Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täljstenskamin med bakugn.  (läst 4161 gånger)

bumpan

• Värmland
Täljstenskamin med bakugn.
« skrivet: 14 sep-13 kl 04:49 »
Hej! Är ny här så rätta mig om detta inlägg hamnat fel.
Vi har i våras satt in en täljstenskamin med bakugn. Är det någon där ute som har erfarenhet av att laga mat och ev baka i en sådan ugn? Har ju inte hunnit testa så mycket då det varit en mycket varm sommar  och det inte direkt varit läge att elda för värmens skull  :) Lite har jag dock testat. Gjort potatisgratäng,köttfärslimpa/kaka,kokt potatis och bakat pizza på täljstenen. Maten blev bra,men försökte mig även på att göra bröd och det blev mindre bra...Kunde nog ha knockat någon med dom brödbitarna ;) Täljstenen i ugnen kan man dock ta ut och ha en vanlig plåt i stället.
Jag är tacksam för alla tips,förslag och recept om ni har??

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Täljstenskamin med bakugn.
« Svar #1 skrivet: 14 sep-13 kl 07:15 »
Nu blev jag nyfiken, kan du länka till nån sorts broschyr om kaminen?

Har du kollat tempen i ugnen när du bakat? vet att syrran bakat limpor i tunnbrödsugnen ibland, men då på eftervärmen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

bumpan

• Värmland
SV: Täljstenskamin med bakugn.
« Svar #2 skrivet: 14 sep-13 kl 16:02 »
Försöker här skicka en länk på kaminen. Det är Contura 26T hög med bakugn.
http://www.contura.se/Kaminer/Taljstenskaminer/Taeljstenskamin-Contura-26T-Hog/

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser