Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inställning kvarn.  (läst 1364 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
inställning kvarn.
« skrivet: 20 aug-13 kl 22:50 »
Efter sju sorger och åtta bedrövelser har vi äntligen fått tag på en spannmålskvarn. Med ny sladd och lite smörjning startar den och maler korn till halvgrovt mjöl. Bra så långt.

Vad jag inte begriper är hur jag ställer in grovleken. Jag inbillar mig att reglagen A och B i bilden har med saken att göra? B verkar vara en justerskruv som ska gå emot annhållet C. A sitter på en gängstång och pressar den gula cylindern under vredet nedåt. Begripligt?

Alltså: har dessa pryttlar med grovleksinställningen att göra och hur fungerar den? Kvarnen är av det danska märket Skjold och gissningsvis från sextiotalet.

LeCiffre

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 20 aug-13 kl 23:40 »
Men själva kvarnen är väl utanför bild. Till höger?  Om det är en hammarkvarn så sitter det ett såll i den som reglerar grovleken. Man byter såll alltså. Men det är lite svårt att se med ledning av bilden.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: inställning kvarn.
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 08:18 »
Det är en skivkvarn (rätt ord?). Skivorna är till vänster i bild "d" och kåpan över skivorna är avplockad.

Längst till höger är drivningen.

LeCiffre

  • Gäst
SV: inställning kvarn.
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 18:59 »
Ok, ja, det heter skivkvarn. Men det är svårt att hitta uppgifter om en så pass gammal. Men principen lär ju vara samma som på nya, dvs att man ställer in hur hårt skivorna ska gå mot varandra.
Och säkert är det de reglagen som har med saken att göra.

Man skulle ju kunna tänka sig att den lodräta skruven med ratt på, trycker mot en kona inne i, som reglerar skivan, och att den andra är nån låsskruv som ska hålla fast när man bestämt sig.

Men det är ju mest gissningar.. det kan lika väl vara tvärtom  :)

Du får prova dig fram helt enkelt.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: inställning kvarn.
« Svar #4 skrivet: 22 aug-13 kl 11:38 »
5-56 och stor-hammaren löste problemet! Man lossar den gula ratten och använder stången under som handtag. Vrider man den kring kvarnens axel ändras avståndet på skivorna. Den lilla skruven verkar vara ett stopp för minsta avstånd mellan skivorna.

Hur tätt kan man ha skivorna? Ska de kunna rotera helt fritt (ganska grovt malet) eller är det "ok" om dom tar i lite när dom roterar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser