till 25 mm inne i ladugården. Hjälper de där 32 mm något då eller kan man egentligen lika gärna ha 25 mm hela vägen då?

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 sep-13 kl 11:07 »
Det som spelar roll här är vilket tryckfall du får mellan hus och lagård, du vill givetvis ha så lite som möjligt i vid slangens ingång till lagården. Ju längre slang desto större tryckfall, men ju grövre desto mindre.
Ta du den grövre slangen till detta. 25-slangen i lagården sänker också trycket men du har förhoppningsvis inte så långa längder som 130 m i lagården.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 sep-13 kl 11:15 »
Hejsan
Tack för svaret! Då kör jag 32 fram till ladugården då. Det är väl c:a 10 meter 25 mm inne i ladugården

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 okt-13 kl 20:47 »
En fråga till.. Slangen är nere i backen och allt är kopplat i ladugården. .
Det enda som återstår är att jacka in slangen på befintligt system nere i huset.

Enklast vore att koppla in slangen på en 25mm slang dom går ut till pannan. . Detta skulle kräva minst jobb osv..

Min fråga är nu om det gör mkt på trycket om det först är någon meter 25-slang som sedan grenar ut till 130 meter 32-slang? Ställer den där smalare slangen till mkt?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 okt-13 kl 23:33 »
Nä, det går bra, du har ju ändå 25 mm i ladugården.

Grejen med smal slang är att ju smalare slang ju fortare måste vattnet åka i den (för att få fram en viss mängd) och när vattnet åker fortare bromsas det och man får tryckfall. Tryckfall får man alltså bara när man tar ut relativt mycket vatten.

Nåväl, när vattnet bromsas så blir det mer inbromsat ju längre sträcka som bromsar vattnet (hoppas det blev begripligt). Så om du har en bit smal slang i början och slutet så bromsas vattnet där, men det är ganska korta bitar så det bromsas inte så mycket. I den långa biten med grövre dimension rör sig vattnet långsammare och bromsas inte så mycket. Eller med andra ord, det är viktigt att ha de långa sträckorna i grov dimension men de korta spelar ingen större roll.

Att gå upp i dimension som du gör vid huset är bekymmersfritt. Att gå ned i dimension som du gör i ladugården kan ställa till trassel om du får smuts och skräp i vattnet. Blir det stopp nånstans i vattenledningen så blir det där du går ned i dimension. Se alltså till att du kommer åt den koppling där dimensionen minskar och ha lite slack i slangarna så du kan kapa en cm om du måste ta isär och sätta ihop igen. Kopplingarna brukar ha svårt att täta på en redan klämd slang - och använd nya nylonmuttrar om du tar isär och sätter ihop igen. Gäller i alla fall om du använder PRK-kopplingar som typ den på bild nedan.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 okt-13 kl 23:41 »
När det är frågan om dricksvatten så lär du inte få några problem med igensättning för att du går från 32 till 25 mm. Då har något konstigt hänt.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 okt-13 kl 06:33 »
Tack så mkt!

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 okt-13 kl 21:51 »
Idag var det dags att testa det hela. . Tyvärr fungerade det inte. Noll tryck inne i ladugården.
Blir till att köpa ny pump och hydrofor och öka trycket i systemet och hoppas det löser problemet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 okt-13 kl 00:02 »
Men hur mycket högre ligger ladugården? 30 meter?

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 okt-13 kl 07:22 »
Nä, ett par meter högre max. Men nuvarande gamla ringpump orkar bara trycksätta systemet upp till max 2 bar, trir det är alldeles för lite.. det lilla försvinner säkert på väg upp.
Köper nytt och försöker få upp trycket till 4 bar iaf, då borde det bli lite tryck där borta.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 13 okt-13 kl 08:35 »
Jo, en ny pump är säkert inte fel, men 2 bar är 20 meter lyfthöjd så något annat har blivit galet. Det skall inte försvinna mer än 0,2-0,3 bar. Det här tryckfallet som bl a tabellen visar, är det tryckfall du får när du spolar. Inte när du har kranarna stängda. Du har inte glömt att öppna någon kran eller satt en backventil åt fel håll?

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 okt-13 kl 12:44 »
Nej, finns ingen backventil och bara en kran som är öppen.
Vatten kommer det ju där uppe men extremt fjuttigt..

Pump och hydrofor är ju från 60-talet så det är ju möjligt att det är rostigt och igenslammat i hydtoforen eller så så att trycket ut är lägre än de 2 bar som mätaren visar.

Måste ju vara trycket ifrån pump/hydrofor som är problemet, det finns ju inte mkt annat som kan vara orsaken.

Om det inte är så att det står någon luftbubbla eller så i slangen någonstans?
« Senast ändrad: 13 okt-13 kl 12:58 av Halte »

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 okt-13 kl 13:50 »
Som tillägg till min förra inlägg så bifogar jag även en schematisk skiss över systemet.. Det är ju en del slang totalt.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #15 skrivet: 13 okt-13 kl 15:53 »
Du kan själv enkelt kolla tryckfallet på grund av höjdskillnaden och på grund av slangens längd/grovlek.

Om du har kranen stängd en stund, och sedan snabbt öppnar den, så visar det första flödet hur mycket höjdskillnaden gör för att påverka tryckfallet.

Om du låter kranen vara öppen en stund så saktar flödet snabbt ner. När det stabiliserat sig så ser du hur mycket tryckfall slangens längd och grovlek påverkar. Läs in dig i tryckfallstabellen som visades i ett tidigare inlägg. Det blir litet flöde med långa klena slangar. En bättre pump hjälper lite, men en grövre slang hjälper mer.

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 okt-13 kl 16:12 »
Det är ingen eller i alla fall väldigt liten skillnad i tryck i början och mot efter ett tag.. Jag ser iaf ingen direkt skillnad med ögat.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 13 okt-13 kl 16:25 »
Kolla att slangen inte är klämd. Det borde vara mycket stor skillnad på trycket vid ett lågt flöde eller ett högt flöde.

Alltså när du öppnar kranen så är ju flödet 0 l/s. Det skall då vara samma tryck som om det inte fanns någon slang. Men sedan sjunker ju detta tryck mycket snabbt när flödet ökar. Bråkdel av en sekund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser