Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 7122 gånger)

Johan1983

• Halland
Foder
« skrivet: 27 aug-13 kl 01:13 »
Jag har läst mig till att kalkonfoder är mer lämpligt till vaktlar.
Det verkar dock vara dyrare, nästan dubbla priset jämfört med hönsfoder, är det värt det?

Sedan finns det värpfoder och "picka guld" och ett upptåg av olika sorter.
Är det märkvärdigt eller är det struntsamma vad man utfodrar dom med?

Det finns majskyckling, är det någon skillnad om man matar sina vaktlar med majs, blir det majsvaktel med gult kött då?
Kan dom få i sig fodermajsen eller är det för stora bitar för dom?

I väntan på mina vaktlar så köpte jag något kilo parakitfoder till dom, det skulle ha mycket näringsämnen. Antingen så tänkte jag ha det som startfoder eller som något lördagsgodis när dom blir äldre. Vad tror ni?

Diozz

SV: Foder
« Svar #1 skrivet: 27 aug-13 kl 02:28 »
Svenskt djurfoder har billigare foder än granngården om det är priset det handlar om. Parakit blandningen bör bara ges som godis när dom blir äldre.. kycklingar behöver ett bra startoder för att  växa  rätt.

Johan1983

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 aug-13 kl 02:56 »
Priset är en bidragande faktor men jag vill även ha bra kvalité men inte onödigt bra om det inte spelar någon roll vad man ger dom

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 27 aug-13 kl 20:49 »
vaktlar behöver lite fetare mat och då är unulatfrö eller finkfrö bra, sen ska du ge dem snäckskal och kalkonstart pytte
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Johan1983

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 aug-13 kl 01:10 »
Snäckskalen ska väl ges i samband med första värpningen?

Efter tre-fyra veckor, vilket foder använder ni?

Vilken typ av hushållsavfall är bra?

Eftersom vaktlar skall äta fett så borde överblivna pommes etc sitta fint men jag läste på en sida att man ska undvika att göda vaktlarma för mycket om man har dom för äggproduktion

sunkan_85

• -
« Svar #6 skrivet: 28 aug-13 kl 20:49 »
vaktlar ska väl ändå inte ha för fet mat det är ju därför man inte ska ge dom för mycket mjölmaskar

men de ska ha mycket protein typ 20%+  och när dom är vuxna kan man gå ner till 15-20%
men det kan påverka ägg lägningen om man har för låg protein nivå.
äggen kräver ju ganska mycket

Johan1983

• Halland
« Svar #7 skrivet: 28 aug-13 kl 23:48 »
vaktlar ska väl ändå inte ha för fet mat det är ju därför man inte ska ge dom för mycket mjölmaskar

men de ska ha mycket protein typ 20%+  och när dom är vuxna kan man gå ner till 15-20%
men det kan påverka ägg lägningen om man har för låg protein nivå.
äggen kräver ju ganska mycket

Dum fråga men finns det protein i snäckskal? När ska dom börja få snäckskal?

Kan man köra kalkonstart livet ut eller är det bara snålt av mig?

När dom blir vuxna, hönsfoder bas och värp är ju billiga. Sedan finns det Värpfoder sund plocka/eko som kostar över 300.

Det verkar inte finnas något kalkonfoder för vuxna kalkoner på granngården. Är det hönsfoder som gäller då?

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 29 aug-13 kl 11:21 »
Jag kapar tråden lite här. Hoppas det är ok. Jag har kollat på det foder jag ger till mina vaktlar. Det är Svenska Foders Fågelstart (som är så mycket billigare än Granngårdens kalkonstart! I alla fall där jag köper det).

Jag har lagt in en bild från Vaktlar i Focus (länk i tidigare inlägg) som ska ge innehållet i ett optimalt vaktelfoder.

Mitt foder har följande innehåll:
Protein:  22%
Fett:   4,2 %
Växttråd: 4 %
A-vitamin: 16 500 ie
E-vitamin: 100 mg
Selen:  0,22 mg
Ca:  1 %
D-vitamin:  3 300 ie

Något mer fett och MYCKET mer A-vitamin. Kalcium kan man väl kompensera genom att de får snäckskal? Vad tror ni erfarna vaktelmänniskor om det som foder hela tiden, alltså både för kycklingar, djur på tillväxt och värpande. Jag ger även en skål med vete till den vuxna gruppen med värphönor. Är det skadligt med så mycket högre A-vitamininnehåll eller är det fel på siffrorna någonstans?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Johan1983

• Halland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-13 kl 20:34 »
Varsågod att kapa

Av allt att döma enligt källor på vaktel.se så är deras ägg väldigt vitaminrika och av olika källor så behöver dom sol för att exempelvis alstra D-Vitamin. Så jag personligen tror inte att en överdos vitamin skulle skada dom. Det är dock synd att det inte finns avsett vaktelfoder i Sverige eftersom vaktlar inte är så vanliga här.

sunkan_85

• -
« Svar #10 skrivet: 29 aug-13 kl 21:01 »
om du hade kollat min länk kanin-eva så var det just den sidan med den info om mat och den bilden.

och 3% fett är ju nästan extremt lite fett om tittar på vad frön innehåller mm

jag ger mina kycklingar vitaminer i vattnet och jag har haft en kyckling som har dött för mig av 29st efter ca 4 dagar
och det var en jag hade hjälpt ut så den kanske inte skulle tagit sig ur ägget egentligen

så jag tror inte häller att vitaminer skulle vara farligt för dom.

jag ger mina kycklingstart/kalkonstart och tänker fortsätta med det då de verkar må gott av det.
nu har jag gått över till grangårdens egna märke som hette kyckling start tror jag kollade närings värdet och det såg bra ut
och ganska fint pris.

en del som har höns ger vaktlarna värpfoder när de är vuxna men jag tror det är lite för snålt med protein i det.

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 29 aug-13 kl 21:47 »
Jag ger dom foder från granngården "Bas" heter det nu. Det hette "Allfoder" och sedan något annat i mellan som jag inte kommer ihåg.(Förut gjorde jag maten helt från grunden,men har blivit lite lat). De får även foder vete och korn kross. Och färskt gräs varje dag.
Även ägg röra av ägg som blir över blandat med lite raps olja. Det verkar vara en ok kost för de mår gott o är pigga o fina. Och så naturligtvis snäck skal.
På vintern får de lite hampa frö och lite skalade solros frö. Jag har fått för mig att de behöver lite mer fett på vintern. Och på vintern får de hela morötter som de älskar.

Jag tror att bara ge dom pellets kan funka men jag tror de behöver lite variation.
När jag kläckte fram kycklingar förra året så fick de kalkon göd från andra dygnet o fram tills säcken tog slut. Sedan över på det dom äter idag. Och alla kycklingar överlevde till vuxen ålder och ännu  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 29 aug-13 kl 23:18 »
Smajsan menar du vaktel kycklingar nu?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Smajsan

• -
« Svar #13 skrivet: 01 sep-13 kl 23:15 »
Ja både och. Men det är bara de vuxna vaktlarna som får snäckskal. Sedan får alla den kosten, även kycklingar. Men då mal jag det så det blir mycket mindre bitar. Och gräs när det finns tror jag är jätte viktigt.
Men det är så jag gör och tycker funkar bra. Inte med det sagt att det är rätt. Jag missar säkert en hel del med vitaminer o dyl. Men jag går bara efter hur de mår.Så jag tror inte det är så petigt med maten faktiskt.
Om en vaktel är fri, vad äter den då helst och mest av?
Skulle faktiskt vara intressant att veta? Kanske jag skulle tagit reda på lite tidigare  :-[
Någon som vet?
Det kanske tillhör en annan tråd? I så fall ignorera mina frågor  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Johan1983

• Halland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-13 kl 00:45 »
Du behöver inte vara orolig Smajsan, fråga på bara  :)

Är det föresten lönt att investera i ekologiskt foder? Exempelvis granngårdens picka guld.
Dyrare men dom utlovar gulare gulor och bättre ägg.
Kanske till och med friskare fåglar?

Jag har ingen industri, jag satsar på att ha 20-30 äggläggande hönor för husbehov.
Därför så är det viktigare för mig att ha friska fåglar med goda ägg.

Men jag tror att dom blir mindre känsliga när dom blir vuxna så att man kan mata dom med matrester etc.

Just nu så verkar sand vara det godaste dom vet. Så fort jag häller upp en liten hög med sand så kastar dom sig över den och äter upp den.
Det är rena lördagsgodisen för dom, dom äter hellre av den än kalkonfodret.

Smajsan

• -
« Svar #15 skrivet: 02 sep-13 kl 09:42 »
Jag vet inte om de blir så värst mindre känsliga som vuxna. Mer än att de tål vårat väder bättre med hel fjäder dräkt. Mina små har jag fött upp på den blandningen som jag skrev. och värp foder ska de ju inte ha när de växer tror jag, för mycket kalk till växande fågel ben. Men det står ju inte på så värper dom.
Jag har aldrig haft råd med det ekologiska fodret,inte ens det billigare fodret, så där har jag inga erfarenheter. Men jag har aldrig haft en enda vaktel som har dött. Än  ;)Och dom är feta o fina.

Johan1983

• Halland
« Svar #16 skrivet: 02 sep-13 kl 14:22 »
Hur mycket skiljer det i pris på det ekologiska och ditt foder?
Jag förstår att det är en prisfråga för många

Johan1983

• Halland
« Svar #17 skrivet: 03 sep-13 kl 21:38 »
Jag såg idag att jag hade fått "fel" foder. Jag efterfrågade kalkonstart och dom gav mig en säck men nu efter flera dagar upptäckte jag att det var kalkonfoder för vuxna vaktlar.
Så jag har med andra ord gett vuxenfoder till dom, pep iväg idag och köpte en ny säck, den här gången med Pytte.
Kan dom ha tagit skada?

Sedan har jag gett dom kokt hönsägg varje dag, dom brukar dock helst äta gulan, kanske dom inte skall ha vitan?

Jag misstänker att mitt ett ägg om dagen princip har gett dom det dom behöver när dom fick fel foder.

sunkan_85

• -
« Svar #18 skrivet: 04 sep-13 kl 06:11 »
Ja har dom fått ägg som tillskott är det nog hel lungt. Ge dom lite vittaminer i vattnet. Jag brukar ta frugans vitamin kvinna lägga i lite vatten så den överflödig efter en Tuna typ

Johan1983

• Halland
« Svar #19 skrivet: 04 sep-13 kl 10:47 »
Ja har dom fått ägg som tillskott är det nog hel lungt. Ge dom lite vittaminer i vattnet. Jag brukar ta frugans vitamin kvinna lägga i lite vatten så den överflödig efter en Tuna typ

Jag förstod inte allt i ditt inlägg :-), vad är vitamin kvinna? en vitamintablett?

Vad är tuna? tonfisk? i vatten eller olja?

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser