Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stängsel-till häst-långt norrut ?  (läst 2184 gånger)

forestwood

• Gäst
stängsel-till häst-långt norrut ?
« skrivet: 08 aug-13 kl 02:02 »
Hej.Jag har en fråga till nån här som vet !? Vad för slags stängsel ska jag ha långt upp i norr där det finns björn till hästar,får,getter?Jag har fått redan fått svar från en fårbonde att eftersom det finns mycket björn i dessa trakter så behöver jag elstängsel med bilbatterie.Men enligt enannan vän så är bilbatteriet endast på 12 volt och det sa min vän"håller ingen björn borta"!! Är det någon som har egen erfarenhet av detta så vore jag tacksam för information i ämnet.Tack på förhand,mvh ForestWood

Halte

• Gäst
SV: stängsel-till häst-långt norrut ?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-13 kl 07:54 »
Ingen egen erfarenhet men läser man på viltskadecenter så rekomenderar de samma stängsel mot björn som varg.. så jovisst, 12 volt funkar.

D.v.s att ett 12-volts aggregat kommer fungera bra

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 08 aug-13 kl 08:08 »
Det är nog extremt liten risk att en björn tar en häst. Här har vi haft björn strykandes runt så länge vi bott här och vi har hästarna instängda med vanlig eltråd. Du behöver ju inte köra bilbatteri utan kan ju också köra med stickpropp om ni har tillgång till uttag där ni skall ha hagarna.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 13:11 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-13 kl 09:18 »
Ska du ha 12v så kanske du skulle satsa på något sånt här.  http://www.granngarden.se/product/elstangselaggregat-b-4000-eg

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 13:16 »
Ska du ha 12v så kanske du skulle satsa på något sånt här.  http://www.granngarden.se/product/elstangselaggregat-b-4000-eg

Nja det där är ju inte speciellt starkt aggregat. Jag hade nog satsat på ett med minst 10 joul så det bränner bort lite gräs också. Annars får man gå med röjsågen hela tiden. Sen beror det ju på hur stor hage du har också. Men vi som har ca 3 km runt hagen behöver ett rätt stadigt aggregat för att det ska ge effekt runt hela. Sen är ju som alltid det viktigaste att jorda ordentligt. Till ett på 10 joul bör man minst ha 10 jordspett och då gärna med minst 1 meter mellan varje spett. Då vänder nog björnarna när de nosat lite på tråden första gången :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 aug-13 kl 13:19 »
Nja det där är ju inte speciellt starkt aggregat. Jag hade nog satsat på ett med minst 10 joul så det bränner bort lite gräs också. Annars får man gå med röjsågen hela tiden. Sen beror det ju på hur stor hage du har också. Men vi som har ca 3 km runt hagen behöver ett rätt stadigt aggregat för att det ska ge effekt runt hela. Sen är ju som alltid det viktigaste att jorda ordentligt. Till ett på 10 joul bör man minst ha 10 jordspett och då gärna med minst 1 meter mellan varje spett. Då vänder nog björnarna när de nosat lite på tråden första gången :)
Vist men var hittar du ett 12v som är så starkt ?
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 16:03 av håning »

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 08 aug-13 kl 13:24 »
Nej det kan ju vara svårt, men TS kan ju köra på 230 volt om man har tillgång till elnätet bredvid hagen.
www.backforsgard.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 08 aug-13 kl 17:19 »
Mycket starka stängselapparater (räknat i laddenergi) behövs bara om man har ett extremt långt stängsel, dvs flera mil tråd som ska matas från samma stängselapparat.

Behovet av jordspett har ingenting att göra med stängselapparatens laddenergi utan det hänger snarare ihop med hur bra stängselapparaten är på att hålla spänningen uppe vid mycket tung last. Och det kan variera mellan olika modeller, helt oberoende av laddenergin. Där måste man titta på spänningskurva för den aktuella apparaten för att kunna säga något bestämt. Hur som helst, så varierar ju jordens ledningsförmåga ändå så mycket att det inte går att göra mycket mer än gissningar i förväg. Ju sämre ledningsförmåga desto fler spett och längre avstånd mellan dem, 1 meter som rekommenderas tidigare i tråden anser jag är ett absolut minimum, ta gärna till 2 eller 5 m mellan spetten. Och se till att ordna jordtaget på ett ställe där marken har bra ledningsförmåga, gärna där det har legat en gödselstack i många år eller i en fuktig sänka.

Det är sällsynt med starkare batteridrivna apparater än storleksordningen 4-5 J, eftersom de skulle få så hög strömförbrukning att drifttiden på ett bilbatteri blir irriterande kort. Alfa Laval var i slutet av 90-talet på gång att ta fram en 12 J batteriapparat som skulle heta 12000B, men det projektet lades ner innan det hade kommit fram till produktion.  Jag tror Gallagher gjorde en 8 J batteriapparat men den blev inte långvarig på marknaden utan såldes bara något enstaka år.

Lillskôrven

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-13 kl 10:59 »
Där vi bor lär vara ett av landets björntätaste områden men aldrig att vi haft några problem med dem. Inte heller grannen som har massor med får på olika platser i byn. Det är säkert värre med vargen.
Vanligt elstängsel i kombination med fårnät är vad vi använder till getterna.
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 12 aug-13 kl 11:03 »
Tack snälla för alla svar
Det är ju som en snårskog när jag ska försöka begripa mej på allt i dessa  nya områden
Jag gick in på länken som du skickat med men säg mej en sak*varför*är det olika styrkor på 12 volts batteri ?
Vad betyder det i praktiken ?

Du menar skillnader mellan batteridrivna elstängselapparater? I princip kan man säga att ju kraftigare stängselapparat, desto längre stängsel klarar den av att mata utan att spänningen sjunker för mycket. En kraftigare apparat brukar också vara mer tålig mot dåligt isolerade stängsel (växtlighet, spruckna isolatorer mm). Men allt detta till priset av att den drar mer ström och man måste ta in batteriet för laddning oftare.
Ett exempel: Alfa Laval 1500B från slutet av 90-talet är en stängselapparat för 12 V-drift med 1,5 J laddenergi. Den drar ca 0,12 A från batteriet och då kan man i teorin vänta sig att ett vanligt bilbatteri på 60 Ah räcker i 60/0,12 = 500 timmar, dvs ungefär 3 veckor. I praktiken har dock bil- och fritidsbatterier sällan så hög kapacitet som de är märkta med, i synnerhet inte när de börjar vara några år gamla och kanske har utsatts för en och annan djupurladdning, överladdning och annan vanvård. Så man ska inte våga lita på att den går mer än på sin höjd 2 veckor innan det är dags att ladda batteriet.
Om vi nu tänker oss en apparat med dubbla laddenergin så bör den också ha dubbla strömförbrukningen, och därmed räcker batteriet hälften så länge till en sådan.

Ska man ha en batteridriven stängselapparat i ständig drift bör man ha två batterier på gång så man alltid har ett fulladdat redo att byta till.

hånung

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 aug-13 kl 11:07 »
Tack snälla för alla svar
Det är ju som en snårskog när jag ska försöka begripa mej på allt i dessa  nya områden
Jag gick in på länken som du skickat med men säg mej en sak*varför*är det olika styrkor på 12 volts batteri ?
Vad betyder det i praktiken ?
Kanske har något med utrymmet att göra  eller för det ska få plats i samma låda ? Ja vet inte . Ja använder mig alltid av fritidsbatteri till mitt aggregat  ja har .

Dela detta:

* Inloggade just nu

1362 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser