Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  folkhögskolor - textil inriktning  (läst 6958 gånger)

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
Re:folkhögskolor - textil inriktning
« Svar #20 skrivet: 09 maj-07 kl 21:46 »
går på bäckedal   just nu  underbar  skola!!!!! ;D
kommer med säkerhet gå   nån annan kurs här med!!  går textil helår nu  nålbindning, 100 olika bandsorter, skörda å så lin å hampa, bråcka häckla skäckla lin, spinna  allt från får ull till katt hår, tova och växtfärga, väva rosengång vadmal å linne  och en hel del till!!     finns oxå skinn kursen å smide kurs samt mnt..  så man hoppar runt lite å kan prova på lite här å lite där   helt underbart!!
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

samvarg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 aug-07 kl 03:42 »
hej har själv dem tankarna jag har en silversmidesverkstad så jag har en hel del kompetens att tillföra ett kollektiv Är för övrigt en socialt trevlig personlighet i alla situationer.

Iliana

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 aug-07 kl 21:57 »
Jag kan rekomendera Grebbestad Folkhögskola och deras väv och textilutbildning. Gick den för ett par år sedan och trivdes utmärkt. Fina lokaler och trevlig personal.
Störrsta delen av utbildningen är lagd på vävning men utöver det läser man också kroki, bild, sömnad och även lite andra textilatekniker till exempel tryck.
Har gått från det till att läsa handvävningsutbildningen under Borås Textilhögskola.

Zhunee

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 11 aug-07 kl 18:37 »
Är det nån som vet något om Blekinge läns folkhögskola i Bräkne-Hoby? Eller om det finns något någonstans i skånetrakterna där man kan läsa kortare kurser (ett par - tre månader)  inriktade på textil?

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
« Svar #24 skrivet: 08 nov-07 kl 12:28 »
måste oxå rekomendera bäckedal!  rätt så liten med kanske 40 pers på internatet. ett vikinga hus å skärvstenshydda...! gick textil där förra året i ett år. underbara lärare å du får en väldigt bred utbilding där man sen får fördjupa sig i visa valbara saker ( de e väldigt svårt att inte välja allt).  de var med säkerhet bästa året hittills!

#peace#
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

vindpust

« Svar #25 skrivet: 08 nov-07 kl 19:43 »
Hej!
Jag har gått på Gotlands folkhögskola, inriktning Ull&skinn, och det var fantastiskt. Gick också på Bäckedals Folkhögskola 06/07, dock MNT. Men funderar starkt på att gå där igen, textil då, så underbar skola och helt fantastiska lärare! Man kan inget annat än älska det stället. :D

annan

« Svar #26 skrivet: 22 nov-07 kl 13:29 »
bäckedal :-*
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Ulltuss

« Svar #27 skrivet: 02 dec-07 kl 15:18 »
Gick textillinjen 1+2 på Bäckedal 94-96. Min klass var den första som gjorde "andra året" så har ni vägarna förbi kan ni skåda den tovade skapelsen vi knåpade ihop som hänger på andra våningen. Bandgrinden i miniatyr är min  :) Det var en härlig upplevelse att vakna varje morgon och tänka "Undra vad jag får lära mig idag?" Kunniga lärare, härlig miljö och slöjd för hela slanten. Lite sömn fick man  för vi hängde i hantverkshuset och garvade skinn eller joxade med någonting annat nästan dygnet runt. Idag är jag "behovsslöjdare" och jobbar inom kultursektorn.  
"Medan vi vilar oss från potatisupptagningen, plockar vi sten"

majapiraya

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 27 jan-08 kl 20:03 »
Bäckedal kan jag varmt rekommendera.
Där gick jag själv för 100 år sedan.

Kul, det gjorde jag med, för 100 år sen. Första kullen på textillinjen. Undebar skola, lärare och slöjdsalar där vi praktiskt taget "bodde".
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

zakko

• Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
SV: folkhögskolor - textil inriktning
« Svar #29 skrivet: 26 feb-08 kl 21:26 »
Mullsjö folkhögskola har en schysst textilutbildning!

Sömnad, tryck av egna tyger, vävning, tovning osv.
En helt ny värld öppnade sig! Speciellt känslan av att designa helt egna tyger
som man sedan kan sy av.

evalinda

SV: Re:folkhögskolor - textil inriktning
« Svar #30 skrivet: 06 mar-08 kl 20:30 »
Jag gick "slöjdhantverk ur ett kulturhistoriskt perspektiv" 20 p vid Umeå universitet. .....  av nån anledning valde jag att göra en bandgrind i trä, bland de sämsta val jag gjort då det visade sig att läraren inte visste hur en sådan gjordes. Så pappa och en gubbe hemma i byn fick göra klart den. jaja...

Har också gått denna kurs. (Jag gjorde också en bandgrind som specialarbete, studerade bandgrindarana på museet först). Har även gått Bäckedal MNT. Tycker att detta är en bra kombination med tanke på att utbildningen på Bäckedal tillåter en förhistorisk orientering och den i Umeå är mer 18-1900-tals orienterad. Båda utbildningarna har god kompetens i textil men även ett bra och inspirerande utbud i andra material och tekniker.
I en gammal smedja på landet

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
Mammalia, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser