Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodra med fjolårets hösilage?  (läst 4818 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Fodra med fjolårets hösilage?
« skrivet: 19 aug-13 kl 11:47 »
Någon som har erfarenhet kring detta?
« Senast ändrad: 19 aug-13 kl 12:25 av Midsommaren »

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Fodra med hösilage som har fjolårets analys?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-13 kl 11:57 »
Ehh ? Är det fjolårets hösilage med ? Då är det inte foder längre då är det risk för mögelsporer och annat i det så inte fodra med sånt .

Är dt årets foder och en analys för foder från samma åker i fjol så är det inget att lita på för det är årets väder och gödseltillgång och skörde tidpunkt mm som bestämmer vad som finns i fodret .

Så förklara lite bättre först men det låter som om nån försöker att lura dig att köpa skit för dyra pengar .

EmblaAsk

SV: Fodra med fjolårets hösilage?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-13 kl 21:51 »
Jag fodrar ofta med fjolårets hösilage, det brukar gå bra. Det blir nästan alltid så att man har några balar kvar vid betssläpp, man vill ju inte att det ska ta slut innan det finns bete.Bara plasten är hel så håller sig fodret fint. Jag börjar alltid med gamla balar på hösten och gör slut på dom innan jul för det mesta. Jag producerar mitt foder själv så jag vet vilken kvalitet dom höll när dom var färskare så jag vet att det inte är sämre foder.

Däremot får man ju kolla noga att dom är OK, man så är det ju med alla balar!?

Att köpa fjolårets balar däremot är jag tveksam till.... Då måste det vara ett bra pris så att man "har råd" att kassera en massa om det inte är bra. Dessutom blir plasten skör när den är lite äldre vilket ofta gör att den skadas när man flyttar äldre balar. Dom blir dom transportskadade oh förstörda om man köper och flyttar dom.... Möjligen att jag skulle köpa om dom finns nära så att man kan hämta en och en allt eftersom man gör åt dom och att man har en bra deal med säljaren att man slipper betala för de som inte är bra....

bo_i_dala

SV: Fodra med fjolårets hösilage?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 19:30 »
Hej!

Om plasten är hel är det ok, näringsvärdet har minskat lite avseende vitaminerna, energiinnehållet i princip oförändrat, jämför med helkonserver......

Har aldrig kasserat balar bara av åldersskäl, jag använder fjolårets balar först, en och annan är kass- har då hål i plasten.

Om du ska köpa så avtala att de dåliga balarna inte måste betalas.

Kan bli väldigt ont om grovfoder iår- iaf om man bor i skaraborg...

mvh/ bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

1593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser