Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare till bad  (läst 13937 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Varmvattenberedare till bad
« skrivet: 01 sep-13 kl 23:08 »
Hur stor varmvattenberedare behöver man för att kunna fylla ett badkar med badvänligt tempererat vatten? Har ni erfarenhet av den sortens varmvattenberedare som värmer allt eftersom, utan att ha en behållare? Är de mer energislukande?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varmvattenberedare till bad
« Svar #1 skrivet: 01 sep-13 kl 23:32 »
Våran är på 50L och den fyller man lätt ett badkar med badvänligt vatten och kan duscha lite efteråt.
Direktvärmarna är enligt min erfarenhet ganska kassa om man väljer dom billigare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 sep-13 kl 23:38 »
En stor nackdel med genomströmningsberedare är att de antingen måste ha mycket hög effekt för att hinna värma vattnet tillräckligt snabbt, eller också får man strypa flödet för att beredaren ska hänga med.
Den höga effekten innebär ju en dyr installation (trefas, grova kablar osv) och förmodligen att man måste gå upp till rätt grova huvudsäkringar vilket innebär en hög fast avgift till elnätbolaget.

Det är ju lätt att räkna ut med hjälp av fysiken från högstadiet (och kanske en formelsamling eller Wikipedia) vilken effekt som krävs för att värma ett visst vattenflöde så och så många grader "i realtid".

Själv har jag inget badkar, men en 35 liters förrådsberedare räcker gott och väl för dusch. Värmeeffekten är 4 kW, och den hinner gott och väl med att värma på vattnet även om flera personer duschar i följd eller om man t ex kör diskmaskinen (kopplad till varmvatten) samtidigt som det duschas.

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 02 sep-13 kl 08:58 »
Hur stor varmvattenberedare behöver man för att kunna fylla ett badkar med badvänligt tempererat vatten? Har ni erfarenhet av den sortens varmvattenberedare som värmer allt eftersom, utan att ha en behållare? Är de mer energislukande?

Vår beredare är på 50 liter och då måste man vara två i badkaret för att det skall vara lagom mycket vatten. I förra huset hade vi en på 200 liter vilket är mera lagom om man skall ha badkar.

Genomströmningsberedare kräver fruktansvärt hög effekt eller låg förbrukning. Inget för badkar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-13 kl 18:39 »
Tack! Ingen genomströmningsberedare alltså, men kanske 60liter? Inte 50? Eller kanske det ändå? Jag skulle vilja ha så liten beredare som möjligt, men som ändå räcker till badkaret. Behöver sällan varmvatten i det huset men vill kunna bada någon gång emellanåt...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 04 sep-13 kl 19:02 »
En 50 liters beredare med någotsånär hög effekt (minst 4 kW, trefasansluten eller i nödfall enfas 400 V) , och om den inte riktigt räcker till får man tappa upp badet långsamt så den hinner värma vattnet allteftersom.
Enfas 230 V-beredare brukar vara på 2,2 kW och en sådan på mer än ca 30 liter blir irriterande långsam.

Ta hänsyn till vad du har för vattenkvalitet (hårt, mjukt, kalkhaltigt, frätande etc) när du väljer typ av beredare och offeranod. En varmvattenberedare av olämpligt material för det vatten den ska användas till riskerar att förstöras i förtid genom att den t ex kalkar igen eller drabbas av frätskador. Det finns inget material som fungerar bra för alla sorters vatten.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-13 kl 08:51 »
Har funderar på samma sak. Men jag har 115 liter vv. Så då borde den räcka om 50 liter räcker...tror den är satt på 65-70 grader.
Hört att 200 liter är bra att ha, och funderar om jag skulle vara tvungen att köpa en större, men ni som har 50 liter blir hela vv tömd vid ett bad?

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-13 kl 10:14 »
Man kan ju räkna på det. Om vi tänker oss att beredaren rymmer 50l med 70-gradigt vatten och vi skall fylla upp ett badkar på 200l och inkommande vatten är 10 grader så blir badvattnet 25 grader. Eller räknar jag fel? Jag vill gärna ha 45 grader på badvattnet och då krävs en beredare på över 100l. Men då har jag inte tagit hänsyn till att mera vatten värms upp efterhand.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 sep-13 kl 12:54 »
....

Men då har jag inte tagit hänsyn till att mera vatten värms upp efterhand.

... eller att badkaret kyler av vattnet. Har du ett gjutjärnsbadkar så kommer det att gå åt betydligt mer eller varmare vatten för att sluttemperaturen ska bli lagom.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 sep-13 kl 13:40 »
På ett par tre kW så skall man inte hoppas för mycket på att uppvärmningen medan man fyller på är av någon större vikt. Vill du ha 200 liter 35gradigt vatten så behöver du 90 liters beredare ställd på 70 grader om inkommande kallvatten håller 7 grader. Jag skulle inte oroa mig för att det tar tid för patronen att värma vattnet i beredaren, man sitter ju inte precis och väntar ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 sep-13 kl 13:46 »
Bästa varianten måste ju vara ett vedeldat bad ute i trädgården. Elda med pinnar eller brädlappar eller vad som helst så blir det bra och billigt varmvatten

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 17 sep-13 kl 15:12 »
Har funderar på samma sak. Men jag har 115 liter vv. Så då borde den räcka om 50 liter räcker...tror den är satt på 65-70 grader.
Hört att 200 liter är bra att ha, och funderar om jag skulle vara tvungen att köpa en större, men ni som har 50 liter blir hela vv tömd vid ett bad?

Som sagt, 50 liter har vi och då måste man vara två i karet för att vattnet skall räcka.
100 liter räcker, men då är det inte mycket varmvatten kvar i beredaren.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 sep-13 kl 17:22 »
Att värma 100 liter 7 gradigt (mitt kallvatten håller den tempen) till 70 grader med en patron på 2kW tar 3 timmar och 40 minuter, men det dröjer inte ens en halvtimma innan man kan ta en dusch efter ett sådant sabotage.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 sep-13 kl 18:23 »
Om det enbart är vid enstaka tillfällen som du behöver använda mycket varmvatten så ska du komma ihåg att en stor vvb har mer energi i sig och också mer yta som avger denna energi.

En genomströmnings gör inte alls av med någon energi mellan "baden"

men den kräver som sagt grova kablar för det ska bli någon fart på det

Snowy

• -
« Svar #14 skrivet: 17 sep-13 kl 22:31 »
Bästa varianten måste ju vara ett vedeldat bad ute i trädgården. Elda med pinnar eller brädlappar eller vad som helst så blir det bra och billigt varmvatten
Ja det hade varit underbart :) men då kan man inte krypa ner i ett varmt bad med en bok om det är ruskigt hölstregn väder....
Blir att testa, det värsta som kan hända är att jag får krypa ner i ett kallt badkaret som far genom golvet ner på bottenvåningen :)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 19 sep-13 kl 15:47 »

Ja det hade varit underbart :) men då kan man inte krypa ner i ett varmt bad med en bok om det är ruskigt höstregnväder....

Räcker det inte med något slags tak över?
« Senast ändrad: 19 sep-13 kl 16:08 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 sep-13 kl 16:25 »
Ja det hade varit underbart :) men då kan man inte krypa ner i ett varmt bad med en bok om det är ruskigt hölstregn väder....
Blir att testa, det värsta som kan hända är att jag får krypa ner i ett kallt badkaret som far genom golvet ner på bottenvåningen :)

Badtunna är fint, men lite stor att värma ofta.

Fast jag är grymt sugen. Och vi älskar ju att bada...

http://www.badtunnan.se/badtunna-av-plast.htm

Snowy

• -
« Svar #17 skrivet: 19 sep-13 kl 22:25 »
Sen hade det varit fint med en vedeldad bastu :)
Men det får bli ett beg badkar från blocket för 200 kr :)

octavianus

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 23 sep-13 kl 13:40 »
Du kan ju alltid ha en tio liter kastrull att koka upp vatten i vid de tillfällen du ska bada. Då klarar du dig med en mindre beredare. Koka upp den två gånger så har du 20 liter kokande vatten. dvs 50-60 liter badvatten extra, som du inte behöver fylla från kranen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 23 sep-13 kl 13:58 »
Du kan ju alltid ha en tio liter kastrull att koka upp vatten i vid de tillfällen du ska bada. Då klarar du dig med en mindre beredare. Koka upp den två gånger så har du 20 liter kokande vatten. dvs 50-60 liter badvatten extra, som du inte behöver fylla från kranen.

Enkelt och effektivt! Man glömmer ofta den uppenbara lösningen. Är det sällan det behövs kan det vara onödigt att dimensionera för när lösningen finns inom räckhåll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser