Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag göra med min kattunge och dess mamma??  (läst 2225 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Hur ska jag göra med min kattunge och dess mamma??
« skrivet: 30 aug-13 kl 23:10 »
Vår ena katt, som inte trivs riktigt hos oss utan mest är i skogen och vid vårt andra hus som vi hyr ut till turister (300 meter bort bara) har nu fått en kattunge. I våras fick hon en kull också, ute i skogen men vi hittade dem aldrig och utgick från att de blivit tagna av något djur. Igår hittade vi en kattunge ensam vid uthyrningshuset, efter en stund kom mamma katt och gav den di. Kattungen ser inte ut att vara äldre än ca. 3 veckor och det stämmer med den första kullen hon fick om hon nu blev omparad direkt. Vi tog hem mamma katt och unge, stängde in dem i sadelkammaren med mat, låda och vatten.
Problemet är att mamma katt inte trivs där och vill ut. Om jag släpper ut henne är jag inte säker på att hon kommer tillbaka och ger ungen di, (hon är inte den säkraste mammakatt) Hon vill inte vara hemma hos mig där de andra katterna är, bara fräser åt dem, kattungen klarar sig inte utan di än så länge. Jag vågar inte släppa ut dem bägge två för då drar hon iväg till skogs med ungen igen (det har hon tyvärr gjort förrr och ungarna har dött, blivit uppätna eller något)
Jag har två kattungar till som är 13 veckor och har sin mamma kvar, som ger di ibland, kan jag testa att sätta dit ungen och hoppas att hon tar hand om den eller ska jag tvinga mamma katt att vara instängd i några veckor till med sin unge, utan att få gå ut??
Vi ska behålla ungen, har väntat i två år på att få behålla en unge efter den katten som var en av de första vi hade på gården men som inte trivdes när de andra katterna flyttade in.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Hur ska jag göra med min kattunge och dess mamma??
« Svar #1 skrivet: 31 aug-13 kl 00:45 »
Kastrera kattmamman.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-13 kl 01:49 »
Kattungen bør få dia sin mamma ett tag till men det ær ingen fara før livet om han blir utan di. Att vara instængd med sin mamma då hon blir mer och mer uttråkad och desperat kan væl inte heller vara så bra. Dricker han inte från en skål så kan du ta en spruta utan nål och spruta in mjølk i munnen, då kommer han att førsøka suga på den och sluka mjøken. Vanlig laktosfri mjølk brukar gå bra till så stora ungar, annars finns dyr mjølkersættning hos veterinæren. Han kan børja æta till ex lite nøtfærs och uppbløtt torrmat før kattungar. Jag tror inte den andra kattmamman vill ha honom, ovanligt att dom tar emot fræmmande ungar. Men det kan ju hænda att någon av de andra tycker om honom så att han kan få sova i samma korg och det ær ju inte illa det heller. Jag tycker också att du ska kastrera kattmamman.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 aug-13 kl 08:04 »
Kastrera kattmamman nu när du har henne inne. Har katten kanske fler ungar där ute som ska tas om hand?

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 31 aug-13 kl 10:30 »
Vi hittar inga fler ungar och hon har förut fått 1-2 ungar.
Ja, det får väl bli kastrering på henne till slut när hon inte vill vara hos oss och vi kan ta hand om hela familjen.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 31 aug-13 kl 11:17 »
Det finns mjölkersättning på apoteket, inte gratis, men det ligger ju på ert ansvar att ta hand om både mor och barn, så det kanske är det bästa alternativet. Kastrera mamman innan hon försvinner igen eller håll henne instängd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare
addebadde, Hantverkaren, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser