Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckning på 23 dagen???  (läst 4564 gånger)

lindelou

• -
Äggkläckning på 23 dagen???
« skrivet: 18 feb-07 kl 20:33 »
Jag har tidigare kläckt fram åtskilliga kullar med mycket bra resultat i en covatutto 24 och har nu "bytt upp mig" till en covatutto 54. Ingen av kycklingarna kom ut i tid och det blev bara drygt 20 % utdelning:-(  Idag på 23:e dagen (och då är det 2,5 dygn över tiden från iläggningen)har hälften av dessa kläckts och igår andra hälften på 22 dagen.....Det verkar som dom är försenade,inte färdiga liksom.Vad är fel?
Nästan 90% var befruktade på första genomlysningen och på andra veckan såg fortfarande allt bra ut.Men något verkar ha hänt efter det?Kan det vara fel temp? Tempen är förinställd av Högberga.....Vatten har funnits och äggen är vända regelbundet och har jag tagit i dom så har det varit med rana händer opch så lite som möjligt.Dom har inte haft svårt att ta sig ur äggen,så jag tror inte det är skalet,dom är liksom_sena_.....Tips?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Äggkläckning på 23 dagen???
« Svar #1 skrivet: 18 feb-07 kl 21:41 »
Kan det vara fel temp? Tempen är förinställd av Högberga..... Tips?
Låter som för låg temperatur. Ring till Högberga och beskriv problemet. Säkert kan dom lösa det åt dig   :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-07 kl 21:52 »
Man kan sällan lita på vare sig termometer eller hygrometer i en kläckare. Jag har alltid en kallibrerad hygrometer och en annan termoter för att kolla av så det stämmer.  

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 18 feb-07 kl 22:03 »
Jag har en digital termometer/hygrometer med min/max funktion som fungerat bra hos mig. Sjunker tempen t.ex. under natten så ser jag det efteråt, genom att kolla min/max. Och så ställer jag i ordning maskinen ett par dagar innan och kollar noga om allt stämmer innan jag får/lägger i äggen.

lindelou

• -
« Svar #4 skrivet: 20 feb-07 kl 20:50 »
Prova att lägga ut en annons om avelsägg på annonser/djur önskas här på alternativ.Du kan "smygläsa" på andras annonser här och få lite tips också.

Drevern

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 feb-07 kl 22:49 »
Byter kläckaren luft som den skall, om inte så dör embryot.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-07 kl 13:01 »
*nyfiken* vad svarade Högberga ?
byter dom ut kläcken åt dig  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lindelou

• -
Tack för alla svar!
« Svar #7 skrivet: 21 feb-07 kl 15:23 »
Jag ska mäta temperaturen idag för jag lade i en ny omgång ägg i går och tänkte att det skulle stabilisera sig innan jag mäter.Jag har flyttat kläcken in i rummet,om drag från ett närliggande fönster har kunnat påverka och jag gissar att Högberga kommer att rekommendera mig att försöka ställa om tempen.Jag ska ringa när jag mätt. Blir det samma denna gång så lär jag skicka tillbaka den:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser