Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda dvärgkochin och....???  (läst 3501 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Blanda dvärgkochin och....???
« skrivet: 07 aug-13 kl 23:38 »
Om man nu får för sig att korsa dvärgkochin med annan dvärgras, vad skulle ni föreslå ?
Kanske nån tom har bilder på olika korsningar ?
Jag har kochin och gammalsvenska nu, ingen av dem är ju några direkta äggkanoner,  funderar därför på att " experimentera" lite. Kanske...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Blanda dvärgkochin och....???
« Svar #1 skrivet: 08 aug-13 kl 08:39 »
Om du vill ha bättre värpegensklaper så är det nog bättre att du försöker skaffa en ras som inte är så glad i att ruva. Om du vill ha dvärg så varför inte Dv Leghorn eller Italienare. De ruvar förvisso mer än sina stora släktingar men inte lika mycket som Dv Kochin ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Marielle

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-13 kl 10:10 »
Jag gillar ju kochin ! Leghorn tilltalar mig inte.... Möjligen en korsning dem emellan då .
Dessutom kan jag absolut inte tänka mig att göra mig av med de kochin jag har heller.
Nä, fler förslag ?

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-13 kl 10:34 »
Jag gillar dvärgkochin och att ochså korsa raser.. ;D
Det blir väldigt söta höns efter korsningar dvärgkochin/dvärgsilke.. ;D
Men de värper inte så bra och det blir höns som mest vill ruva i tid och otid.. :-\
Mitt förslag blir att korsa in dina dvärgkochin med en bättre värpras..Själv har jag korsat in dvärgkochin med Isbar och Leghorn..Och till nästa år, korsar jag ochså in med Faverolle.. ;D (de lär värpa rätt bra, dessutom gillar jag deras skägg)
Ligger en massa bilder på min blogg på korsningar!!! ;D

Marielle

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 15:07 »
Tack :)
Är alla de raserna dvärgar ?
Hur hittar jag din blogg ?  :-[ ??? ::)

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-13 kl 08:48 »
Isbar, Faverolle och leghorn (finns med i dvärgvariant, som Azoo-Lina berättade)är stora raser, som jag har använt mig av..Du hittar min bloggadress under min bild på min ko Solvända, klicka på den gröna runda jordklotbollen. En variant är ju att använda tex en dvärgkochintupp som far och sedan korsa in honom med en  höna/ras, som värper bra..Vad tror du om det?
« Senast ändrad: 09 aug-13 kl 08:55 av Fru solvända »

Miss Evil

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 aug-13 kl 10:00 »
Jag fick av misstag dvärgkochin/antwerpen. Fantastiskt söta och sällskapliga höns som gillar att sitta högt upp på natten..Skäggkochin! ;D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Marielle

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-13 kl 22:00 »
Isbar, Faverolle och leghorn (finns med i dvärgvariant, som Azoo-Lina berättade)är stora raser, som jag har använt mig av..Du hittar min bloggadress under min bild på min ko Solvända, klicka på den gröna runda jordklotbollen. En variant är ju att använda tex en dvärgkochintupp som far och sedan korsa in honom med en  höna/ras, som värper bra..Vad tror du om det?
Det blir definitivt min dvärgkochintupp som pappa, frågan är vilken hönsras jag ska välja till honom... Tycker att wyandotte verkar trevliga.... Å silkes är otroligt söta.... Men jag skulle ju önska lite fler ägg OCKSÅ  ;D  söta, roliga färger, bra äggläggare och trevliga... :P Hm... Uppfinna en ny ras är inte helt enkelt , haha

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-13 kl 21:17 »
Hmmmm...
Jag kände en gång en man som hade hönor enbart för att ruva (rapphöns och fasaner) Han hävdade att de allra bästa ruvarna fick han med korsningar, gärna med dvärgkochin. Alltså att själva rasblandningen förstärkte ruvanlaget.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser