Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krossad syrad havre  (läst 1838 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Krossad syrad havre
« skrivet: 26 nov-12 kl 21:44 »
Jag menar "klämd" eller "krossad"  havre/vete/korn. Ej behandlad med något. Hur var det med tillskottsvitaminer.
Jag brukar ge multivitamin en gång i veckan på vintern när det inte finns något grönt ute.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogsbonne

• Värmland
SV: Krossad syrad havre
« Svar #1 skrivet: 26 nov-12 kl 21:55 »
Jag har krossad havre som är syrad och jag köpte den för någon månad sedan och den funkar fortfarande och eftersom den är syrad så ger jag lite multivitamin då och då nu har jag köpt en dunk med e-selen istället.
varför skulle inte syrat spannmål kunna klara sig mer än 1 vecka? man syrar ju oftast för att det var blött när man skörda eller för att det ska hålla sig längre.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-12 kl 06:08 »
nej det har det inte för jag har det till hönsen och det är lika som när jag köpte det man syrar för en orsakt för att det ska hålla sig längre när det var blött när man skörda

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 nov-12 kl 13:26 »
Syrning började man med  för att det var billigare än att varmlufts torka den..  Och när man krossat den har den kort hållbarhet!
« Senast ändrad: 27 nov-12 kl 13:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 18:40 »
hur vet man om det är dåligt eller inte vårat ser exakt lika nu som när vi köpte det

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 nov-12 kl 19:51 »
Färgen brukar bli ngt mörkare. Men det är väldigt svårt att "se" med ögat att den är dålig! Skulle den t.ex lukta konstigt är den rejält angripen av mögel :(
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 nov-12 kl 20:20 »
ok det är inget fel på vårat syrade havre så det håller sig längre än en 1 vecka det vet jag.
vart kommer din källa ifrån? skicka görna länk...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 nov-12 kl 20:47 »
Den krossade syrade spannmålen har en hållbarhet på någon vecka.   Den okrossade syrade har en hållbarhet på ett år om den lagrats rätt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-12 kl 21:18 »
då har vi någon utomjordisk syrad havre för det är absolut inget fel på den vi har och den är 1-2 månader

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 27 nov-12 kl 22:05 »
Varför krossar du så mycket åt gången ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 28 nov-12 kl 06:21 »
för jag köpte så mycket som möjligt när vi ändå åkte och hämtade

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #11 skrivet: 28 nov-12 kl 10:34 »
Den krossade "håller" längre än en vecka.. men..
Viaminer och energi innehåll börjar att minska.. Så men kan säga att den blir lite mindre bra  ;)

Det finns inget som säger att krossad säd har lättare att få mögelangrepp..
Rätt lagrad så härsknar inte fettet..

Men som sagt .. näringsvärde och energiinnehåll i tre månader "gammal" krossad säd är lägre än i "nykrossad" eller hel säd.. så man kan få öka givan något. (hur många procent har jag ingen aning om..)

Håll koll på all säd så den inte blir dålig... möglig helsäd är lika farlig som möglig krossad säd..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 28 nov-12 kl 11:08 »
Den krossade "håller" längre än en vecka.. men..
Viaminer och energi innehåll börjar att minska.. Så men kan säga att den blir lite mindre bra  ;)

Det finns inget som säger att krossad säd har lättare att få mögelangrepp..
Rätt lagrad så härsknar inte fettet..

Vad?
Vi pratar om syrad krossad säd och den får lätt mögelangrepp eftersom syran bryts ner eftersom tiden går. Man rekomenderar att göra ett hygieniskt test (testa av mögel) av den efter 4-5 månader.
Krossad, syrabehandlad spannmål bör inte lagras mer än någon vecka.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogsbonne

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 28 nov-12 kl 16:34 »
jaja om jag kunde köpa hel skulle jag gjort det för det tar hälften så stor plats men det var lättare att hämta det krossade där vi köpte det och det kostade 2 kr kilot för havre/korn

Dela detta:

* Inloggade just nu

964 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser