Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Malayer ihop med andra raser?  (läst 2061 gånger)

melanessla

• Gäst
Malayer ihop med andra raser?
« skrivet: 11 aug-13 kl 09:55 »
Jag tycker att stora malayer är riktigt snygga och coola! Och planen är att försöka få tag på ägg eller kycklingar nästa år.
Men jag har inte lyckats hitta så mycket info om malayer. Nånstans läste jag att de är känsligare för kyla än många andra raser. Stämmer det ?
Om jag får tag på denna ras till nästa år så tänkte jag ha dem tillsammans med mina andra höns för det mesta. Jag har en blandad grupp med åsbo, barnevelder och isbar-araucana. Funkar malayerna ihop med dessa tror ni?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Malayer ihop med andra raser?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-13 kl 08:57 »
De allra flesta kamphönsraser är så kallade "hard featherd" dvs de har korta hårda täckfjädrar och väldigt lite underdun. Dessutom har de oftast kala partier på skuldror, bröst och lår. Därför tål de inte kyla & väta lika bra som en höna med stor och fluffig vatten avstötande dunjacka ;) Däremot är de inte överdrivet känsliga utan klara kallt väder så länge det inte blir för många minus och altför busigt väder. Jag har inte haft Malay men har dock O Shamo, Ko Shamo och har haft Yamato Gunkei. Tre andra Hard feather raser. Dessa har jag haft och skött som mina övriga höns året runt men jag bor i Skåne (zon 1) och här är ju inte vintrarna lika kalla som längre norr över.

Att ha djuren ute i snö och ett par minus är inget som helst problem. Däremot märks det att de hellre stannar i vind och regnskydd om det blåser mycket eller regnar när temperaturen ligger runt eller under nollan.

Angående tupparna så kan jag inte tala för Malayerna men mina raser har oftast gått att ha lösa tillsammans med andra tuppar och att ha flera tuppar av samma ras tillsammans. Jag vet dock att det kan skilja mellan individer och en tupp som kommer från mina avelsgrupp som en bekant har går inte ihop med någon annan tupp :P Detta trots att tuppens släktingar alltid har gått i "familjegrupp" med två tuppar och ett gäng med hönor. Dessutom kan de ibland utveckla agg mot en speciell annan tupp och funka hur bra som helst med alla andra.... Det har jag också råkat ut för :P 

Hönorna är också rätt dominanta och som kuriosa kan jag berätta att nu när jag släppte ut alla mina höns ut avelsgrupperna så var det mina O Shamohönor som slogs mest ;) De var rätt trötta på kvällen efter att ha utmanat andra hönor och tuppar hela dagen ;) Men nu när alla vet vilka som bestämmer i hönsgården är det lugnt :)

Mycket roliga raser är det i varje fall och väl värda att hålla några djur av bara för sitt höga nöjer skull :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

melanessla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-13 kl 17:22 »
Tack Azoo-lina för jättebra svar.
Då bör det funka bra här i småland oxå om de har förstånd nog att stanna inne på vintern när mina nuvarande höns glatt springer runt ute fast det är 15 minus.
Jag kollade även på O Shamo nu, och de är ju lika coola.
Får se vad jag får tag på nästa år helt enkelt.  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 aug-13 kl 08:16 »
Tack Azoo-lina för jättebra svar.
Då bör det funka bra här i småland oxå om de har förstånd nog att stanna inne på vintern när mina nuvarande höns glatt springer runt ute fast det är 15 minus.
Jag kollade även på O Shamo nu, och de är ju lika coola.
Får se vad jag får tag på nästa år helt enkelt.  :)
Jag har aldrig stängt in mina utan gett dem valet att själv välja ute eller inne när vädret är sämre. Dom brukar för det mesta gå ut varje dag men är inte ute lika länge i dåligt väder ;) Undantaget är när det har varit stormsvarsel. Men då stänger jag å andra sidan in alla mina djur av säkerhetsskäl :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser