Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven fårägare behöver förbereda sig för vintern  (läst 4683 gånger)

rimfrost

• Småland
Jag har i sommar skaffat 6 tackor. Förtsa gången jag håller får. Jag har lite frågor...
Hur sköter jag smidigast vatten under vintern inne i fårboxen? Flera hinkar som hänger på väggen? En stor balja blir svår att tömma och rengöra inne i boxen. Ställer man hinkar på golvet välter som väl ut dem?  Hur gör ni?
Vad behöver man när man ska raka och klippa klövarna smidigast? Förutom klippmaskin och klövsax då ;) finns det nån smidig ställning eller liknande som man kan bygga?
Andra vintertips?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Nybliven fårägare behöver förbereda sig för vintern
« Svar #1 skrivet: 21 aug-13 kl 14:42 »
Ohoja,
välkommen i fårklubben ;D ;D ;D
Låter som du har ungefär samma storlek på besättningen som oss. Jag har byggt ett litet fårhus då jag inte har någon ladugård eller liknande. Kör med djupströbädd (halm) och delar av vid behov mha. fårgrindar (några köpta och några snickrade). För höet använder jag mig av galvade höhäckar (vilka jag eg. inte gillar då det blir en del spill)... Bättre med hemmasnickrade höhäckar med en "spill/foderbricka" under. Vattnar med hinkar och eller baljor. Hinkarna har jag gjort hållare för så de hänger på/mot väggen/grinden vilket funkar bra. Mineraler & saltsten har jag i hållare på väggen.
Klövsax, en billig bra investering och om du inte försett dig med diverse "bra o ha" grejor så rekommenderar jag även ett startset  från LG-produkter  (finns säkert andra) inför kommande lammning. Fårsax (el.) och även en för manuell klippning är bra. Den senare även om man behöver klippa rent av någon anledning (efter diarréer, smuts, tovor etc), men det duger bra med en vass kökssax för det. Elsaxen är bra och har du inte gått en kllippkurs så gör det innan du börjar! Du vill inte stå där med en tacka med avklippta senor i bakhasorna eller så och tvingas till nödslakt! Även Lammningskurser är bra, sök och gå!
Nåja även Sjödins Fårboken är bra att ha som bibel och uppslagsverk. Skriften fåråret är också att rekommendera - den fick jag på en av kurserna jag gick, där står lättfattat allt som sker och behöver göras under hela året - riktigt praktisk och bra.
Lycka till!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

rimfrost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 16:22 »
Tack för mkt bra info! :) Jag är van vid att klippa hästar men de står ju still så jag får försöka hitta en kurs! :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

tesåpa

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 16:52 »
De flesta jag känner hyr in klippare.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 21 aug-13 kl 17:26 »
För sex får är ju kringkostnaderna för att hyra in en klippare betydande. Om man köper en vanlig handsax så klarar man det bra. Dessutom lär man känna djuren på kuppen. Jag klipper dem fastbundna, jag sitter ofta på en stol brevid.  En klövsax är också nödvändig. Jag har iaf inte hittat de där sekatörerna som är lika bra.

När det gäller vinterboning så är det viktigt att alla fåren kommer åt att äta utan att behöva trängas. Som vattenbalja har jag använt Biltemas trekantiga hinkar. Ställer dem bara på bädden. Det är ytterst sällan de har vält den.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-13 kl 18:06 »
Nej, det är betydligt vanligare att de råkar skita i den :o :(
Får är väldigt renliga djur - de dricker inte vatten om det är det allra minsta förorenat. Jag ställer alltid in två hinkar av just den anledningen... Det ska finnas en hink kvar som det går att dricka ur ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-13 kl 19:23 »
En varning kan vara på sin plats angående baljor och hinkar inomhus, häng upp hinkarna och ta bort ev. baljor i lamningstider, det händer att lamm dränker sig i  :'(
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

rimfrost

• Småland
« Svar #7 skrivet: 21 aug-13 kl 19:37 »
Tack för alla tips!
Jag hade hoppats på att kunna använda samma klippmaskin som jag använder till hästarna. Den ska vara till de flesta lantbruksdjur enligt bruksanvisningen. Men det kanske är annorlunda med lockig päls?

tesåpa

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 aug-13 kl 19:39 »
För sex får är ju kringkostnaderna för att hyra in en klippare betydande.
Vi går ihop med grannarna och bokar in klipparen samma dag så blir det mindre kringkostnader.
Gå på kurs + köpa klippmaskin är väl inte gratis det heller?

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 aug-13 kl 19:46 »
Kurs vet i faan om man behöver gå för att klippa några tackor, men en klippmaskin är ju enligt mig nödvändigt..

rimfrost

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-13 kl 21:26 »
Har blivit erbjuden att vara med vid klippning på den gården där vi köpte tackorna, kanske duger lika bra som kurs?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 aug-13 kl 16:10 »
Har blivit erbjuden att vara med vid klippning på den gården där vi köpte tackorna, kanske duger lika bra som kurs?

Ja. Där jag bor (jämtland) ordnar länsstyrelsen gratis en dags klippkurs på en gård nu i september så du kan väl fråga länsstyrelsen där du bor om de inte ska ha något liknande? De har massor av aktiviteter här, helt gratis, som studiebesök på eko-gård, hur man slår med lie etc. De ska förstås klippa med elsax på kursen så jag ska gå. Själv klipper jag mina får med vanlig fårsax och det är inte svårt alls utan det är bara att klippa, jag har inte gått nån kurs men man får ju vara lite försiktig vid bakbenen. Sen ska jag nog skaffa en riktig klippstol för det är inte lätt att få fåren att stå stilla när man som mig är ganska långsam på att klippa.

http://www.lansstyrelsen.se/JAMTLAND/SV/LANTBRUK-OCH-LANDSBYGD/LANTBRUK/RIKARE-ODLINGSLANDSKAP/Pages/index.aspx

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 23 aug-13 kl 06:51 »

Hej,om du blivit inbjuden så är dom nog beredda på att lära dig vad du behöver veta ;) Ta tillfället! Kurser i all ära men det finns inte så många att anmäla sig till i varje län...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 23 aug-13 kl 07:09 »
Har ju själv skaffat får i sommar :)
Så jag vill följa tråden för tipsens skull!

Hade tänkt prova att handklippa, har bara 4 som ska sparas över vintern så det känns inte oöverstigligt arbete.

Får man tjuva tråden för en fråga?
Asch, jag testar!! ;)

När, på ett ungefär, klipper ni fåren på hösten?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 23 aug-13 kl 09:44 »
ang vattenfrågan så har jag byggt en isolerad låda där det sitter en 40w glödlampa i och två spänner nerfällda i den så att de inte fryser.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 23 aug-13 kl 09:53 »

När, på ett ungefär, klipper ni fåren på hösten?

Vi brukar klippa runt månadsskiftet september/oktober. Om det blir senare brukar vi inte klippa årslammen. Upplever dem som lite känsligare för regn och kyla som är det väder vi brukar ha på hösten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

rimfrost

• Småland
« Svar #16 skrivet: 23 aug-13 kl 12:44 »
Jag har förstått att det är gynnsamt att klippa nån gång i oktober innan man betäcker. O sen en gång på vårvintern under magen för att det ska vara lätt för lammen att tutta. :)

hustran

« Svar #17 skrivet: 23 aug-13 kl 12:50 »
jag gör som eriksvenzzon.en isolerad låda med lampa. Givetvis så står den utanför bädden. Ett hål i grinden för huvuden,inget skit i vattnet.  ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 23 aug-13 kl 14:36 »
Kurs vet i faan om man behöver gå för att klippa några tackor, men en klippmaskin är ju enligt mig nödvändigt..

Det kan vara bra att gå en kurs. Man får lära sig hur man sätter tackorna på bästa sätt, hur man lyfter dem (om det behövs) hur man klipper. Det är inte så lätt att klippa så att man kan använda ullen, att inte göra "dubbelklipp" t ex. Man får också lära sig hur man klipper samtidigt som man vänder på fåret, så att det blir så lätt som möjligt. Man kan ju få för sig att skaffa flera tackor.
Åsenfår, hundar och katter

tåppon_co

• Finland
« Svar #19 skrivet: 07 sep-13 kl 07:10 »
Vi brukar klippa runt månadsskiftet september/oktober. Om det blir senare brukar vi inte klippa årslammen. Upplever dem som lite känsligare för regn och kyla som är det väder vi brukar ha på hösten.

Om du ska betecka i höst/vinter och kliper baggen innan så släpp inte in honom direkt efter klippningen utan låt han få "lite hår på bröstet" igen vänta alltså gärna ett par veckor, tackorna är mer intresserade av en bagge med lite hår ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser