Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa stängselstolparna?  (läst 7069 gånger)

louise

• Gäst
Bästa stängselstolparna?
« skrivet: 18 feb-07 kl 10:01 »
Sitter och kollar på lgprodukters stängselstolpar och försöker välja bästa typen av stolpe. Vad har ni och hur tycker ni det funkar?

De där plaststolparna är ju sjukt billiga, nån som har erfarenhet av dem? Håller de ordentligt?

Jag kan inte stängsla med vanliga stolpar på vissa ställen för det är så stenigt. Är inte överförtjust i tryckinpregnerat heller som jag har nu.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Bästa stängselstolparna?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-07 kl 14:46 »
Är jag naiv som tänker bygga gärdesgård av gran till de får jag sen tänker köpa?

By the way, man får numera bidrag för att ha och underhålla gärdesgårdar.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-07 kl 15:51 »
Låter väl jättebra om man har så enormt mycket virke och tid. Jag kommer att göra delar av mitt staket som gärdesgård.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb-07 kl 18:27 »
det finns ingen granne som har ek som du kan få köpa.... snyggare än plast och väldans hållbart. klyv upp eken till önskad tjocklek med en slägga och en kil.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-07 kl 20:18 »
Nej usch, inget av trä går ner längs den där steniga gärdesgården. Jag måste ha nåt som man inte behöver banka i så djupt..

Lena A

« Svar #5 skrivet: 18 feb-07 kl 20:57 »
Vi har plaststolpar till våra fållor. De är lätthanderliga och varar länge. Vi har haft samma stolpar i 5 år nu till sommaren.

Det kanske inte är lika vackert som trästolpar men avsevärt mycket lättare att sätta i marken. Vi bor i steniga Småland så det skulle fordras mycket jobb med att slå i trästolpar på vissa platser. Visserligen skulle det gå, men vi valde plaststolpar.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 21:41 »
Det låter skitbra! hur tätt har ni mellan stolparna? Ska beräkna hur många jag behöver. Å det är el ni har eller? Inte fårnät.

trädman

« Svar #7 skrivet: 18 feb-07 kl 23:42 »
De bästa staketen vi har består av stadiga (ibland stagade) trästolpar i alla vinklar och klena glasfiberstolpar mellan dem samt höghållfast galvad ståltråd. Går snabbt att bygga, håller länge och är väldigt lätta att underhålla/reparera. Några nya nätstaket är det inte aktuellt att bygga

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 feb-07 kl 09:20 »
De bästa staketen vi har består av stadiga (ibland stagade) trästolpar i alla vinklar och klena glasfiberstolpar mellan dem samt höghållfast galvad ståltråd. Går snabbt att bygga, håller länge och är väldigt lätta att underhålla/reparera. Några nya nätstaket är det inte aktuellt att bygga

Därom tvistar de lärde. Du får ungefär lika många bestämda och tvärsäkra uttalanden kring vad som är bäst som fårägare du frågar....

Lena A

« Svar #9 skrivet: 19 feb-07 kl 11:26 »
Lollo, ja vi har eltråd med 3 trådar. Eltråden är vit och den kommer i rulle. Jag ville ha vit tråd så att fåren kan se den. Det finns någon slags röd tråd också, men den är tunnare och syns inte lika lätt.  

Stolparna har vi satt upp med ca 2-3 meters mellanrum. Ibland har det inte fungerat med 3 meter pga sten i marken, så då har det blivit tätare. Marken är ojämn och om det är några större höjdskillnader har vi satt stolparna tätare. Det viktigaste är, tror jag, att eltråden inte hänger ner för mycket, så att fåren kan få för sig att hoppa över.

I alla hörnen har vi trästolpar för stadgan förresten. Plaststolparna är för svaga där.

Eftersom stolparna är ganska billiga, är det bättre att sätta upp ett par extra. Du ser ganska lätt om tråden hänger ned för mycket eller om stolparna lutar för mycket av själva åtdragningen av tråden.

« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 11:29 av Lena A »

trädman

« Svar #10 skrivet: 20 feb-07 kl 00:21 »
Därom tvistar de lärde. Du får ungefär lika många bestämda och tvärsäkra uttalanden kring vad som är bäst som fårägare du frågar....

Har aldrig sagt att det är den absolut bästa lösningen eftersom jag inte provat alla. Men av de vi använt de senaste 30 åren det funnits får här är det den bästa lösningen hittills, både kostnadsmässigt och ur djursäkerhetssynpunkt.  Det är jag tvärsäker på

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 mar-07 kl 10:22 »
Hur långa ska stolparna vara? Jag har pågång några begagnade som är 1,15 - räcker det?
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 10:23 av Lollo »

Lena A

« Svar #12 skrivet: 01 mar-07 kl 10:41 »
Ja, 1,15 låter ok. Jag vet inte på rak arm hur långa våra stolpar är (har dem inte här på jobbet  ;) ), men mer än 1,15 är de absolut inte.

Vi har 3 trådar till våra får. Den understa har vi flyttat upp allt eftersom fåren växte  ;). Nu är de så stora, så det är mer den översta tråden som är intressant och den mellersta så att de inte försöker klättra emellan.

Lollo, hur många får har du? Vilken ras?
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 10:44 av Lena A »

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 mar-07 kl 10:58 »
Två gotland och en finulle/texel. En gotland till pågång.

Bulle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 mar-07 kl 11:42 »
Hej!
Plaststolparna går lätt sönder men är en bra lösning vid tillfälliga stängslingar.
Annars använder vi lärkträstolp. Lärk är starkt, grånar fint och ruttnar inte på måååånga år.
mvh
Bulle

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 mar-07 kl 18:21 »
Var köper du lärkträstolpar? Och pris?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 01 mar-07 kl 19:33 »
Hej Lollo,

Jag har ett tips:

Om du tror att du kommer att ha andra djur såsmåningom, så tänk på det redan nu när du väljer stolpar!

Vi missade det när vi gjorde vår stora sommarhage och nu måste vi antagligen byta ut en hel del av stolparna för att kunna ha kor eller hästar.. :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 mar-07 kl 19:59 »
Jag har tänkt att alla djur kan gå med samma stolpar, bara man inte sätter fårnät där det ska gå hästar. Och får behöver fler eltrådar än andra djur, men det är ju inget hinder att det är för många trådar. Vad måste jag mer tänka på?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 01 mar-07 kl 20:15 »
Jag tänkte nog mest på antal trådar, vi har bara två trådar för våra får, på 30 o 60 cm. Men för häst/ko skulle vi behöva en på 90 cm också och då är en del stolpar för korta.
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 20:15 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 mar-07 kl 20:20 »
Oki. Jag tror att mitt är tillräckligt högt. Å dra en extra tråd längst upp är ju enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser