Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränslesnålaste traktorn?  (läst 12463 gånger)

krikav

• Hälsingland
Bränslesnålaste traktorn?
« skrivet: 05 aug-13 kl 11:11 »
Vilken traktorn är bränslesnålast?
Måste ha trepunktare, men den får egentligen vara hur liten och svag som helst.

hånung

• Gäst
SV: Bränslesnålaste traktorn?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-13 kl 11:36 »
Så går ju inte rickigt att jämföra vill ja påstå. fören större traktor drar alltid mer som regel efter den har större motor .  Men givet vis så finns det lite undantag  typ när en liten traktor får gå på full var för att över huvud taget orka  då blir ju en större bränslesnålare  efter som den inte behöver anstränga sig lika mycket .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 05 aug-13 kl 11:53 »
Den bränslesnålaste traktorn är den som står avstängd.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 05 aug-13 kl 18:54 »
Bränslesnålast beror väl på vad man ska göra.

Om man har en liten traktor, som drar hälften av vad en stor drar per timme, men man behöver hålla på 3 gånger så länge med den lilla, så drar ju den stora mindre per utfört uppdrag.

I övrigt håller jag med TiB, min har inte dragit mer än 2 liter i år.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-13 kl 21:09 »
Jag hade en Ferguson Grålle bensin och den var löjligt törstig i förhållande till hur liten den var  :P

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 aug-13 kl 21:23 »
Billigast  torde väl tvåhjulstraktorerna  vara i drift kostnader  i alla fall om det bara gäller att för flytta sig ?.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-13 kl 09:32 »
He he, har inte sett så många tvåhjulstraktorer med trepunktslyft...

Ska vi snacka bränslesnålt slog min man 2 ha vall på 4 liter diesel. BM 230 Viktor med dubbelkniv. Dom är förstås lite övervärderade, men har den efterfrågade hydrauliska trepunkten och orkar en hel del till sin storlek. Det kan förstås upplevas som en nackdel att de har kopplingsberoende kraftuttag, men en kan väl inte begära allt för många underverk av en 50-talstraktor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-13 kl 10:12 »
Jag häller nog inte i mer än ett par hundra liter diesel i mina maskiner per år, men vore de bensindrivna skulle det gå åt det dubbla. Och så har man flera andra fördelar med diesel (eller rapsolja). Det spelar nog inte så stor roll för småbrukaren vilken traktor man väljer med tanke på förbrukning, bättre att välja efter vad man skall ha den till.

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 aug-13 kl 10:24 »
He he, har inte sett så många tvåhjulstraktorer med trepunktslyft...

Ska vi snacka bränslesnålt slog min man 2 ha vall på 4 liter diesel. BM 230 Viktor med dubbelkniv. Dom är förstås lite övervärderade, men har den efterfrågade hydrauliska trepunkten och orkar en hel del till sin storlek. Det kan förstås upplevas som en nackdel att de har kopplingsberoende kraftuttag, men en kan väl inte begära allt för många underverk av en 50-talstraktor.
Nu diskutera ja inte trepunktslyft  utan bränsle åt gång men det orka du väl inte läsa förmodar ja .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-13 kl 10:25 »
Väljer man en traktor som är för liten i jämförelse med det arbete den ska utföra så får den jobba hårdare med och då ökar även bränsleförbrukningen på den lilla bränslesnåla traktorn .

Fordson major eller boxer eller bison ??

Existens

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 aug-13 kl 10:44 »
Det är ju som sagt väldigt svårt att jämföra. Gamla fordar kan ju upplevas som väldigt snåla, man kör och kör och behöver knappt aldrig tanka. Grålle diesel drar ju heller 'ingenting'. Men så uträttar dom ju inte så himla mycket heller.
Vi hade en IH 414 D som är nåt på 48 hk, den drog knappast inget men kunde ändå användas till både plog, harv och tröska, så den var nog den mest ekonomiska här på gården.

Mer förundrad blev jag när ett test visade att en BM 810 från tidigt 70-tal drog mindre än motsvarande 140-hästars traktor på 90-talet. Då undrar man ju vad motortillverkana pysslat med i 30 år.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 12 aug-13 kl 10:55 »
Så är det med många av de här nyare traktorerna nu att de drar mer än motsvarande äldre . Det har att göra med de här nya miljöreglerna och miljömotorer som ska rena lika hårt som bilarna . Den utrustningen gör att motorn får arbeta mer för att pressa genom alla filter förutom arbetet den utför så då höjs bränsleförbrukningen .

Sedan är det så att efter fraktioneringen för att få fram bränslet har förändrats så en liter diesel idag innehåller inte samma mängd energi som på 70-talet eller tidigare , samt att alkohol för bensin och raps för dieseln även de minskar energin i bränslet .
Så även de äldre drar mer idag .

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-13 kl 10:59 »
Har inga siffror på det men min gamla IH844 går snålt som fasen om man jämför utfört arbete/bränsleåtgång. Iof så har den en "bränslestrypning" men ändå.. Den drar säkert 40% mindre än grannens nyare (nyare = årsmodell 90) MF vid samma arbete och samma förhållanden. Nu har ju den en fetare motor och fyrhjulsdrift men vad jag menar är att bränslesnålhet kan vara så enkelt som att välja den mest lämpliga traktorn.. Även om nya traktorer kanske drar mindre sett till vad den KAN utföra så är det ju inte troligt att en småbrukare behöver denna kraft, och då är det ju bara pengar i sjön.

Bränslesnålhet = optimalt traktorval sett till användningsområde.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 12 aug-13 kl 11:10 »
Andra skillnader mellan nyare och äldre traktorer är att nyare traktorer oftast har starkare motorer, som får gå med ganska lågt effekttutag under en stor del av arbetet och därmed inte får någon vidare verkningsgrad. Det faktum att moderna traktormotorer ofta är turbodieslar bidrar också till att verkningsgraden blir dålig vid dellast (men kanske desto bättre i närheten av fullt effektuttag).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 aug-13 kl 11:37 »
raps för dieseln även de minskar energin i bränslet .

Jag har testat en hel del på firmabilen med fosildiesel kontra 100%RME. Har noterat att båda bilarna gått snålare på RME än på vanlig diesel. Det behöver givetvis inte bara bero på energiinnehållet, men ändå... Grållen har jag ingen koll på, men den luktar trevligare ;D Dock blir den mer svårstartad, min varmväderstraktor :(

Existens

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 aug-13 kl 11:41 »
Grålle diesel är väl alltid en varmväderstraktor :)

hånung

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 aug-13 kl 11:45 »
Brukar säga så om sånt som fryser i mildväder  ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 12 aug-13 kl 11:51 »
Japp, den gillar startgas ;D Men så länge den går får den ingen ny motor. Jag gillar storleken, smidig som en fyrhjuling.

krikav

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 12 aug-13 kl 12:11 »
Nu diskutera ja inte trepunktslyft  utan bränsle åt gång men det orka du väl inte läsa förmodar ja .

Inte bli arg!!
Jag efterfrågade en traktor med trepunktare, det var därför du fick mothugg på din kommentar. :)

Existens

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 aug-13 kl 12:15 »
Japp, den gillar startgas ;D Men så länge den går får den ingen ny motor.

Nej, det är alltid jobbigt att byta motor medan dom är igång  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser