Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis till höns?  (läst 28714 gånger)

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Potatis till höns?
« skrivet: 19 feb-07 kl 18:52 »
Som nybliven hönsägare så läser jag om hönshållning. Detta medför att jag får en massa information om vad man ska göra och inte göra.

Jag har precis läst både i bok och på nätet att kokt potatis och kokt potatisskal går bra att ge hönsen, men man skall ALDRIG ge rå potatis till höns. Kokt potatis har samma näringsvärde som säd står det, men inget sägs om vad det är för något i rå potatis som inte är bra.

Kanske någon av er vet svaret!

Tacksam för alla tips!!
Älskar djur... människor också!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Potatis till höns?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-07 kl 21:14 »
lite mera om kokt potatis  :)

150 gram kokt potatis motsvarar 37 gram säd.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 09:42 »
I somras så åt mina hönor gärna kokt potatis men nu har de gått och blivit kräsna. :P
De äter inte av den trots att det är egen odlad icke besprutad och jag tycker att den är jättegod.
Så mycket fick de inte så att de har tröttnat på den tycker jag.
Kålrot är inte heller något som de är så förtjusta i.
Dessa två produkter trodde jag tillhörde något som höns gillade, men smaken är väl som baken. :-[
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 dec-07 kl 14:07 »
Jag tycker mina äter allt...
De får lite då och då men olika saker hela tiden så det blir väl nyhetens behag varje gång kanske.
Vi fick en hel del "hönspotatis" i år, smått smått som jag då och då kokar en gryta o tar med mig ner.
Det blir livat värre av det.
Har aldrig testat att ge dem samma sak varje dag, mer än allfodret då.

mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jan-08 kl 10:21 »
Hej på er  :)

Nu är det så att era hönor troligen varken är kräsna eller bortskämda  -de är smarta!  ;D

Potatis är inget bra fodermedel... Innehåller förmycket vatten. Ska en höna få i sig samma näringsvärde från potatis som hon gör av spannmål måste hon äta 4ggr så mycket ..dvs en normal höna äter ca 100 g spannmål per dag + övriga mineraler och näringsämnen... ska man ersätta detta med potatis så måste hon äta 400g potatis istället ( utöver mineraler o näri..)  

Höns klarar fint att plocka i sig rätt mängd av allt de behöver om de får möjlighet, även värphybrider! Era hönor har alltså insett att potatis mest fungerar som bukfylla. Visst är det gott ett tag och mätt blir man... men så är det ju med godis också  ::)

Lått för alldel hönsen ha sitt lördagsgodis i fortsättningen också... men snåla inte på spannmålet -hönsvärldens "potatis"  ;)

mvh Simon  

inanna

GrönPotatis till höns?
« Svar #5 skrivet: 27 apr-08 kl 14:44 »
Jag är sugen på att skaffa höns men har mycket räv i trakten och fasar för att komma ut till blodbad på morgonen. Vill helst ha lösgående hönor.

Jag läste för många år sen i en bok om hönshållning att man kan använda kokt potatissom foder till ca 50% även grön potatis skulle hönsen klara.
Jag har ekologisk potatisodlare i närheten o kan lätt få tag på sån potatis.
Någon som provat det?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 apr-08 kl 14:49 »
Lösgående höns + räv (eller andra rovdjur) = förluster.

Vi ger hönsen potatis och de äter det gärna, men det lär bli en väldigt proteinfattig kost om 50% utgörs av potatis.

inanna

« Svar #7 skrivet: 27 apr-08 kl 17:23 »
Jättebra!
Här finns ju det jag vill veta, hittade inte den här tråden när jag letade.
Gärna potatis alltså men inte för mycket.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 09 dec-08 kl 21:22 »
Mina höns äter gärna potatis, både oskalad och skalad går ner.
« Senast ändrad: 10 dec-08 kl 18:10 av Nettis »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 09 dec-08 kl 21:36 »
Jag trodde inte de kunde tillgodogöra sig näringen i okokt potatis?

Vi äter inte mycket potatis, max ett par gånger i månaden, och de gångerna har jag tänkt att jag ska koka och testa och ge dem, men det har aldrig blivit av, kanske lika bra att skippa då, så bortskämda som mina hönor är...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 dec-08 kl 13:33 »
Jag brukar koka potatisen med skalet på.. det som blir över får hönsen och det går ner ;D Däremot så vägrar dom äta råa morötter.. både skal och rivna.. kokta kan däremot funka :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 10 dec-08 kl 18:12 »
Vi skalar vår potatis. Sen kokar vi skalen till hönsen som de får tillsammans med överbliven potatis. Det är mycket uppskattat. Jag ger dem inte rå potatis utan jag kokar allt.

Lena A

« Svar #12 skrivet: 11 dec-08 kl 09:32 »
Jag har också försökt ge mina hönor kokt potatis. Ingen av dem gillar det. En höna äter rå morot men ingen annan gillar morötter. En del gillar paprika, andra inte. Det verkar som om hönor är som folk i allmänhet  :), att vissa tycker om en del saker medan andra föredrar annat.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 02 jan-09 kl 23:52 »
Om jag har förstått rätt så har inte potatis speciellt bra näringsvärden för höns. Så det kanske inte är värt arbetet att locka i sdem mat som de inte gillar?

Potatisskal är utmärkt i komposten!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

torpare2

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 30 jan-09 kl 21:16 »
Jag ger ofta kokt potatis som blir över på jobbet. Måste hacka det i småbitar för att de inte ska slänga runt det för mycket på golvet. Men då slinker det ner liksom skal från kokt potatis. Enbart skal brukar de däremot tröttna ganska fort på.
Enligt min hönsbok är potatis likvärdig med korn. Och det nyttigaste sitter ju utan tvekan i skalet. Prova kanske att hacka riktigt små bitar.

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 sep-11 kl 17:07 »
Men man får se upp så man inte ger för mycket av potatis
man säger att, maxgiva är 150 gram per dag det motsvarar ca 37 gram säd.

varför?

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 26 sep-11 kl 17:43 »
Jag undrar också om varför man inte ska ge för mycket potatis.  Om det gäller kokt potatis alltså (rå vet jag har något slags gift i sig, nåt annat än solanin alltså. Solanin  går inte bort vid tillagning). Räknat på torrvikt har potatis lika mycket protein som säd, och jag har läst att potatisprotein är av god kvalité  för höns.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 27 sep-11 kl 00:10 »
Potatis är ju inte samma sak som Potatisprotein!

Potatisproteinkoncentrat är de torkade proteinrika resterna från stärkelseframställning.
Det potatisprotein som går att köpa i Sverige är  importerat, huvudsakligen från
Frankrike och Tyskland.
Restprodukterna  från svensk stärkelsetillverkning säljs i sin helhet som potatispulpa, det vill säga den blöta oförädlade restprodukten, och man har för små volymer för att vilja förädla till potatisprotein.
Potatisprotein är ett högvärdigt foder med mycket hög proteinhalt och en aminosyrasammansättning som är likvärdig med fiskmjöl.
En begränsande faktor kan vara att potatisprotein innehåller solanin, som är giftig, och man bör därför inte utfodra stora mängder. Strukturen kan också vara bekymmersam  ur utfodringssynpunkt, eftersom  potatisprotein är ett mycket fint mjöl som lätt dammar och är svårt att blanda.
Potatisproteinet har ett ganska högt pris och används mest i ekologiska foder.

Kokt potatis innehåller endast 9% protein kg/ts
Potatisprotein innehåller 79% protein kg/ts

Varför man inte ska ge mycket kokt potatis, är för att hönan då får för lite protein!
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 15:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 sep-11 kl 17:03 »
aha, ja då kan jag i lugn o ro fortsätta ge dom potatis.

flatberget

• Ångermanland
Potatis??
« Svar #19 skrivet: 12 maj-12 kl 09:31 »
Kan man ge råpotatis till hönor eller ska man koka de först?? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser