Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin...  (läst 6517 gånger)

skånetösen

• Skåne
Vildsvin...
« skrivet: 22 feb-07 kl 00:03 »
Bor i mellanskåne och nu har de stora "pansargrisarna" spritt sig även hit. Hmmm. Vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Såg ett griskadaver intill stora vägen inte långt från där jag bor så jag frågade grannen om det stämde att det var ett vildsvin som blivit påkört och inte bara en förrymd linderödare eller liknande; och han bekräftade att det var en vild gris. Att jag för ämnet på tal beror på att jag är en ivrig bärplockare på sommaren och jag strövar gärna runt i skogen i gryningen i jakt på bär men det blir lite mindre roligt om man riskerar att stå tryne mot tryne med en av de där vildbasarna mitt ute i skogen.
Det jag vill fråga om är helt enkelt hur man ska hantera dem om man stöter på dem i skogen. Är de aggresiva? Är de skygga? Ska man föra oväsen för att skrämma bort dem om man stöter på dem eller ska man hålla tyst och hoppas att de inte får syn på en?
Vildsvin...hmmm...mycket gris blir det. Och kompakta små pansarvagnar är det också. Har ingen större lust att stifta närmare bekantskap med dem. :D
Ni som vet...berätta för mig.

tack
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Morran

• Gäst
Re:Vildsvin...
« Svar #1 skrivet: 22 feb-07 kl 12:00 »
Vi har tydligen också "gäng" med vildsvin som drar runt i skogarna så jag skulle också gärna vilja veta vad man kan/ska/bör göra vi ett möte.
Jag hörde för övrigt att det är samma problem med vildsvin som med andra vilda djur i landet, de är inte speciellt rädda för oss människor längre vilket kan göra dem lite extra farliga...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 feb-07 kl 12:25 »
Här finns vildsvin. Det vet vi för att det för ett drygt år sedan kördes på ett som vi fick ta rätt på. Bilen som körde på svinet fick stora skador, enligt bärgaren. Några levande vildsvin har vi aldrig sett här, så de måste vara mycket skygga. Med tanke på storleken är det lika bra.

goldqueen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-07 kl 17:37 »
Uhuuuu, hjälp vilka otäcka rackare... Och jag som är från nordvärmland med björn och varg i knutarna, skulle definitivt skita ner mig om jag stod öga med öga med ett stort svin!!!  Har hört att de rackarna kommit så långt upp i sverige som Kristinehamn och Väse och jag hoppas alla med licens skjuter allt de orkar, för jag vill inte ha dom längre upp. Skadedjur...
Får jag smisk nu för jag säger det?MVH GOldqueen

Arne

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 feb-07 kl 17:53 »
Vildsvinen blir skadedjur när de kommer in på odlad mark och om dom blir för många. På en natt kan några stycken förvandla gamla ängsmarker till ett kraterlandskap. En del bönder har redan tröttnat. Däremot så behöver man inte vara speciellt rädd för dom. De är oftast mycket försiktiga i kontakten med människor och flyr snabbt utan att man fått en skymt av dom. Det finns kanske enstaka undantag precis som med varg, björn, älg.

Morran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 feb-07 kl 18:10 »
Ja om de inte är speciellt farliga kan en eller ett par stycken gärna få knalla rätt in i grytan hos mej i alla fall, för vildsvin är nog det godaste jag någonsin ätit i köttväg.

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-07 kl 22:50 »
Uhuuuu, hjälp vilka otäcka rackare... Och jag som är från nordvärmland med björn och varg i knutarna, skulle definitivt skita ner mig om jag stod öga med öga med ett stort svin!!!  Har hört att de rackarna kommit så långt upp i sverige som Kristinehamn och Väse och jag hoppas alla med licens skjuter allt de orkar, för jag vill inte ha dom längre upp. Skadedjur...
Får jag smisk nu för jag säger det?MVH GOldqueen
Någon sa mig att de inte skulle komma upp till oss för det saknas deras huvudföda ekollon. Men det där tror jag inget vidare på. De lär vara vildsinta om man kommer in på hona och ungar.
Nej Jag möter nog hellre en ensam varg än 100kg ren spolformad muskel med betar.  ;D
« Senast ändrad: 22 feb-07 kl 22:51 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 feb-07 kl 08:44 »
De lär vara vildsinta om man kommer in på hona och ungar.

som grundläggande säkerhets- och hänsynsprincip skall man väl utgå från att det gäller alla djur, även tamdjur...
« Senast ändrad: 23 feb-07 kl 08:45 av leifhh »

skånetösen

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 feb-07 kl 09:46 »
Nej Jag möter nog hellre en ensam varg än 100kg ren spolformad muskel med betar.  ;D

100kg??? Jo du, det kan du ju hoppas på. De fullvuxna djuren väger mer än så. Smågrisarna är riktigt gulliga men det går snabbt över. De har ett gäng inne på Skånes Djurpark så jag har varit uppe vid deras hägne och spanat in dem. Brrr. De är ju till storleken betydligt mindre än tamgris och Linderödare men de är så kompakta. Och snabba. Turbogrisar.

hönstanten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 feb-07 kl 09:54 »
Här har vi massor av grisar och vi jagar allt vi kan. Tyvärr är det ju bäst att jaga dom på nätterna för det är bara då dom kommer fram för att äta. och det är kallt och mörkt och man är trött då....Man kan ju jaga dom med hund men vi vågar inte med våran för grisarna ger sig ibland på hundarna. Har vänner som blivit av med sina hundar i grisjakt så då är det bättre att sitta själv i mörket och vänta på dom. Vi har minst 3 stora grupper av svin med ett 20 tal i grisar i varje. Det är väldigt liten risk att du stöter på dom dagtid då dom ligger väl gömda. Däremot kvällstid när det är mörkt kan man ofta se dom här när dom passerar över vägen för att gå och äta. Många av våra skogar är helt uppbökade av grisarna. Vi gillar dom iaf för dom gör sig VÄLDIGT bra i frysen!

samsam1

• -
« Svar #10 skrivet: 23 feb-07 kl 17:53 »
Hej. Farhågor att grisarna anfaller är klart överdrivna. Så fort dom hör er i skogen försvinner dom. Dom kan vara farliga, om dom är skadade under jakt eller vid en viltolycka. ( Gå inte ur bilen medetsamma om du har kört på ett vildsvin.) Om du kommer emellan sugga och kultingar kan suggan anfalla, eller dom blir överaskade i legan. Så prata som vanligt och klampa runt i skogen och ni behöver inte vara rädda. Dom sticker långt före att ni överhuvudtaget fattat att det fins vildsvin i området.
Vidare har man bekymmer med ätande vildsvin så skjut bort en kullting eller ungdjur, för suggan sedan ser ni inte några vildsvin på veckor. Skjut INTE bort suggan då har ni ett gäng "värstingar "på halsen som kan terrorisera länge. (Godast smakar dom såm väger upp till 50 kg.)
Lycka till.
« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 10:33 av samsam1 »
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

skånetösen

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 feb-07 kl 10:56 »
Jag tackar för alla råd och synpunkter. Kan inte påstå att jag är så väldigt nervös för att gå ut i skogen och plocka bär men problemet är ju att jag går ensam och gärna i gryningen. Dels för bärens skull men också för att få se vilt och höra skogens tystnad. Stöter väldigt ofta på rådjur, älg, grävling,räv och olika rovfåglar. Många gånger rör jag mig så tyst att de snarare känner doften av mig är hör mig. Att komma nära utan att bli upptäckt är en häftig känsla. Men som sagt...pansargrisar kan jag vara utan. Får väl kapitulera och föra lite oväsen, iallafall när de har kultingar.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #12 skrivet: 24 feb-07 kl 23:02 »
Här där jag bor har vi "grymt" mycket vildsvin. Har en flock som går på min tomt nästan varje kväll 8 vuxna och 7 smågrisar och dom kan vara ganska aggressiva då, speciellt mot min hund men dom brukar sticka om jag skriker o "ryar" lite. Går mycket i skogen men där har jag aldrig sett dom "live" utan bara spåren efter dom.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 24 feb-07 kl 23:22 »
Vildsvinen är långt mer norrut än ni tror  :P

Dom har gått över Dalälven norrut redan. Jag såg dessutom denna olycka bara minuter efter att den skett  :)

Den var stooooor den grisen  :o

http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1098487

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 feb-07 kl 18:23 »
Håller med dig, Morran... namnam. Nu blev jag sugen på att käka vildsvin igen, för det var alltför länge sedan. Skulle gärna se några i skogarna kring min mor också, men jag har inte hört något om att de skall finnas där.

Stallbacka gård

« Svar #15 skrivet: 26 feb-07 kl 17:50 »
Jag har stött på vildsvin när jag var ute i skogen och skulle plocka kantareller. De var ca 50 m ifrån mig andra sidan en kulle. Jag hörde dem, och jäklar vilket liv de för, rätt respektingivande. Men jag hojtade och såg till att jag inte var ett överrasknings moment för dem, när jag kom upp på kullen var de borta, men man hörde hur det rassla till längre bort i skogen. De springer hällre än försöker attackera en. Om man då inte tränger dem eller kommer imellan sugga med kultingar då vill säga. Och sen  blev det inte några kantareller precis. Dom hade grisarna tagit hand om.

Noella

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 27 feb-07 kl 15:52 »
Här i min skog finns det också vildsvin.
Har faktiskt inte sett någon live, men gott om färska spår i skogen.
Och det blir bara mer för varje år.

Jag hade egen tam kelgris som liten. (innan den gick till slakt)
Sen har vi har fött upp ekologiskt fodrade linderödssvin, så jag känner till lite hur dom fungerar mentalt.

Tamsvin är ju helt fantastastiska och mycket roliga och kloka djur.
Helt underskattade (i allmänhet)
Men som tidigare sagt så kan suggorna med kultingar faktiskt gå till anfall om dom av någon anledning skulle känna sej hotade.

En galt anföll i samband med utfodering.
Aj aj aj... dom betarna sprättade upp hela låret på en kompis.

Och Jag hade varit hos honom med barnen dagen innan.
Vi hade kliat och borstat hela Harry och Jag lät dom få sitta upp
på hans rygg när vi gick stigen fram för att titta på kultingarna.

DET skrämde mej efteråt.
Jävligt korkat skulle man kunna sammanfatta det som.

Två andra kompisar blev anfallen utav ett vildsvin i Italien förra sommaren.
Den kom till synes helt oprovoserad, springandes över ett helt fält i full kareta. Jagade upp dom i ett träd.
Ingen på orten trodde dom, så därav kan man väl i alla fall tänka att det i alla fall är ganska Ovanligt att dom anfaller.
Men Att det Kan hända.
Och då tänker jag som du att det är ett rätt stadigt djur vi pratar om.

Men jag skulle inte skrämmas.. ;D

Bara säga att jag själv kan komma mej för att sjunga högt i skogen... sometimes.  

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 27 feb-07 kl 17:22 »
Här i vår skog hänger det en skylt när man går över viltgallret: Varning för bitande vildsvin! Skogen beträds på egen risk!

Men hittills har jag inte sett ett enda vildsvin, ens på vildsvinsmatningsplatsen. Kanske tur det.

vilde

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 27 feb-07 kl 21:17 »
Skånetösen och andra, hej på er.

Ni behöver nog oroa er mycket mer varje gång ni befinner er på en allmän väg, i en bil eller något annat fordon, det är mycket farligare än att gå ut i skogen även om där finns vildsvin. Man måste sätta saker i relation till varandra. Jag har en gång backat i skogen när jag sett vildsvin, det var när jag oförhappandes kom ganska nära några små kultingar, jag såg inga vuxna svin, då vände jag och gick lugnt tillbaka därifrån jag kom. Enda faran är i stort sett om man kommer emellen smågrisar och en sugga, samma sak gäller för övrigt alla stora djur. Normalt sett är vildsvinen mycket räddare för människan än vi för dem och de är väldigt skygga. Samma sak gäller för exempelvis björn, när man vistas i skogen så ska man ta sig fram normalt, prata lite, låt lite så kommer alla djur att sticka långt innan du kan se dem. Jag har bott här i nordvästra Skåne nu i 16 år, vildsvinen har ibland gått utanför huset om nätterna. Jag är ofta ute i skogen, nästan varje dag och endast en gång har jag sett vildsvin, jag kan se att de har varit överallt men som sagt de upptäcket mig långt innan jag upptäcker dem.
Så fortsätt att vara i skogen så mycket ni vill.
Mvh
Eola

halle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-07 kl 00:33 »
Hej alla
Ja vildsvin kan ställa till det, jag har vildsvin som kommer på besök ofta till mina hagar med mina linderrödsgrisar.
Som tur vad så håller elstängslet dem på rätt sida.
De är ju välldigt goda att äta i varje fall, speciellt kulltingarna när de väger ca 10- 20 kilo *mums*
Mvh Halle

Dela detta:

* Inloggade just nu

1253 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser