Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få hjälp med att såga ner enstaka träd  (läst 8429 gånger)

havsrosen

• Skåne
    • Havsrosens stuteri
Få hjälp med att såga ner enstaka träd
« skrivet: 28 aug-13 kl 01:54 »
precis som rubriken säger så undrar jag var man vänder sig om man har ett fåtal träd som ska tas ner och om man kan sälja dom som virke?
Vi har för första gången sökt gårdsstöd och betesstöd och när länsstyrelsen var ute och kollade betet så sa dom att vi har för många träd i ena hagen som behöver tas ner.

Jag bor i skåne och enligt min gubbe så går det inte att använda träden till ved ( kommer inte ihåg nu vad det var för trädsort) ???

Skogsola

• Gäst
SV: Få hjälp med att såga ner enstaka träd
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 07:14 »
 ??? Mycket konstiga träd i så fall.  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 07:40 »
Alla träd går att använda till ved men långt ifrån alla blir bra till virke

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 07:48 »
Kan vara ek. En del är rädda för att det blir för varmt, och så innehåller den syra som kan tära på skorsten om du pyreldar.

Angående trådrubriken, kolla med skogsbönderna runt omkring.

JFOT

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 aug-13 kl 10:24 »
Kolla runt efter någon som har utbildning och försäkring för idag räcker det inte bara att man har vana och erfarenhet för att fälla på annans mark utan man måste ha rätt behörighet, ett annat alternativ är att skaffa utbildningen själv för jag gissar att det blir fler träd i framtiden som måste fixas.

Sen undrar jag också vad det är för träd som inte går att använda som ved?

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 aug-13 kl 10:34 »
 Än så länge så går det lagligt att fälla träd för vem som helst. Men efter 1/1 2015 så blir det omöjligt så skynda er innan dess.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #6 skrivet: 28 aug-13 kl 10:36 »
En arborist kan ta ner eran träd:
där finnes många
exempelvis: 
Yggdrasil trädgårdsservice
i Skåne.
Kostnadsfritt offert!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 aug-13 kl 10:50 »
Snabbast och smidigast är nog att vända sig till en granne. Är det ek så är det bra ved. Det mesta fungerar bra att elda med, lind är ju ett exempel på trädslag som fungerar dåligt. Ska ni sälja det till virke så vill det till att ni får ihop tio meter av varje slag det kan bli tal om för att det ska gå enkelt att sälja. För att få snabb och enkel hjälp här så kan det ju vara bra att veta var i Skåne ni bor.

tesåpa

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 aug-13 kl 11:06 »
Såga ner sina egna träd är ju fritt...

Lastbilscentralen har kranbilar som kan ta ner träd.

Skogsföretag, ex Södra, kan ha en avverkning i närheten och då kan man få dem att ta det på samma gång. Fråga Skogsstyrelsen vilka aktuella avverkningsanmälningar som finns inom rimligt avstånd.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 aug-13 kl 11:24 »
Det är kanske en god ide att fråga efter ett pris på de olika forslag!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 sep-13 kl 00:20 »
precis som rubriken säger så undrar jag var man vänder sig om man har ett fåtal träd som ska tas ner och om man kan sälja dom som virke?
Vi har för första gången sökt gårdsstöd och betesstöd och när länsstyrelsen var ute och kollade betet så sa dom att vi har för många träd i ena hagen som behöver tas ner.

Jag bor i skåne och enligt min gubbe så går det inte att använda träden till ved ( kommer inte ihåg nu vad det var för trädsort) ???

Du bor inte så långt bort från mig, så jag kan fälla dem till dig någon gång under hösten eller vintern

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 09 sep-13 kl 03:10 »
Än så länge så går det lagligt att fälla träd för vem som helst. Men efter 1/1 2015 så blir det omöjligt så skynda er innan dess.

Är ni riktigt tokiga där i Sverige?
Betyder det att man inte får hugga ved och virke som man har köpt på rot på andras mark?

Såna där vansinniga lagar skall man inte bry sig om. Det gör vi inte här i Österbotten.

Om någon inspektör skulle komma och antasta mig då jag hugger ved eller virke som jag har köpt på rot så skulle jag inte bry mig om honom. Bara säga att han skall hålla sig utanför riskzonen för fallande träd och fälla ned hörselskydden och fortsätta arbeta. Man måste överleva och försörja sig och då går det inte att lyda alla vansinniga påbud.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Monguru

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-13 kl 06:03 »

Det gäller bara för yrkesverksamma inte för privatpersoner. Men jobbar man med motorsåg i skogen kan jag rekommendera att man åtminstone tar motorsågskörkort A.
"The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants." - Thomas Jefferson

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 sep-13 kl 07:30 »
Betyder det att man inte får hugga ved och virke som man har köpt på rot på andras mark?

Såna där vansinniga lagar skall man inte bry sig om. Det gör vi inte här i Österbotten.

Om någon inspektör skulle komma och antasta mig då jag hugger ved eller virke som jag har köpt på rot så skulle jag inte bry mig om honom. Bara säga att han skall hålla sig utanför riskzonen för fallande träd och fälla ned hörselskydden och fortsätta arbeta. Man måste överleva och försörja sig och då går det inte att lyda alla vansinniga påbud.

Det där var dagens sanning!

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 sep-13 kl 14:40 »
Det gäller bara för yrkesverksamma inte för privatpersoner. Men jobbar man med motorsåg i skogen kan jag rekommendera att man åtminstone tar motorsågskörkort A.

Rekommenderar nog B också. Folk är kassa på att fälla, även många yrkesverksamma..

Tror vi kom fram till att det gäller privata också, som hugger på annans mark. Att markägaren då räknas som arbetsgivare och då ska huggaren vara utbildad.

http://www.sakerskog.se/default.asp?oewCmd=3&id=98859&archiveid=720&pageid=13547&path=

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144807.0

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 sep-13 kl 14:42 »

För att folk hittar på massa tosigheter och kostar massa pengar i sjukvård sen.

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 13 sep-13 kl 16:39 »

Om man inte får hugga ved åt sig längs utfallsdiken och skogsbilvägar och på andra platser där markägaren har gett lov så är det dags att börja protestera på allvar. Vad skall man annars elda med?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 sep-13 kl 17:06 »
Om man inte får hugga ved åt sig längs utfallsdiken och skogsbilvägar och på andra platser där markägaren har gett lov så är det dags att börja protestera på allvar. Vad skall man annars elda med?
Kommunen ser nog gärna att du kopplar in dig på deras fjärrvärmesystem. Förutom att det är jättemiljövänligt och du hjälper till att betala deras investering så blir du framför allt beroende av deras tjänster. Folk som man inte har några hållhakar på är farliga.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 13 sep-13 kl 18:07 »
Rekommenderar nog B också. Folk är kassa på att fälla, även många yrkesverksamma..

Tror vi kom fram till att det gäller privata också, som hugger på annans mark. Att markägaren då räknas som arbetsgivare och då ska huggaren vara utbildad.

http://www.sakerskog.se/default.asp?oewCmd=3&id=98859&archiveid=720&pageid=13547&path=

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144807.0

Kan man komma runt det genom att jag säljer trädet på rot åt en privatperson? Då är det ju dennes träd och inte mitt?

Sen undrar jag hur det funkar på samfälld mark? Allt gagnvirke tillhör ju oss men, en del av sommargästerna sågar lite hipp som happ ifall det råkar vara något som skuggar deras solstol.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 sep-13 kl 19:16 »
Kan man komma runt det genom att jag säljer trädet på rot åt en privatperson? Då är det ju dennes träd och inte mitt?

Sen undrar jag hur det funkar på samfälld mark? Allt gagnvirke tillhör ju oss men, en del av sommargästerna sågar lite hipp som happ ifall det råkar vara något som skuggar deras solstol.  ::)

Vet inte, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser