Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastbackar som reden  (läst 8092 gånger)

Vild

• -
Plastbackar som reden
« skrivet: 17 sep-13 kl 09:32 »
Jag har länge velat ha reden av plastbackar men är så himla osäker på storleken. Dom som har måtten 35x40 är mycket mindre invändigt - hur stor behöver dom för att få plats egentligen? Det bästa jag hittat nu var en låda som är 40x50, den är 30x40 invändigt. Men det ser ju jättestort ut och i mitt lilla hönshus tar dom upp mycket yta. Jag har svarthöns, dv.kochin och en blommeblandis, och snart 2 engelsk araucana. Hur djupt behöver dom ha för att få plats pålängden, och hur brett behövs för att dom ska kunna gå in och vända?

Ni som har plastbackar - vart har ni köpt dom och vad är det för mått på dom?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Plastbackar som reden
« Svar #1 skrivet: 17 sep-13 kl 09:59 »
Det här är en bra back, men jag har aldrig använt dem som värpreden. Tycker trä är trevligare.

http://www.ajprodukter.se/backar-boxar/plastbackar/miljoback-latt/3224392-61648.wf?productId=33238

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 17 sep-13 kl 11:51 »
Det här är en bra back, men jag har aldrig använt dem som värpreden. Tycker trä är trevligare.

http://www.ajprodukter.se/backar-boxar/plastbackar/miljoback-latt/3224392-61648.wf?productId=33238

Är den stor nog tror du? Yttermåtten är ju bra, men invändigt är den troligen bara 35/25 ungefär om man jämför med andra backar jag tittat på. Får dom plats då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-13 kl 12:14 »
Invändig Bredd 26, Djup 37 och Höjd 22. Bredd och djup borde väl räcka, men undrar om höjden gillas av hönan? Har aldrig haft något så lågt. Den låga backen är 14cm invändigt i höjd, använder du en sådan som lock så får du bra takhöjd för hönan. Det är väldigt tåliga och bra backar och de går bra att borra i och rugga upp med sandpapper om man vill ha halkfritt. Luktar inte heller som svarta gjutbaljor kan göra. Men de är inte gratis, och det är inte trä ;D

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 17 sep-13 kl 23:45 »
Det var bra innermått faktiskt. Nu gjorde jag mig dock en tripp idag och köpte några lådor som jag ska prova. Dom är inte lika djupa som det du länkade till men andra har lyckats med samma djup så jag provar. :) Nä visst är det inte detsamma som trä, men jag ska bygga själva redena i trä och ha plastlådorna i bara för att det ska vara lätt att hålla rent ofta. Jag har ett trärede och det är tungt att ta ut så en plastlåda i underlättar mycket för mig. :) Svag kvinna du vet...  o:)

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 19 sep-13 kl 18:13 »
Godkänt med plastrede sa Ask.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-13 kl 07:54 »
Snitsigt! Det där blev ju bra. Där hade backarna som jag föreslog varit overkill.

Jag såg framför mig att du skulle ha fristående lådor.

Vild

• -
« Svar #7 skrivet: 20 sep-13 kl 09:26 »
Dina lådor hade funkat bra dom med, men dessa var lite billigare och lätta att få tag på.

rosita51

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 sep-13 kl 10:50 »
Godkänt med plastrede sa Ask.

Ser jättebra ut! Var har du köpt dessa plastredena och vilka mått har de?
MVH Rosita zon 1

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #9 skrivet: 20 sep-13 kl 14:40 »

Jättesnyggt! Så praktiskt att lätt kunna ta ut och tvätta plastbyttorna samtidigt mysigt! :-)
Vi gjorde så här först men nu har vi oxå plastbyttor med ett tak/platå ovanpå:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Vild

• -
« Svar #10 skrivet: 20 sep-13 kl 16:18 »
Tack!
Plastlådorna köpte jag på IKEA, det finns två olika höjder och jag tog den låga, Pluggis heter lådan.

Har sett den för länge sen men trodde då att den var för liten - ville ha redena 40 djupa. Fick sen veta att många använder lådan som heter "samla" och den fungerar bra även för större höns. Så när jag var på IKEA för att titta på "samla" jämförde jag den mot den här och det visade sig att dom har samma djup invändigt i botten. "Samla" har större mått utvändigt upptill, delvis pga kanten men också pga att den är lite mer kilformad, och det är därför den är större enligt måtten på hemsidan. Så egentligen är denna som jag köpte rymligare än "samla" då den dessutom är bredare.

Utvändigt mått på denna som jag köpte är bredd32/djup34cm. Invändigt var den inte mycket mindre för kanterna är tunna och ganska raka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser