Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparkande ardenner  (läst 11578 gånger)

Arne

• Skåne
Sparkande ardenner
« skrivet: 20 feb-07 kl 23:12 »
Jag har köpt en ardenner som är 16 år gammal. Hon har inte blivit kratsad i hovarna på ett bra tag. Framhovarna går bra att kratsa men hon sparkar irriterat när man försöker med bakhovarna. Hur skall man komma åt hovarna och hur vänjer man henne vid detta igen. Har ni några bra knep utan att ta till en verkstol. Jag vill inte uttala de ord som hovslagaren sa om henne senast.

isa

• Värmland
Re:Sparkande ardenner
« Svar #1 skrivet: 20 feb-07 kl 23:29 »
träna och ha tålamod. Kickar hon eller bara ovillig att lyfta?
Svårt med balansen, använd dig av en vägg som hon kan luta sig emot. Fesla inte utan ta ett rejält tag, genom att först strycka din hand överst på benet och sen ner. Lyft sen benet.
Jag har ovanan att lyfta mina hästar i hovskägget, men de lyfter i alla fall benet. Men lite skillnad i storlek och styrka än ardenner.
Kanske vill hon ha stöd när benet är oppe, använd dig av en sån där trefotad grej som hon vill vila foten på.
Ge inte upp det går.
Jag brukar ibland ta tag i hästarnas svans med, de brukar ha en "styrkande effekt". de lugnar sig och samtidigt kan du få lite stöd där med.
« Senast ändrad: 20 feb-07 kl 23:38 av isa »
Gammal är äldst.

isa

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-07 kl 23:36 »
såg att du skrev irriterad, då antar jag att hon vispar med svansen och kan kicka.
ställ dig med din rygg mot hästens buk precis innan flanken. stryk med handen som innan men ta ett rejält tag ändå och prova att lyfta.
Var med om att en otränad unghäst kickade hela tiden när ägaren skulle lyfta benet, hon tog försiktigt så det gjorde hästen irriterad.
Jag provade med ett fast grepp och hästen tyckte det var bättre och lyfte foten.
Kan du komma nära bakdelen?
En metod som en hästgubbe lärde mig på stissiga hästar som inte gick att komma nära, var att borsta dom med piasavakvasten. Du står på behörigt avstånd - kan komma undan från sparkar och hästen tycker det är skönt att bli borstad. Till slut kan du borsta ända ner till hasen och sen försöka närma dig hästen och lyfta benet.
testade detta när jag följde med till ett stort stuteri.
Vi skulle verka ohanterade unghästar.
det gick inte ens att lyfta nåt ben. så vi började borsta. succesivt kunde vi ta ben för ben.
Gammal är äldst.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-07 kl 08:53 »
Ja som dom föregående skriver. Bara var bestämt. O sen hjälper det att du har en som kan stå framme vid huvudet o "skälla". Använd även bestämd röst o morra med. Den som står vid huvudet bör distrahera med att knacka fint i pannan o prata (högt o bestämt!) eller nypa ordentligt i skinnet i halsen så hon får annat att tänka på.

O så sug tag i ordentligt och bestäm dig att du ska ha benet. Ok, förstår grejen med att det är ardenner med hellt annat humör och kroppsvikt än en travhäst.
Jag tror inte att man riktigt kan ta benet och trycka upp dom i väggen som man kan göra med en travarunghäst...  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 23 feb-07 kl 15:29 »
FÖrsök utreda varför hon inte vill lyfta bakbenen.
En anledning till att hästen inte vill lyfta på bakhovarna är att de har fått för dålig balans (kan lätt hända äldre, tyngre hästar) eller att de helt enkelt har ont i framkotorna/hovarna som blir extra belastade när man lyfter ett ben. Är det så att hon har ont känns det rätt fruktansvärt att bli arg på hästen. Försök istället ställa henne så att hon kan luta mot en vägg och få bästa stöd för sin balans.
Kanske du också kan prova göra ett böjprov hemma på frambenet samt kolla hovsulorna med visitertång för att se om hon reagerar.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 23 feb-07 kl 16:54 »
Vi har haft samma problem med en ardenner. Det tog rätt lång tid att vänja hästen vid att låta oss arbeta med bakhovarna. Har hon haft det här beteendet ett tag så har hon säkert fått dålig erfarenhet av hovslagare m.fl. som irriterats över hennes beteende och då kan det som sagt ta lite tid.

Vi gjorde som så att vi "höll på" mycket med bakbenen, dvs dagligen, strök henne över benen uppifrån o ner, gärna på insidan, bara tog o höll om så långt ner vi kunde.
Ett sätt att alls kunna göra det, om hästen är riktigt rädd om bakbenen, är att lyfta ena framhoven, den paralella, för då kan hon inte sparkas med bakbenet lika lätt och man själv blir lite tryggare. Hästen känner så väl om man är osäker eller rädd.

En annan häst vi hade, ett irländskt fullblod som varit steeplechasehäst, hade blivit barrad på bakbenen, var full av ärr. Gissa om han var rädd om bakbenen!!! Men samma sak där, vi lyfte ena frambenet, bara lite grann och kunde så sakta börja verka honom baktill.
Vi såg också på båda dessa hästarna att de blev lugnare av att skos av. Det blev inte så långvarigt o omfattande hovslagararbete, utan hästen "orkade" med arbetet. Även hovslagaren orkade med om det bara var verkning som skulle göras. Det gick senare bra att sko ardennern igen. Den andra hästen fick gå oskodd pga ledbesvär.
Hos båda hästarna försvann det bråkiga beteendet helt, även om det innebar att vi fick byta ut en hovslagare som var alltför hårdhänt och helt utan tålamod.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-07 kl 21:55 »
Citera
fruktansvärt att bli arg på hästen

Det är det sämsta man kan göra i alla lägen!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 24 feb-07 kl 20:10 »
OM det finns minsta misstanke om att hästen kan ha ont så ställ henne intill en vägg, då får hon lite stöd, och behöver inte belasta det andra benet lika mycket. Så går det till numera med "min" gammelhäst. Hon börjar vara lite dålig i benen, och krånglade mer och mer vid skonign. Lösningen blev att ställa henne mot väggen. Hon blev fruktansvärt förnärmad i början, men sen hon accepterat att stå mot väggen går skoningen bättre. Om smärta kan uteslutas så gäller nog bara lugn, tålamod och övning, övning, övning. Lycka till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sonila

• Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #8 skrivet: 26 feb-07 kl 13:51 »
Även jag håller med m att det kan vara bra att ha en vägg som hästen kan luta sig mot, bara hästen inte har klaustrofobi  ;)
Sedan kan man vara bestämd, stå nära benet ifråga och tydligt visa vad man tänker göra och så fort hästen lyfter benet det minsta säger man vackert tack och släpper... håll inte kvar benet i början utan öka benets tid i upplyft läge successivt.
Hoppas det går bra!
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

Arne

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 feb-07 kl 14:20 »
Tack för alla tips. Det gick redan bättre senaste gången.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 28 feb-07 kl 10:21 »
Min ardenner vägrade lyfta hovarna när hovslagaren kom första gången och när han väl fick upp hoven hängde hon all vikt på honom och när det blev för jobbigt ryckte hon till sig hoven. Fick reda på att hon hade blivit verkad i verkstol, och det är tydligen något som är populärt neråt skåne. Hur man nu kan tvinga in en 800 kg tung häst i en sådan, de måste ju få panik!

Vi tog av skorna, så att hon bara verkas nu och får förtroende för oss och hovslagaren att lyfta hovarna. Som tur är är min hovslagare väldigt stark  ;) och mer envis än hästen.  Jag brukar stå brevid huvudet och tala lugnt med henne och berömma när hon gör rätt, och låta lite barsk när hon är på väg att dra undan hoven. Det brukar funka bra.

Nu går det ganska lätt att kratsa hovarna och hovslagaren har det lite lättare för varje gång...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

hönstanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 feb-07 kl 11:08 »
Jag måste säga att om det inte är så att hästen har ont så går det inte att dalta med en så stor och stark häst. Vi köpte en ardenner som vägrade lyfta bakhovarna och försökte någon så slog han direkt. Vi försökte också göra böjprov på honom men det gick inte för att slog och för att träffa dessutom.
När vi tog hem honom så bestämde jag mig för att han bara var dum och det var en fråga om vem som bestämde. Vi bråkade i 5 minuter. Jag var jättearg och skrek och visade att hans sätt tolererades inte. Efter det har han aldrig försökt sparka igen. Nu lyfter han bakhovarna av sig själv när jag böjer mig ner och säger "tack". Ibland får han för sig att testa mig igen...då rycker han en gång med benet för att se om jag skäller på honom....sen suckar han och slutar med det.
Första gången hovarna skulle verkas började han konstra igen antagligen eftersom det var hovslagarn och han skulle ju också testas. Jag bremsade honom då och det gick jättebra. Efter det har verkningarna alltid gått bra.
Det är faktiskt skillnad på att hålla på med hovarna på en ardenner och ett halvblod/fullblod. Står man ivägen för en spark från en ardenner så är det inte mycket kvar av en sedan och det går inte att låta hästen bete sig så. Oftast är dom mycket väl medvetna om att det dom gör är fel och dom vill helt enkelt bestämma.
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 11:09 av hönstanten »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 01 mar-07 kl 15:50 »
Undrande... tyckte du att jag daltade med min häst ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 03 mar-07 kl 21:16 »
Jag måste säga att om det inte är så att hästen har ont så går det inte att dalta med en så stor och stark häst. Vi köpte en ardenner som vägrade lyfta bakhovarna och försökte någon så slog han direkt. Vi försökte också göra böjprov på honom men det gick inte för att slog och för att träffa dessutom.
När vi tog hem honom så bestämde jag mig för att han bara var dum och det var en fråga om vem som bestämde. Vi bråkade i 5 minuter. Jag var jättearg och skrek och visade att hans sätt tolererades inte. Efter det har han aldrig försökt sparka igen. Nu lyfter han bakhovarna av sig själv när jag böjer mig ner och säger "tack". Ibland får han för sig att testa mig igen...då rycker han en gång med benet för att se om jag skäller på honom....sen suckar han och slutar med det.
Första gången hovarna skulle verkas började han konstra igen antagligen eftersom det var hovslagarn och han skulle ju också testas. Jag bremsade honom då och det gick jättebra. Efter det har verkningarna alltid gått bra.
Det är faktiskt skillnad på att hålla på med hovarna på en ardenner och ett halvblod/fullblod. Står man ivägen för en spark från en ardenner så är det inte mycket kvar av en sedan och det går inte att låta hästen bete sig så. Oftast är dom mycket väl medvetna om att det dom gör är fel och dom vill helt enkelt bestämma.

Och om nu hästen skulle ha visat sig ha ont, skulle ditt tillvägagångsätt ha varit lika "lyckat"?!

hönstanten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 mar-07 kl 19:33 »
Sar: Jag började ju precis med det: om hästen inte har ont. Eller läste du inte det???

Bondelinda: Nej, Jag tycker inte att du daltar för mycket med din häst. Det finns skillnad på hästar och hästar och jag ville bara få med en poäng att en del går det inte att vara mjuk mot. Det finns olika sidor på det mesta.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 04 mar-07 kl 19:46 »
Hönstanten: Jo visst är det så att man får se till hästen. En del skärper till sig och andra kan bli rädda för samma beteende. Det finns ju ingen ideallösning som passar alla hästar.

pertorparn

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 mar-07 kl 23:58 »
Hej jag har turen att ha en snäll ardenner brukar räcka o säga med fast röst fot så lättar han ...men det finns tillfällen som han inte vill men då är det viktigt att inte ge sej !

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 11 mar-07 kl 07:59 »
Jag bara halkade in på det här ämnet.
Oh vad glad jag blir att se att ni fortfarande håller ardenner. :D
Jag bor i Västernorrland och här, är det är sällsynt med den rasen.
I min ungdom på 60-talet höll jag på mycket med ardenner,
därför är den rasen mig kärast.
Tittade på hästmannen i Tv det var så man blev tårögd. :'(

// lycka  

Hedemorahöns

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
« Svar #18 skrivet: 11 mar-07 kl 09:22 »
Tack för alla tips. Det gick redan bättre senaste gången.
Skönt att höra, Arne!
Om problemen kvarstår eller blir värre, trots att ni "vänjer" hästen, så rekommenderar jag en spattundersökning. Har erfarenhet av ett kallblod med spatt, som det inte gick att få skorna av på många månader, iom att hon hade så ont. Hon kunde gå, men hon kunde inte lyfta benen i sådan vinkel att man kunde kratsa/sko.
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 11 mar-07 kl 18:29 »
Det som jag upplever som viktigt är att hästen vet vad du ställer för krav, börja alltid med samma hov t.ex höger fram.
När du har fått den rutinen att fungera morrgon och kväll.
Går du vidare med först höger fram sedan höger bak, morrgon och kväll, var envis det går. För i hästens värld är det skillnad på höger respektive vänster sida, så det man gör på höger sida och upplevs possitivt, medför inte med automatik att det är lika kul på vänster sida. Dvs när du lyckats med en sida fortsätter du och ökar på med vänster fram o.sv. Jag är ardenner ägare som lyckats

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 4 användare
Nataks, matematiker, mulle mullvad, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser