Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken mineralsten?  (läst 1894 gånger)

rimfrost

• Småland
Vilken mineralsten?
« skrivet: 01 sep-13 kl 11:45 »
Jag har läst nånstans att pälsfår ska ha mineralsten med koppar men absolut inte kött- och mjölkfår.
Jag har sex tackor varav fem är gotländska päls och en är 75% päls, 25% leicester. Hon jag köpte fåren av sa att jag absolut inte skulle ha koppar i pga av den sistnämnda tackan. Men hon har haft två omgångar av leverflundra, en gång i år.
Inälvsparasiter drabbar ju i större omfattning djur med brist på koppar. Jag har läst artiklar om både får och nötbesättningar som haft stora problem med just leverflundra och som efter att ha gett koppartillskott helt klarat sig ifrån.
Hur hade ni gjort? Jag har gett dom med koppar nu i sommar och de verkar må fint.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vilken mineralsten?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-13 kl 17:26 »
Det är två raser som kan vara känsliga för koppar det är Ostfriesiska mjölkrasfår och köttrasen Texel.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rimfrost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-13 kl 00:13 »
Ok. Då känns det grönt då :-)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

macker

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 sep-13 kl 08:30 »
Vi har också både pälsfår och Leicester och dom får slicksten med koppar.

Intressant det där med leverflundran

rimfrost

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-13 kl 09:44 »
Ja men då fortsätter jag med den :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Lundvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser