Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda växter  (läst 1033 gånger)

Bosseboxer

• Västergötland
Vilda växter
« skrivet: 12 sep-13 kl 17:19 »
Har som ambition att utfodra hönsen med sådant som jag har tillgång till själv. Dom har under den varma årstiden tillgång till frigång på gräs, grönsaksavfall från hushållet, säd o kalk. Till vintern har jag tänkt at samla in nässlor, rönnbär nypon med mera. det jag tycker är svårt är att få en beskrivning av näringsinnehållet i vilda växter. Jag tänker också på rötter av olika slag som t ex från maskros, kvickrot, rallarros och kaveldun. I överlevnadshandböcker beskrivs dom ju som alternativföda men kan dom komplettera och ersätta köpefoder så att dom får i sig proteiner och annat som är viktigt. Är det nån som skaffat sig kunskap om detta? Om inte så kan vi kanske hjälpas åt att finkamma nätet och våra bibliotek.   

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilda växter
« Svar #1 skrivet: 12 sep-13 kl 18:19 »

Det är en fin ambition att ville utfodra hönsen med naturlige vilda växter
    och rötter även att ha mask som proteinkälla.
    Du kan exempelvis gå in på nätet under vetenskapliga artiklar:
    Poteins in wild rots och Wild Rots Nutrition facts.

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

MissT

• Västergötland
SV: Vilda växter
« Svar #2 skrivet: 12 sep-13 kl 18:53 »
Hej
Skrev just ett inlägg om att odla linser. Det borde väl vara en bra proteinkälla för höns, om man har möjlighet att odla. Som komplement till det vilda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser