Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 7102 gånger)

Smajsan

• -
SV: Foder
« Svar #20 skrivet: 04 sep-13 kl 11:02 »
Men vad är det för foder som du har gett dom?
Jag har fött upp vaktlar från dag 1, maskin kläckta på kalkon göd.
Alla mådde bra hela tiden o ingen dog.
Jag malde det såklart, det är bara för stora bitar. Men farligt är det inte.
Kolla innehållet så ska du se att det inte skiljer så mycket. (brukar det inte göra)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Johan1983

• Halland
« Svar #21 skrivet: 04 sep-13 kl 11:09 »
Men vad är det för foder som du har gett dom?
Jag har fött upp vaktlar från dag 1, maskin kläckta på kalkon göd.
Alla mådde bra hela tiden o ingen dog.
Jag malde det såklart, det är bara för stora bitar. Men farligt är det inte.
Kolla innehållet så ska du se att det inte skiljer så mycket. (brukar det inte göra)

Jag ger dom Pytte (från och med igår, innan fick dom ju fel och fick vanligt kalkonfoder), malda solrosfrön och malda pumpakärnor.

En av dom har heltokiga fötter men den kan ta sig runt ändå, annars är alla lyckade och lever.

På tal om kalkonfoder, för vuxenfoder tog dom lite över 300 och för värpfoder 150-160 per 25\20 kilos säck.
Det betyder ju att kalkonfoder är mycket dyrare och kanske bättre för dom även när dom är vuxna?

sunkan_85

• -
« Svar #22 skrivet: 04 sep-13 kl 18:51 »
Så bra det gick eller inte morgon trött och T9 skrev från telefonen.

Så jag tar om allt.
Om dom fått ägg så gör det inget.

Jag tar min tjejs vitamin tabletter
Finns olika men inte brus tabletter
utan svälg sorten.

Läger man dom i vatten löser dom uppsig efter en timma sen blandar jag en tablett till ca 1.5l vatten.

Jag hoppas ni förstår mig nu.
Jag förstod knappt själv vad jag skrev.

Johan1983

• Halland
« Svar #23 skrivet: 04 sep-13 kl 19:39 »
Så bra det gick eller inte morgon trött och T9 skrev från telefonen.

Så jag tar om allt.
Om dom fått ägg så gör det inget.

Jag tar min tjejs vitamin tabletter
Finns olika men inte brus tabletter
utan svälg sorten.

Läger man dom i vatten löser dom uppsig efter en timma sen blandar jag en tablett till ca 1.5l vatten.

Jag hoppas ni förstår mig nu.
Jag förstod knappt själv vad jag skrev.

Då tolkade jag dig rätt :-)

Jag ska se om jag har några vitamintabletter hemma

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 04 sep-13 kl 20:41 »
Det är bra med vitaminer. Det finns vitaminer som är gjorda för höns och då säkert till vaktlar med. Om man tar en tablett för människor och inte vet hur man ska dosera så kan det ju bli riktigt fel.
Om du är orolig för fel foder så skulle jag bli ändå mer orolig för vitaminer för människor till vaktlar.
Kolla om någon här inne har en dunk vitaminer som är avsedda för höns fåglar, så kan du kanske tigga en skvätt.
Det finns att köpa på tex. granngården.
Men dom dunkarna har man ingen chans att göra av med om man inte har flera tusen vaktlar  ;)
Min dunk har gått ur datumet annars hade du fått av mig.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sunkan_85

• -
« Svar #25 skrivet: 04 sep-13 kl 20:57 »
mina kycklingar har fått 1 tablett utspätt i 1-2l vatten från dag ett och jag har haft en kyckling som har dött men den fick hjälp ur ägget så jag tror inte det är en skadlig dos.

vittaminer är vittaminer om man vill vara noga kan man ta reda på vad rekomenderat intag är för vaktlar.
men å andrasidan på står en del läkare att vitamintillskott är verknings löst

jag äter varken vitamin till skott och knappt grönt & frukt men jag mår bra än då och min sambo äter vittaminer och jag tror inte hon mår varken bättre eller sämre än jag.

Smajsan

• -
« Svar #26 skrivet: 04 sep-13 kl 21:04 »
Men jag vet att det finns vatten lösliga vitaminer. Dom kissar man ut om det blivit för mycket av.
Men det finns de som är fet lösliga(tror jag det är) och dom lagras i kroppen och kan förgifta kroppen.
Och om jag försöker tänka lite logiskt så ska väl även djuren påverkas på samma sätt.
Fast jag har haft fel förr så jag skriver bara det som jag tror är rätt.

sunkan_85

• -
« Svar #27 skrivet: 04 sep-13 kl 21:23 »
det tror jag stämmer men fett lösliga vittaminer tar väll kroppen bara upp om du äter fett.

Och löser man upp vittaminer i vatten så har man bara vatten lösliga vittaminer i vattnet.

så min sätt kanske är fel men mina fåglar verkar må bra så när jag har kycklingar på till växt får de nog vittaminer så.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 07 sep-13 kl 19:04 »
Jag ger granngårdens foder för rapphöns vaktlar mm. Kan va nått kalkon foder. Får kolla på säcken. Det jag märkt är att foderåtgången är mycket mindre nu än när jag använde kycklingstart.
Fler ägg blir det med.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Johan1983

• Halland
« Svar #29 skrivet: 07 sep-13 kl 21:25 »
Jag ger granngårdens foder för rapphöns vaktlar mm. Kan va nått kalkon foder. Får kolla på säcken. Det jag märkt är att foderåtgången är mycket mindre nu än när jag använde kycklingstart.
Fler ägg blir det med.

Är det verkligen rätt foder för värpande vaktlar?

Johan1983

• Halland
« Svar #30 skrivet: 11 sep-13 kl 22:19 »
När vaktlarna blir stora, vilket foder använder ni?

Johan1983

• Halland
« Svar #31 skrivet: 22 sep-13 kl 16:46 »
Samtidigt undrar jag hur stora bitar dom äter när dom blir större?

Kan dom exempelvis äta vanligt kalkonfoder eller värpfoder utan att man behöver mala det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser