Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår vattenpump är trasig  (läst 12804 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Vår vattenpump är trasig
« skrivet: 06 sep-13 kl 22:01 »
vår vattenpump har gått sönder. det är en sån som sitter i brunnen och sen har vi en hydropress i badrummet. problemet är att röret i brunnen bara är 20 cm, så pumpdelen som ska ner under vattenytan får inte vara större än ca 18 cm. eftersom vi inte ska bo här för evigt, behöver pumpkvalitén inte vara den värsta. är det då en sån här pump vi ska ha? kan man förvänta sig att den håller 5 år?

http://www.clasohlson.com/se/Dr%C3%A4nkbar-pump-Cotech/Pr407909000
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vår vattenpump är trasig
« Svar #1 skrivet: 06 sep-13 kl 22:13 »
Tror att 18 cm gäller för själva pumpen inte röret. 

Sedan beror det på hur djup brunnen är för det kan juh fungera med att bygga om anläggningen så man kör med en jetpump med bottenventil och hydrofortank.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpanlaggningar/
Visst det kostar mer än Jula..   När jag köpte bottenventil på jula så höll den första pumpningen sedan dog den.    :o
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 06 sep-13 kl 22:19 »
ja, det var min sambo som tittade på pumpen idag, så jag frågade honom en gång till. hela pumpen är nedsänkt och får inte vara större än 18 cm. Vi vill ha något billigt som ersätter den, för sist vi köpte en pump via en röris kostade den 5 lax och det vill vi inte lägga ut. oftast håller jula-grejer rätt ok, så det absolut billigaste får duga sålänge. ingen ombyggning, bara ny pump. den som flyttar in efter oss får fixa bättre grejer själv. men, pumpen som jag länkade till är för stor?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 06 sep-13 kl 22:22 »
Alldeles för lågt tryck 0.8 bar vid vattenytan i brunnen. Sedan sitter utloppet på sidan av pumpen, och ingår troligen inte i måttet.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 06 sep-13 kl 22:22 »
ok, vad är det jag ska ha då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-13 kl 22:25 »
Dra upp pumpen som sitter i hålet och titta vad det står på den. Och mät hur många meter ned den satt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-13 kl 22:27 »
Är du säker på att den är trasig föresten? Om pumpen kostade 5000 så är den nog rätt bra, och det är synd att börja i fel ände. Det kan vara matningen, dvs tryckströmbrytaren som det är något fel på.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 06 sep-13 kl 22:29 »
oki, tack för hjälpen så länge. då gör jag det imorgon. jag kan ju ta några kort och lägga upp här. :) ja, den är trasig, för den för 5 lax sitter i en annan brunn på en annan fastighet. pumpen det gäller nu har dödförklarats av vår elektriker idag och ingen vet hur gammal den är. minst 10 år.

Existens

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 sep-13 kl 22:46 »
Det är ju där dom ligger i pris, om man ska ha en som fungerar..

http://www.conrad.se/Djupbrunnspump.htm?websale7=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_32585_0813004

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 06 sep-13 kl 22:57 »
så, en djupvattenpump. som jag sa innan lägger jag inte ut sådana pengar till den här fastigheten. då byter jag helre nån gång och utnyttjar garantin. så, finns det djupvattenpumpar för mindre pengar eller ska jag införskaffa något sådant istället?

http://www.jula.se/search-result/?q=pump&all=HYDROFORPUMP

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 06 sep-13 kl 23:14 »
Hydroforpumparna i länken suger upp vattnet från brunnen. Det är teoretiskt omöjligt att suga upp vatten mer än 10 m nivåskillnad. Köper du en sådan utan att veta hur långt ner vattennivån i brunnen ligger i sämsta fall, kan det vara bortkastade pengar. Dessutom får röret i brunnen ändras med backventiler och grejs.

Vill du ha vatten som fungerar, byt ut mot ny pump nere i hålet.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 06 sep-13 kl 23:42 »
ok. jula hade tydligen en djupbrunnspump, al-ko. inte de sämsta grejerna, har jag fått för mig. men imorgon ska vi hämta upp gammpumpen till att börja med.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #12 skrivet: 07 sep-13 kl 00:02 »
Ja ni får först kolla hur djupt den gamla pumpen sitter, AL-KO pumpen hos Jula har endast 15 meter kabel, och är ej godkänd för dricksvatten.
http://www.jula.se/djupbrunnspump-tbp-4800-1kw-80l-min-731048
"Kärleken är livets bäste vän"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 07 sep-13 kl 00:28 »
så djup är inte vår brunn och vi har ändå vattenfilter, så det blir nog bra. men vi vet mer imorgon.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 07 sep-13 kl 09:51 »
Om den ej är godkänd för dricksvatten kan det vara anledning att dra öronen åt sig. En pump som läcker olja t ex är inte kul att ha i sin dricksvattenbrunn. Inte kul att få in det i ett filter heller, och jag tror inte det finns många filter i Sverige som klarar sådan belastning.

Väntar med spänning på uppdragningen, det verkar vara en mystisk brunn. Diameter 20cm och grundare än 15m ???

Existens

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 sep-13 kl 11:38 »
Det kanske är vattenytan som är högre än 15 m. Men brunnen är 150...  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 sep-13 kl 11:48 »

Väntar med spänning på uppdragningen, det verkar vara en mystisk brunn. Diameter 20cm och grundare än 15m ???

Farsan har ett typ 2-tumsrör, nerslaget 15 m. Slang istoppad ner till hälften och pump uppe.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 07 sep-13 kl 11:54 »
Det där, Lopt, är tydligen vanligt där det finns ett starkt vattenförande gruslager en bit ned. Man perforerar ett 2"-rör och driver ned det med slägga eller Pionjär. Billigt och bra ;D

Men 8"? Krävs lite mer kraft, men varför inte. Nyfiken blir jag...

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 sep-13 kl 12:03 »
Det där, Lopt, är tydligen vanligt där det finns ett starkt vattenförande gruslager en bit ned. Man perforerar ett 2"-rör och driver ned det med slägga eller Pionjär. Billigt och bra ;D

Men 8"? Krävs lite mer kraft, men varför inte. Nyfiken blir jag...

Jo, det är bara grus under där.

Är också nyfiken på 8-tumsvarianten.

Existens

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 sep-13 kl 12:09 »
Ja ni får först kolla hur djupt den gamla pumpen sitter, AL-KO pumpen hos Jula har endast 15 meter kabel, och är ej godkänd för dricksvatten.
http://www.jula.se/djupbrunnspump-tbp-4800-1kw-80l-min-731048

Dessutom var den ju dyrare än den jag länkade till, som då klarar dricksvatten. Och har 30 meter kabel.  Obegripligt varför dom gör kabeln kortare än vad pumpen klarar att trycka upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Gnu, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser