Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warré II  (läst 46987 gånger)

Siljansringen

SV: Warré II
« Svar #80 skrivet: 31 jan-14 kl 20:30 »
Om du bor norr om Småland så glöm Warré kupor.

En kupa som är skapad för norra Frankrike passar knappast vårt klimat.

Med våra långa kalla vintrar krävs helt andra konstruktioner och driftsformer.

Jag har odlat bin i över 40 år och har även läst boken om Warrékupan.  Tyvärr hittade jag intet av värde för mig. Driftsformen är heller inte ny den är från 1600 talet då hette den halmkranskupan.
Att låta bina bygga nytt nedåt kan tyckas praktiskt men det blir honungsförluster på våra breddgrader som är korta och intensiva. Så här är det att  bina hinner inte bygga nya vaxkakor i den takt som honungen kommer in. Därmed  är det förlust av mycket honung.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #81 skrivet: 31 jan-14 kl 20:51 »
Hej Siljansringen

Om du har läst Warrés bok men inte hittade något "matnytigt" då tycker jag att du inte har läst det noggrant

Jag förstår enligt dina rader, att honungen är din målsättning, inte biets välbefinnandet...behöver jag skriva mera?

Och att du har odlat bi i 40 år...du kanske har gjort samma fel i 40 år...tänkt på det?

Jano

• Halland
« Svar #82 skrivet: 31 jan-14 kl 22:04 »
Om du bor norr om Småland så glöm Warré kupor.

En kupa som är skapad för norra Frankrike passar knappast vårt klimat.

Med våra långa kalla vintrar krävs helt andra konstruktioner och driftsformer.

Jag har odlat bin i över 40 år och har även läst boken om Warrékupan.  Tyvärr hittade jag intet av värde för mig. Driftsformen är heller inte ny den är från 1600 talet då hette den halmkranskupan.
Att låta bina bygga nytt nedåt kan tyckas praktiskt men det blir honungsförluster på våra breddgrader som är korta och intensiva. Så här är det att  bina hinner inte bygga nya vaxkakor i den takt som honungen kommer in. Därmed  är det förlust av mycket honung.

Det går inte att vara så säker på något som man inte prövat. Bin fixar faktiskt det klimat de behöver för olika aktiviteter med eller utan isolering om de bara får de rätta förutsättningarna i övrigt. En förutsättning för en bra honungsskörd är inte kupans konstruktion utan rätt bimängd vid rätt tillfälle. Vaxbygge ingår i binas liv och det inkräktar inte på honungsskörden. Ett bisamhälle som inte får utlopp för sin bygglust är inte i harmoni och det påverkar den övriga verksamheten samt göder svärmlusten.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #83 skrivet: 07 feb-14 kl 19:53 »
Hej

Ännu en bit längre med utrustningen...för att kunna lyfta Warréramar för nadiring dvs sätter till en ram under befintliga, så kan en hiss hjälpa:

350 kronor och en rolig dag i "snickarboa"...

Hoppfallera...

forestman78

• Södermanland
« Svar #84 skrivet: 09 feb-14 kl 16:38 »
Snyggt jobbat! Ska du ha hjul på den också för att köra runt mellan kupor?
Biodlande torpare med hund och gäss.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #85 skrivet: 09 feb-14 kl 17:48 »
Hej Forestman

Tack, och möjligheten för hjul finns med i tanken...men först skall jag testa utan.
Hissen väger jo inte så "his(s)kligt" mycket... ;)

I går hittade jag en gamal saftmaja för en femtiolapp, bra att ha för vaxsmältning.

Idag så tillkom två fotställningar...långsamt men säkert växer utrustningen.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #86 skrivet: 13 mar-14 kl 20:05 »
Hej

Sakta men säkert närmar sig tiden då dessa kupor skall fyllas med liv...

Tack vare Janos egna erfarenheter med in- och övervintring, så är jag än mera övertygat om att Warrés kupa är väl genomtänkt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163494.0
Hans inlägg tycker jag är mycket läs- och begrundansvärda och jag vill tacka Jano än en gång för "sharing his expieriences"!!!

Dessutom fick jag i Thomas D. Seeleys bok "Wisdom of the Hive" ännu en fingervisning om att "nadiering", dvs undersättandet så som Warré propagerar , av en låda är mera birätt än att sätta en skattlåda ovanpå.

Förvisso så ger det senare möjligheten till en större skörd eftersom enligt undersökningar så fyller bin dessa snabbt. Ju större dessa är, desto mera samlas det dessutom.

Men, eftersom detta i ordet rätta bemärkelse är -tvingat, så fattas det just bin till andra uppgifter enligt samma källa...att det medför andra, mera negativa inverkningar med sig är tämligen glasklart för mig.
Bortsett från att det förstör kupklimatet dessutom.

Biodlaren ökar helt enkelt stressen för bisamhället genom "supering"...

Lars i skogen

« Svar #87 skrivet: 13 mar-14 kl 23:36 »
Det är alltid intressant med "nya" driftsformer.

Om jag förstår det rätt är det bara Johan Ingjald som använt Warre i denna tråd? Min fråga är hur samhällena kan hantera riktigt starka drag. Jag tycker att de inte skulle hinna flytta yngelklotet nedåt tillräckligt snabbt, få platsbrist, och svärma. Några erfarenheter eller tankar om det?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #88 skrivet: 14 mar-14 kl 00:12 »
Men, eftersom detta i ordet rätta bemärkelse är -tvingat, så fattas det just bin till andra uppgifter enligt samma källa...att det medför andra, mera negativa inverkningar med sig är tämligen glasklart för mig.
Bortsett från att det förstör kupklimatet dessutom.Biodlaren ökar helt enkelt stressen för bisamhället genom "supering"...

Ja, om bina kunde prata så skulle de tacka dig för att de får jobba i ett uppförsbacke  :-\ ::) :'(

mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #89 skrivet: 14 mar-14 kl 00:16 »
Jag som inte kan bin, men ofta tittar på era sidor, blir lite orolig att de smala höga husen skall välta. Är de stormsäkra?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #90 skrivet: 14 mar-14 kl 07:08 »
Hej bäste drängen

Risk finns...men så finns det även spännband...
Erfarenheten från andra visar dock att är de fyllda, så blir de rätt stabila.

Vad sägs då om dessa torn som finns i Ryssland?

@ Edward
Du måste har missförstått det hela...vid nadiring så ger man bina möjligheten att jobba i just "nerförsbacke".

@ Lars
Har du tänkt på att svärmning är en av biets starkaste överlevnads- respektive fortplantningsstrategi?
En strategi som den "duktige" biodlaren gör nästan all för att bli av med...om dessa försök ur biets synvinkel är så lyckade kan (och skall) ifrågasättas enligt min mening.
Hur det går när det är starka drag...väl, det kommer att visa sig...man kan jo alltid sätta på en låda 

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #91 skrivet: 14 mar-14 kl 07:22 »
Konstigt datum på bilden, undrar om det är ett avfotograferat foto?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #92 skrivet: 14 mar-14 kl 07:28 »
Hej Olof

Inte en susning...men enligt egen erfarenhet från ryska hamnar vet jag att deras datumformat är en aningens "egendomlig".

Här är länken i alla fall: http://www.pchelhom.ru/index/0-4

Magnus24

• Skåne
« Svar #93 skrivet: 14 mar-14 kl 08:26 »
Datumet i Exif-datan stämmer med datumet på fotot, så det är väl inget konstigt med det? Troligtvis pålagt i Samsung-kameran utan att fotografen vet hur man stänger av det. Ser likadant ut på annat foto från samma kamera: http://burinspca.com/wp-content/uploads/2013/10/096.jpg
/Detektiven

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #94 skrivet: 14 mar-14 kl 12:48 »
Hej igen

för de som tycker att Warré kupor liknar "torn", så vill jag rekommendera Seeleys artikel angående biets eget val av ett näste i naturen:

http://www.beeculture.com/content/HoneybeeDemocracy.Seeley.BeeCulture-Final.pdf

Om man jämför hans observationer med Warrés kuputformning så finns det många slående överensstämmelser som exvis volym, flusterstorlek och placering, väderstreck, mm.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #95 skrivet: 14 mar-14 kl 15:01 »
Om trädet faller över kommer de att flytta? Eller bor de kvar i den horisontala utrymme?

Efter som ni vurmar för allt skall vara så "naturligt " enligt "era" normer så utgår man ifrån att ni inte använder eldrivna verktyg, de kan ju drivs av olje,kol,atom kraft!
Och när ni hand sågar allt så äter ni endast ekologiska inhemska producerade säsongs mat varor för att få energi att orka såga eller? Är det bara bina som ska tvingas tillbaka till förra istiden.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #96 skrivet: 14 mar-14 kl 15:37 »

@ Lars
Har du tänkt på att svärmning är en av biets starkaste överlevnads- respektive fortplantningsstrategi?
En strategi som den "duktige" biodlaren gör nästan all för att bli av med...om dessa försök ur biets synvinkel är så lyckade kan (och skall) ifrågasättas enligt min mening.
Hur det går när det är starka drag...väl, det kommer att visa sig...man kan jo alltid sätta på en låda 

Ja men då kan du väl låta dina bin svärma så mycket det bara går. Det måste väl vara mest naturligt?

Du tänker ju ändå använda ett kupsystem i din biodling, och det bygger på att det finns en biodlare som vill utnyttja bina. Du ska nog inte överdriva hur stor skillnaden är mellan Warré och ett ramkupesystem.
Men är du inte intresserad av att diskutera det du ger dig in på ska inte jag vara den som är den.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #97 skrivet: 14 mar-14 kl 15:40 »
Här ser man hur man sätter en låda under en warre stapel det tar denne gubbe 5minuter +

Från att jag tar bort täck plasten från mina kupor tills att jag har lagt på en ny låda och tak tar det ca 10secunder.

Bina oftast hinner inte ens reagera och märka att jag har öppnat kupan och lagt på en till låda.  ;)

Man kan undra vilka som störs mest?  ::)

Under supering a warre hive

mvh Edward  :P

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #98 skrivet: 14 mar-14 kl 16:23 »
Datumet i Exif-datan stämmer med datumet på fotot, så det är väl inget konstigt med det? Troligtvis pålagt i Samsung-kameran utan att fotografen vet hur man stänger av det. Ser likadant ut på annat foto från samma kamera: http://burinspca.com/wp-content/uploads/2013/10/096.jpg
/Detektiven

Det var datumet i förhållade till motivet jag reagerade på. Den 25:e februari blommar inte solrosor i Ryssland. Så antingen är kameran inte inställd på rätt datum, eller är det ett avfotograferat foto eller är det från södra halvklotet. Egentligen inget konstigt något av det.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #99 skrivet: 14 mar-14 kl 16:39 »
Hej Olof

Kanske detta stämmer bättre...från samma hemsida... ;D

« Senast ändrad: 14 mar-14 kl 18:34 av Kap Horn »

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser