Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla linser.  (läst 3320 gånger)

MissT

• Västergötland
Odla linser.
« skrivet: 12 sep-13 kl 12:11 »
Hej, jag undrar varför man inte odlar gröna linser i Sverige. Trodde förut att det inte gick, men nu har jag provodlat. Både Gotländska linser och linser ur ett paket köpta. Tråkigt att vi importerar något som man lätt kan odla här, tycker jag.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Odla linser.
« Svar #1 skrivet: 12 sep-13 kl 13:57 »
Förmodligen av tradition. 'svensk husmanskost' innehåller inte så särdeles mycket linser.
Kul att du har provat, det kanske kan locka fler!
Hur gjorde du och vad blev resultatet?
Kommer det en haj - simma fortare.

MissT

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-13 kl 18:46 »
Jag förodlade inne p.g.a. fåglar som pillar upp frön som bönor, ärtor m.m. Sådde ganska sent så det skulle absolut gått att så direkt på friland. Bor i zon 4. Fick nästan 1/2 liter gotländska linser fast jag bara odlade på en pytteliten plätt. Skulle lätt kunna odla årsbehovet, om jag bara visste hur man tröskar ut fröna på ett lätt sätt.
Linserna från dom köpta blev klara nästan lika snabbt, men dom hänger på tork än så länge för jag har inte haft tid.
Skulle lagt upp en bild på dom gottländska men kom inte på hur man gör.

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-13 kl 23:46 »
Provar att infoga en bild.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 03 feb-14 kl 17:15 »
Var får man tag i gotländska linser för sådd?
Kaninuppfödare och pelargontant.

mmeo

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-14 kl 18:17 »
Det låter ju jättekul att odla linser, och jag undrar också var man hittar gotländska linser. Men den begränsande faktorn för att öka upp odlingarna till att klara årsbehovet är kanske just tröskningen? Är det någon som har några smarta idéer om hur man gör det på ett bra sätt. Att sitta och pilla för hand tröttnar man ju rätt snabbt på...

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-14 kl 19:11 »
Jag fick tag på dom genom Föreningen Sesam http://www.foreningensesam.se/
Jag kan skicka frön om någon vill ha. Kan rekommendera att odla dom Gottländska och inte från påse som jag också provat. Dom Gottländska gav mycket mer trots att dom är något mindre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser