Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande färg på hedemorakycklingar?  (läst 1021 gånger)

Greta_70

• Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
Blivande färg på hedemorakycklingar?
« skrivet: 10 sep-13 kl 12:02 »
Jag har tre stycken hedemorakycklingar som är fyra dygn gamla idag. Men kan man redan nu se vilken färg dem kommer få som vuxna?
Hoppas bilden kommer med  ;)
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Blivande färg på hedemorakycklingar?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-13 kl 09:22 »
Nää :) Dunfärgen kan ge en fingervisning men på grund av att färggenetiken på höns är rätt komplex och att Hedemoran är en väldigt färgblandad ras så kan man inte säga något säkert.

Det mest troliga är att dina två mörka kycklingar kommer att bli mörka den ena ser blågrå ut och kommer förmodligen i såfall bli blå i grundfärgen. Den ljusa kan bli ljus men det finns också en viss chans att den blir mörk.

Flummigt värre  men så är det ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-13 kl 09:43 »
Jag håller med om att dom som är mörka troligen kommer att ha mörk grundfärg men dom kan antingne förbli helmörka eller till ex bli spräckliga med ljus stjärt eller nästan vad som helst... kan till slut få så mycket ljusa fjädrar att dom är mer ljusa än mörka. Egentligen inte konstigare än att föl ändrar färg och för den delen också människobarn...

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-13 kl 22:32 »
De enda av de kycklingar jag fått under åren som behållit sin dunfärg är de som varit lavendelfärgade (silvergrå). De som fötts mörka har aldrig blivit färdigväxta i övervägande ljus färgdräkt däremot har de från början ljusa ofta blivit mörkare.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser